• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Geschaarde Belg met aanhangwagen op de A325

helaas niet, daarom zijn veel mensen in de war..

Onze B-E Combi op de zaak mag dan ook precies 7490kg wegen!!

je kan het simpel onthouden:

750kg mag indien de auto het mag trekken ALTIJD achter de auto..

alles boven 750kg zonder E, is max kentekengewicht aanhanger tot leeggewciht van de trekkende auto

alles boven 750kg Met E, max kenteken gewicht aanhanger niet van belang, zolang de aanhanger zelg maar niet meer weegt als het max trekgewicht van de auto.

Willem

origineel gepost door stillekracht

Kunnen ze het nou niet makkelijker maken ??

Ja vanaf 2012.

Mensen zonder e achter b mogen dan max 750 kg trekken.

kijk das makkelijker

dan heb je 1 moeilijk geval uitgefilterd..

en er komt weer geld binnen van boetes en rijlessen..

dan geld alleen nog het verhaal van E bij B wat al ingewikkeld genoeg is.

Willem

origineel gepost door wim-v6

kijk das makkelijker

dan heb je 1 moeilijk geval uitgefilterd..

en er komt weer geld binnen van boetes en rijlessen..

dan geld alleen nog het verhaal van E bij B wat al ingewikkeld genoeg is.

Willem

Ja idd.

Word tijd dat ik E haal ;)

karretje1.jpg

karretje2.jpg

Ik ook.....:jerry

trekgewicht auto 1250 kg, , auto weegt 1050 kg, laadvemogen aanhanger 2000kg leeggewicht 700kg. Was iets te zwaar dus....

intressant.. willem, even een vraagje dan, zodat ik, A het snap, en B er wat aan heb :D

voorbeeld van hier op de dam :P

auto ledig gewicht 1349

max te trekken MASSA 1700kg

vervolgens plof ik op de aanhanger een ledig casco neer, van een manta, wat weegt zoiets nog met assen eronder..? 300kg??

tellen we de getallen bij elkaar op 1349 en 1700 maakt 3049 daarbij de geschatte 300

maakt 3349... heb ik nog een krappe 200 gk over.

:o vergeet ik het gewicht van de aanhanger zelf mooi even... :sleeping

uh laten we zeggen 450 kg. ...

damd... gaat dus niet lukken nie

vind het wel vreemd hoor dat mijn moeder wel e heeft, kreeg ze er gewoon bij en ik moet er 900 euro voor neertellen als ik het wil...

@Ghanz Volgens mij niet, omdat de max toelaatbare massa het gewicht van de auto overschrijdt.

E achter B is niet zo moeilijk opzich, en kost niet zo heel duur, maar is verrekte handig.

Ik heb me E achter C gehaald en daardoor automatisch mijn E achter B erbij.

Dit was echter iets lastiger haha.

ik heb dab gelest op een Whipkar (middenas aanhagwagen)

FFFFFF

en rijdt het meest met een schamel (molenstel / gestuurde vooras) aanhanger:

ombouwC14NZ032.jpg

101_0556.jpg

en zo nu en dan met een trailert:

1070_1172316375.jpg

Willem

origineel gepost door Ghanz

intressant.. willem, even een vraagje dan, zodat ik, A het snap, en B er wat aan heb :D

voorbeeld van hier op de dam :P

auto ledig gewicht 1349

max te trekken MASSA 1700kg

vervolgens plof ik op de aanhanger een ledig casco neer, van een manta, wat weegt zoiets nog met assen eronder..? 300kg??

tellen we de getallen bij elkaar op 1349 en 1700 maakt 3049 daarbij de geschatte 300

maakt 3349... heb ik nog een krappe 200 gk over.

:o vergeet ik het gewicht van de aanhanger zelf mooi even... :sleeping

uh laten we zeggen 450 kg. ...

damd... gaat dus niet lukken nie

Zonder E: mag de aanhanger niet zwaarder MOGEN wegen op papier dan die 1349kg

verder weet ik niet wat je bedoeld met TE trekken massa, is dat aanhanger gewicht of de massa die de auto mag trekken..

Willem

Whipkar is makkelijker als een schamelwagen, schamelwagen is net weer andersom als whipkar, die laat zich net zo sturen als een gewone aanhanger achter een auto. Je moet eerst die achterkant goed zetten en dan die molen weer mee laten draaien, ellende vind ik dat, teveel nadenken. :P Zal wel wennen zijn maar geef mij maar gewoon.

Wil eigenlijk E wel een keertje halen jah. Het punt is dat ze me wss niks nieuws kunnen leren. Me schoonvader had een auto met aanhanger een keer neer gezet zodat het hem niet meer lukte om weg te komen. Stonden voor het bejaardenhuis waar de oma van me vriendin woonde en we gingen dat leegruimen. Was heel krap met een soort rotondetje waar ik achteruit omheen moest om weer weg te draaien.

En dat in een auto die ik niet ken. Krijg ik achteraf van een rijinstructeur die daar ook stond en even meekeek achter een complimentje en de vraag of ik E had. Eh nee, dat heb ik mezelf allemaal aangeleerd.

Ooit met een 6 meter sprinter en een tandemasser met huif op pad gestuurd toen ik net 3 maanden me rijbewijs had. Tempex rijden, ding was teruggekeurd, was alleen volume. Dan leer je het wel.

Ik vind de schamel makkelijker rijden als de whipkar en trailer, met die laatste leg ik altijd te stoeien omdat ik verkeerd om stuurt iedere keer..

Ben schamel gewend, daar ik al vanaf mijn 16e over het terrein van de zaak Crosste met Schamel combi's tussen de 16 en 19,5 meter..

voor mij was Whipkar echt stoeien met lessen..

heb wel tijdens lessen een keer een Schamel in het dok gezet toen we na een dock parkeer sessie effe stonden te roken, en een chauffeur die niet aan een schamel gewend was stond te klooien..

Ik sotnd daar een beetje te laggen om zijn stoeiwerk, en hij voreg, ken jij het beter dan..

Ik zo ja!!

instructeur: je mag m erin zetten op EIGEN verantwoordelijk heid..

ik zo ow is goed..

haha mooi opgetrokken en in 1 keer in het dok.

zowel mijn instructeur als die Chauffeur stonden bijde zo :o :o haha

instructier, voor jouw is het jammer dat ze geen les geven met de schamel zeg, je ben er echt handig mee..

meestal heb ik er niet zo'n geloof in als een 20 jarige tegen mij zegt dat ie goed met een schamel kan rijden..

maar van jouw MOET ik het nu wel aannemen.

Willem

Het is maar net waar je aan gewend bent ik rij veel met een gestuurde trailer maar als ik dan een starre 3asser er achter heb is dat effe wennen met sturen. En ja achteruit rijden is een kwestie van oeffenen

Trailer stuurd vrijwel hetzelfde als een whipkar, rustig in zetten, en lekker laten lopen.........

Met een Schamel zou ik nachten wakker liggen denk, maar goed alles is te leren toch ?

haha, mag donderdag een doodlopende weg in met t apparaat..... (schamel 20ft chassis)

moet dus, of de hele straat achteruit terug, of er gelijk maar achteruit in..

Small bosweggetje, over een lengte van 800 meter..

Willem

haha....

Bijde ramen incl Electrisc dakraam open...

moet nog een jaartje wachten op Airco namelijk..

Willem

origineel gepost door wim-v6

haha, ging afgelopen vrijdag op pad met een aanhanger achter de Omega..

en zelfs als ikzelf met de aanhanger rijdt heb ik last van die Prutser die 1x per jaar het gore lef heeft dat aanhangsel achter de auto te hangen en in de rondte te gaan prutsen, wat leidt tot levensgevaarlijke acties..

Zelfs rechtuitrijden op de snelweg is te moeilijk voor de meesten,

ik heb ze zien:

- Snijden (vaak bij inhalen van een Vrachtwagen, en dan vergeten ze hun lengte, en klappen net een krap metertje voor de vrachtwagen naar rechts met slechts 1 kort knippertje)

- Slingeren

- onnodig remmen voor niks (met lege boon voor zich, en nog onder de maximum toegestane sleheid ineens gaan remmen

- bumperkleven (soms wel ERG kort op de Caravan voor hun Caravan / auto Combi

- schrikken (rare reacties ineens)

Mijn Combi:

101_2106.jpg

101_2107.jpg

Mooie snelheid zo op de cruise:

101_2108.jpg

Willem

Willem, ik zie geen mistachterlicht op de aanhanger:D

is ook verplicht toch?

aanhanger van voor een bepaald bouwjaar met eigen kenteken hoeft geen mistachterlicht te hebben.

deze is volgens kenteken van 1988.

Willem

Terug
Naar boven