• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Geschakelde Plus Opel Astra H of Zafira B

Weet iemand of er ook zo'n geschakelde plus zit in de zekeringkast linksachterin de kofferbak van een Zafira B (bj. 2011)? En zo ja, op welke positie dan?

OK, wegblijven achterin dus, thanks!

Dan is de stekker achter de alarmschakelaar het dichtst bij waar ik zijn wil. Wat is de beste manier om daar af te tappen? En zit daar ook een massadraad bij?

Dank nogmaals! De 102-polige dan. Waar begin ik het best met loshalen van de beplating van de A-stijl,boven/onder/middenin?

Maakt het verder nog uit of ik positie 40 of 79 pak, of zit er maar eentje aangesloten? En welk nr is de massa?

Laatste vraag: wat is de beste aansluitmethode op de bestaande draad?

Had vanochtend gereserveerd voor de inbouw. Kon binnen 10 minuten weer naar binnen: zowel positie 40 als positie 79 in mijn 102-polige stekker is LEEG :swear

Kan het zijn dat de 102-polige stekker net even anders is ingedeeld bij de facelift van de Zafira B? Heb de boel voor nu maar weer dicht geklikt...

Dat lees ik ook op verschillende plaatsen, maar nergens vind ik een duidelijke how-to die beschrijft hoe je daar dan bij komt. Zo'n lichtschakelaarpaneel ruk je niet zomaar even van z'n plaats als je niet weet waar je mee bezig bent. En dan nog: er zouden twee draden moeten lopen, welke moet je dan hebben? Ik prik ze liever niet in om te testen. Of zit er een stekker bij? ECC heb ik overigens ook, maar opnieuw: welke draad op welke plaats en op welke manier te bereiken? Andere gevonden optie is een ongebruikte positie in de zekeringkast onder de motorkap. Op zich nog het simpelst te bereiken. Uitdaging gaat dan worden om de draad op de gewenste plek te krijgen, bij voorkeur ergens rond de middenconsole (want daar wil ik ook de aux pakken).

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik de eerste ben die hiermee worstelt. Weet er niemand een duidelijke how-to, liefst met een soort IKEA-stripverhaal erbij?

Tuurlijk zit een stekker aan.

Licht schakelaar kan je demonteren door de knop in te drukken en naar rechts te draaien dan komt de hele unit los.

Dan de stekker los en meten met een multimeter!!

Hehe! Uiteindelijk de plus achter de alarmlichtschakelaar gepakt en de massa onder de dorpel. Alles werkt nu. Dank voor alle tips!

Volgende keer bouw ik gewoon een nieuwe radio in... ;-)

Terug
Naar boven