• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

GLX motoren

Mark van Veluw

Post weinig
In de media vernam ik dat binnenkort (volgende maand?) de GLX leverbaar wordt met een 180 pk 1.6 benzine motor.

Wat ik mij afvraag: is dit ook een PSA blok, net als de 1.2? Ik kan nergens specificaties vinden van deze motor, in het buitenland schijnt ie al leverbaar te zijn. Ben erg benieuwd naar het aantal Nm's namelijk...

Thnx! Ik heb het niet kunnen vinden, ws weer met neus gezocht zoals mn vrouw wel eens zegt :yes:

Maar niet bekend of dit blok van PSA is he? De 1.6 van de 3008 levert 165 pk, lijkt mij dat dit blok dan van Opel is, wat ook in de Insignia zit?

Die 1.6 180 pk is de nieuwe pure tech PSA motor die inmiddels ook in diverse PSA modellen geleverd wordt,

.In feite is deze motor de al veel langer bestaande THP motor van PSA die hiervoor 165 pk had. Deze motor had in het verleden veel problemen o.a. ernstige inwendige vervuiling. Ik hoop dat deze problemen inmiddels zijn opgelost. Ik heb echter nog nergens gelezen dat een fundamentele aanpassing van het ontwerp van deze motoren heeft plaatsgehad. BMW heeft dit blok dat vroeger ook in de Mini gebruikt, maar inmiddels laten vallen. Anderzijds is het een fraai lopende machine zolang deze goed functioneert.

Oeiiii, en dat uit een 1.2...

Ben je niet bang dat de auto nerveus wordt? Ik vraag me sowieso af hoe lang het spul heel blijft met deze kleine motoren en zulke vermogens.

Wat kost zo'n chip als ik vragen mag?

*edit*

en vooral, wat is de te verwachten besparing in het verbruik?

@Joepke: Ik heb afgelopen dagen mijzelf eens verdiept in chiptuning icm met de 1.2 Puretech motor.

Ik ga er niet aan beginnen, teveel negatieve adviezen gelezen hierover. Het schijnt dat de 130 pk versie van onze motor ( hij schijnt er ook te zijn als 90 pk, de 110 pk was mij bekend) al redelijk op de max zit van wat zo'n motor in alle redelijkheid aankan. Bijkomend aspect, het verbruik. Ikzelf zou, als ik eraan zou beginnen, het doen voor de daling van het verbruik. Maar ik ben bang dat door de (explosieve) stijging van het vermogen je daar ongemerkt veel gebruik van gaat maken, want; erg leuk natuurlijk! Op deze manier denk ik dat je qua verbruik er niet zoveel van gaat merken, misschien wel negatief zelfs.

En ook weer voor mezelf, ik vind de auto nu al snel genoeg, ben best tevreden zo.

Hier ook een artikel erover:

Op autoblog.nl kun je een mooi artikel vinden over chiptuning-psa-puretech-motor in de rubriek "vraag"

[quote quote=18358871]Wel bedankt voor je reactie, ik hou je op de hoogte van de resultaten.
applause02.gif
[/quote]

Ja, ben erg nieuwsgierig hoe het jou bevalt!

En inderdaad, ik heb zelf ook die instelling hoor, wat een ander ervan vindt interesseert me niet zoveel. Dus vooral proberen!

Terug
Naar boven