• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Grandland electric 2024

Ik schreef al dat ik ermee ga stoppen in dit topic en dat doe ik dus ook, tenzij het over elektrisch rijden gaat. Pesterijen zijn héél wat anders dan puur 101% strafbare uitspraken op een publiek forum plaatsen.

Het antwoord luidt "Nee".

Vanaf nu zal ik in dit topic alleen nog reageren als het gaat om kwesties rond het elektrisch rijden.

Jammer dat het antwoord negatief is.

Bij ons wel en dat is enkel positief te noemen. (maar natuurlijk duurt het hier jaren vooraleer er uitspraken zijn, zelfs ivm een manke wagen)

Nee, da's niet waar. Dat geldt alleen voor minderjarigen en daarmee (moet ik) mijn vorige reactie nuancerend met : alleen nog reacties als het over elektrisch rijden gaat, met : of iemand schrijft dingen die niet waar zijn.

Wederom fout......... Je kan niet alles weten jongen....

citaat sociaal strafwetboek :

Pesterijen kunnen in de toekomst bestraft worden met gevangenisstraffen. Inderdaad, met de inwerkingtreding van het Sociaal Strafwetboek («SSW»), op 1 juli 2011, is pesten op het werk een strafrechtelijk misdrijf geworden. Het “pestmisdrijf” wordt omschreven in artikel 119 van het Sociaal Strafwetboek. Het SSW werd ingevoerd bij de wet van 6 juni 2010 tot invoering van het Sociaal Strafwetboek («wet van 6 juni 2010»), bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van donderdag 1 juli 2010, eerste editie, blz. 43712.

Dit artikel 119 van het SSW luidt als volgt:

“Geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk met een sanctie van niveau 4 wordt bestraft, hij die in contact treedt met de werknemers bij de uitvoering van hun werk en die geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk begaat in overtreding op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.”

Helaas, 't zit ietwat anders in elkaar.

Een welgemeend advies : ga een bakker niet vertellen welke ingrediënten hij nodig heeft om een brood te bakken of hoe hij een brood moet bakken.

Maar, zoals ik al schreef, ik beperk mij vanaf nu tot reageren op postings over het elektrisch rijden, tenzij ik onzin / onwaarheden lees (zoals gisteren).

https://www.om-mp.be/nl/article/pesten-strafbaar-parketcriminologe-liselotte-coninx-geeft-duiding

https://www.om-mp.be/nl/artikel/wan...t-jeugdmagistraat-helene-tops-vertelt-hoe-het

Inderdaad, ook ik reageer bij grandland zaakjes en bij foutieve zaken die gemeld worden.

Ik klikte uw 2e linkje aan..........; Dit handelt over MINDERJARIGEN dacht ik. U bent meerderjarig vermoed ik ??

Misschien klik ik later uw eerste linkje wel eens aan.

Citaat "Kortom: minderjarigen moeten erop gewezen worden dat we als maatschappij dit soort gedrag écht niet tolereren en dat daar zeer zware straffen tegenover staan.”

wat was dat nu weer over de bakker ???

Uit nieuwsgierigheid even het 1e aangeklikt. Ik hoopte bij te leren. Misschien miste ik een nieuwe wetgeveing... Nee hoor, ook dat gaat over MINDERJARIGEN.

GOED álles lezen is niet geheel onbelangrijk.

Wanneer dit te ingewikkeld blijkt te zijn :

pesten (ook door niet minderjarigen) is (óók in België) alleen maar strafbaar als er een onderliggend (misdrijf) aan ten grondslag ligt zoals bijv. dreigen met mishandeling, ander fysiek geweld, racistische opmerkingen etc. etc.

Dat wordt dus bedoeld met dat bakker zinnetje, m.a.w. probeer niet een deskundige te leren hoe iets moet / geregeld is, dient te worden gelezen.

En mocht het 'kwartje' dan nóg steeds niet gevallen zijn, bij deze dan nog een klein stukje uit het 1e linkje (handelend over het BELGISCHE recht), maar dat had je evengoed ook prima zelf tot je kunnen nemen, daar 'heb' je mijn hulp niet voor nodig:

"Pesten kan in extreme gevallen strafbaar zijn. Pesten op zich is geen misdrijf, dus we moeten altijd kijken of er zaken aan gekoppeld zijn die wél in strijd zijn met de wet en dus wél strafbaar zijn. Denk maar aan slagen en verwondingen, belaging, stalking, laster en eerroof, maar ook bedreigingen waarbij er bijvoorbeeld gezegd wordt: ‘Ik ga je slaan, daar op die plaats op dat moment van de dag.

Citaat :Wanneer het pesten blijft doorgaan en steeds verdergaat, kan het strafbaar worden. Bijvoorbeeld als je wordt bedreigd of als je wordt geslagen of geschopt. Ook smaad en laster, bijvoorbeeld online, zijn strafbaar. Je kunt hier dus melding of aangifte van doen."

Duidelijk ?

Helaas.

Foutieve info, verdiep je er eens écht in / bel vrijblijvend een advocaat.

Oeps, ik log nu snel uit, de 'baas' komt terug van weggeweest en ik wil niet betrapt worden. 😇

Terug
Naar boven