[quote quote=18351928]
Menno wrote:De eerste wagens zullen nu wel afgeleverd zijn, ik ben zo benieuwd naar de rij ervaringen. Zou mooi zijn als de mensen die hem al rijden, hun eerste ervaringen gaan posten. Mijn Grandland komt 7 maart, als het allemaal volgens planning verloopt.[/quote]
Ik heb er inmiddels een paar duizend opzitten (de 1.6 handbak diesel).
Ik vind de bak niet eens zozeer stroef schakelen, maar als je schakelt dan hoor je de pook en dat was ik in mijn Astra dieseltje niet gewend.
De versnellingsbak leent zich i.v.m. de wat langere slagen niet echt tot supersportief rijden. (Wist ik van tevoren en hoeft voor mij ook niet)
De AGR stoel zit wederom (net zoals in de Astra) prima, al is de stoelzitting (ook op zijn laagste stand) imho nog altijd een paar centimeter hoger dan in mijn Astra. Daarom kostte het mij best wel wat moeite (heeft al gauw een maand geduurd) voordat ik eindelijk weer eens lekker zat. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de wat lager op de bodem staande Astra stoel mij toch nét even wat beter beviel.
Even wennen is de automatische koerscorrectie die de computer doorvoert als je op de snelweg bijv. even naar rechts kijkt, naar een reclamebord o.i.d. en je raakt vervolgens met de rechterwielen de witte streep langs de rijstrook. De auto corrigeert (voelbaar / merkbaar) de auto naar links en da's de eerste 2 weken even wennen. Het voelt een beetje hetzelfde aan als aquaplanning, maar het went.
Verbetering t.o.v. de Astra is de verlichting bij het knopje om de spiegels in te klappen. Bij de Astra was dat knopje onverlicht. Op zeer smalle weggetjes en in het donker is het nu nog gemakkelijker geworden om bij tegenliggers even snel de spiegels in te klappen.
Ik heb een trekhaak laten monteren en daardoor werkt de voetsensor om de achterklep te openen niet meer. Je krijgt door de trekhaak je voet namelijk niet goed (ver) genoeg onder de auto / bij de sensor. Echter, da's geen probleem, want net boven de kentekenplaat, in de greep van de kofferdeksel zit een zachter stuk rubber (voel je, kun je niet zien van bovenaf) en als je dat aanraakt dan gaat de klep ook open. 3e optie die je hebt is het met de sleutel op afstand volledig openen van de achterklep.
Het rijden zelf bevalt uitstekend. Hij ligt rotsvast op de weg en de 1.6 diesel heeft meer dan genoeg power om vlot vooruit te komen.
Wat bij de Astra ook al het geval was, heeft de Grandland nu ook weer : als je thuiskomt en 1 sec. voordat je de motor uitzet trek je even aan alle knopjes voor de elektrische ruitbediening, dan hoor je dat de ruiten (mogelijk 0,5, 1 of 2 mm) omhoog gaan, alsof ze tijdens het rijden niet in de hoogst gesloten stand zijn blijven staan, m.a.w. tijdens normaal gebruik 'zakken' de ruiten mogelijk een millimeter of zo (zonder dat één van de ruiten zichtbaar open is) wat op den duur na een aantal ritten mogelijk wel een klein kiertje op zou kunnen leveren. Dit laatste wil je niet als de auto buiten staat en er komt flink wat regen aan.......
Even wennen was ook de (in mijn optiek) ietwat mindere logica v.w.b. de verlichting van ingeschakelde functies. Alle opties aan / rond het stuurwiel zijn bij een ingeschakeld lampje in werking, terwijl de lampjes bij de knoppen op de rij voor bijv. parkeersensoren, juist NIET moeten branden om de functie actief (aan) te hebben, maar ook dat was na 2 weken 'gewoon'.
Heel erg prettig is ook de meer kleuren indicatie van de parkeersensoren. Bij mijn Astra hoorde je alleen piepjes of, als je echt te dichtbij iets kwam, een ononderbroken geluid, nu bij de Grandland verschijnt er op de plek van naderend onheil een kwart cirkel in de kleur oranje en je als maar blijft volhouden (doorrijden dus) dan verandert die kleur van oranje naar rood. Oranje betekent dus, (nog) niks aan de hand.
Echter, het moment waarop de parkeersensoren reageren op obstakels, is naar mijn gevoel toch een seconde later (of in centimeters misschien 5 tot 10) dan in mijn vorige auto, de Astra.
Natuurlijk, op het w w w 'klagen' mensen veelal over de minpunten van een door hen gekocht produkt en als je bovenstaande leest, dan zou je wellicht denken dat ik niet helemaal tevreden ben over mijn Grandland X. Niets is minder waar, ik heb hierboven slechts wat verwonderpunten opgesomd.
Alles op een rij zettende is het een fantastische auto die uistekend rijdt!