• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Gt28rs goede keuze op een C20LET?

lemmuh

Post vaak
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken hoe ik mijn motor wil opbouwen voor in mijn Vectra 4x4 turbo. Nu is mijn streven ergens zo tussen de 300 en 330pk, en aangezien mijn originele kkk16 wat olie naar buiten toe lekt is het gelijk een goede reden voor een kleine upgrade.

Zijn er hier mensen die met zo'n turbo rondrijden/rondgereden hebben? Graag hoor ik ook ervaringen van andere. En hoe houd de originele motronic het met zo een setup?

Mijn planning verder met de motor is sowieso alle lagerschalen vervangen, zuigerbodemkoeling, stalen drijfstangen en ARP-bouten voor misschien wel de hele motor.

Jeroen

De stangen van Geert kosten 285 incl verzending... alleen als hij nu in thailand zit, dan snap ik meteen waarom de reactie zolang duurt.

Ik hoor namelijk niets als goeie reacties over geert, daar ben ik niet zo bang voor ;)

Enig idee wanneer hij terug komt?

@ Corsa_GSi, ik ben nu eerst even aan het kijken wat ik allemaal nodig heb, zal toch afhankelijk zijn van welke turbo ik dalijk aanschaf en de hele opbouw zoals spruitstuk enzo. Dan pas kan ik gaan bestellen... Of ik ben te laat begonnen met alles uitzoeken, of jij te vroeg met bestellen ;)

Jeroen

@lemmuh wrote:De stangen van Geert kosten 285 incl verzending... alleen als hij nu in thailand zit, dan snap ik meteen waarom de reactie zolang duurt.

Ik hoor namelijk niets als goeie reacties over geert, daar ben ik niet zo bang voor ;)

Enig idee wanneer hij terug komt?

@ Corsa_GSi, ik ben nu eerst even aan het kijken wat ik allemaal nodig heb, zal toch afhankelijk zijn van welke turbo ik dalijk aanschaf en de hele opbouw zoals spruitstuk enzo. Dan pas kan ik gaan bestellen... Of ik ben te laat begonnen met alles uitzoeken, of jij te vroeg met bestellen ;)

Jeroen

Geen idee :P ik zit nog ff op men arp bouten te wachten haha :P was iets met de levering naar hem. Heb gelukkig niet zoveel haast. Ik vind, naar wat je er vanaf kan zien natuurlijk ook degelijk spul. Ik hoorde ook goede reacties over geert en zen drijfstangen. en ben er ook tevreden over. verwacht wel dat ze goed hun werk gaan doen.

Nou omdat de motor toch opengaat had ik zoiets van stop ze er maar in, heb je gelijk een veilige marge...

Verder is mij nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen bijv. Een gt2860rs of een gt28rs? Of zijn dit dezelfde turbo's?

@lemmuh wrote:Nou omdat de motor toch opengaat had ik zoiets van stop ze er maar in, heb je gelijk een veilige marge...

Verder is mij nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen bijv. Een gt2860rs of een gt28rs? Of zijn dit dezelfde turbo's?

dat is dezelfde turbo.

ik zou ook eens kijken naar de optie van een gtx2863r of gtx2867r

Een setje stalen drijfstangen kost iets van 300 pond of zo bij TX, dus dat is ook niet de wereld als je de boel toch al open hebt liggen.

Wat je ook kan overwegen is ipv een Garrett een K26/29 of zo te nemen, dat is een grotere broer van de K16.

Je moet de boel even goed vergelijken wat het kost, bij een Garrett komt meer kijken (spruitstuk, downpipe etc.).

Zover ik weet kan je bij een grotere variant van de K16 je eigen spullen her gebruiken.

Ook moet je uitrekenen of je injectoren nog wel genoeg opbrengst hebben.

Is die GTX-serie ook met interne wastegate? Ik ben zelf niet zo thuis in de turbo wereld, en heb van horen zeggen dat de gt28rs een goede keuze zou zijn. Alleen die a/r ratio is mij niet helemaal duidelijk, of is de gt28rs altijd een vaste waarde? Omdat er een gt2860 is maar ik heb ook ergens gt2871 gelezen.

En wat betreft een kkk turbo, zijn die grotere beter als die originele. Ivm olielekkages enzo? En omdat mijn donor-auto toch helemaal origineel is moet ik toch nog een grote downpipe enzo nodig heb. Daarom dat ik eerst wil weten welke turbo ik ga gebruiken en de rest daar een beetje op kan afstemmen.

Ook moet ik nog kijken welke intercooler ik neem, dan kan ik daarop mijn bumper en voorfront aanpassen. Staat er eigenlijk een vaste maat intercooler bij een bepaald aantal pk's

Jeroen

Naar mijn mening kun je beter een orginele turbo laten upgraden naar KKK26,5.

Als ik de vermogenskromme's van een garret gt28rs vergelijkt met een kkk26,5 dan heb je

met een kkk26,5 een beter koppel verloop.

verschil tussen de gt en gtx versie is dat de gtx een billet schoepenwiel heeft met meer bladen en sneller opspoelt dan de gt versie

de garrett turbos zijn ballbearing turbos ipv glijlagers

ik ben zelf niet zo kapot van die kkk turbos omdat je daar vaak gezeur over hoort

kijk maar naar die k16 dingen die zijn bijna allemaal rot wat ook jammer is is dat je spruitstuk 1 geheel vormd met de turbo maar goed als iemand het beter weet (ongetwijfeld!)

dan kunnen ze ook ff reageren

Ja daarom ben ik gaan kijken voor een ander merk turbo, over die kkk hoor je zoveel ellende. En de originele van mij is stuk... En gereviseerd hoor ik ook dat er vaak problemen blijven...

Maar ik ga die links eens op mn gemakje bestuderen...

Terug
Naar boven