• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hacula's Corsa B 1.7TDS

origineel gepost door corsaagsi

Nu nog ff de motorruimte schoonspuiten en klaar is kees! Mooi gedaan jongens!! :thumbup

Dankje haha. Ik geef daar alleen niet zo heel veel om :P Zal binnenkort wel even een doekje doorheen halen voor je ;)

origineel gepost door Jambon

strak werk!!

Wanneer sprintje doen? :jerry

Hahaha, met die kilo's aan MDF hier achterin zal het niet opschieten :P Maar als er binnenkort een meeting is, wil ik dat best proberen :)

Ah dat scheelt, staan we aardig kiet... m'n sub-kist met sub's en versterker weegt ook 35kg... En heb gewoon volledig interieur d'r nog in... (plus al het gereedschap, start- en sleepkabels enz... :jerry)

Ik heb een dubbele bodem met 2 versterkers afgedekt met MDF. Plus sub, MDF hoedenplank, reservewiel en heel de reutemeteut. Ik blijf in het nadeel omdat de B een stuk zwaarder is dan een A :P

Haha... Zal ik in z'n 2 beginnen dan? LOL

Gister een sprintje gedaan tegen m'n zwager, rijd een Celica 1.8... Volgens de fabrieks opgave gaat-ie in 10.2 naar de honderd, en die kon ik redelijk voorblijven! :D

Samen met een vriend de verlagingsset die ik laatst gescoord had gemonteerd. Het inspannen van de verlagingsveren in de dempers was behoorlijk klote. De veer moest zo ontieglijk ver ingespannen worden dat de verenspanner haast niet meer verder kon, maar uiteindelijk toch gelukt. Helaas heb ik daar geen foto van kunnen maken.

Het leek erop dat het nog nul zou kunnen inveren, maar dat bleek nog erg mee te vallen toen het onder de auto zat.

Ik had nog de klauwen van een kadett gsi liggen, rood gespoten en alle rubbers (ook gelijdebussen) vervangen. Had ook al een paar weken een bijbehorende nieuwe set schijven en blokken liggen, dus de boel gelijk ook maar gemonteerd.

Resultaat:

2sbtixi.jpg

Binnenwerk van de trommels ook compleet vernieuwd, ook de remcilinders.

Verlagen van de achterzijde was wat lastiger, de dempers kregen we met geen mogelijkheid los, vraag me af welke idioot het heeft verzonnen om de uiteinde van de zuigers met sleutel 6 te laten borgen. Heb 2 sleutels 6 opengebogen met het zetten van kracht om de moer los te krijgen. Door uiteindelijk met griptangen te werken gelukkig toch losgekregen.

Daarna een tegenvaller gehad, de veerschotel rechtsachter bleek helemaal rot te zijn. Hieronder een foto van hoe het eruit zag na met alleen een schroevendraaier bezig te zijn.

2m818ci.jpg

Nieuwe veerschotel gehaald, de boel verder ontrot tot goed metaal en daarna de nieuwe schotel en een nieuwe plaat in gelast en getectyleerd:

apfqfc.jpg

Verschil tussen standaard demper en die bij de set hoorde:

2nc08jq.jpg

Zie net dat ik ook nog geen foto's heb van hoe het verlaagd eruit ziet. Is is in ieder geval een 60/40 verlaging, maar waarschijnlijk is de voorzijde nog verder omdat een dieselmotor een stuk zwaarder is.

En vandaag meteen laten uitlijnen zodat ik weer kan rondrijden.

Nog een foto van de motorruimte met veerpootbrug weer gemonteerd:

wb9g5t.jpg

Bedankt voor de hulp Franklin! Zonder jou was het nooit gelukt!

origineel gepost door misaborg

Ziet er goed uit allemaal, ik wil hem wel eens komen bewonderen Waalwijk is niet ver :thumbup

Loon op zand is inderdaad erg dicht in de buurt, misschien eens een keer een avondje afspreken ofzo :)

origineel gepost door Peter_89

Ik heb ook 60/40 verlaging. Maar is echt wel stuk lager hoor met de Corsa..

Het scheelt ook enorm met standaard! Vanochtend nog even een fotootje gemaakt, is niet heel duidelijk, maar stond gisteravond toevallig naast een standaard corsa geparkeerd, en het scheelt echt een hoop. Mijn bandenmaat is 195/55/R15, dus ook flink groot.

29dd5w3.jpg

Gister de schuinaflopende delen van de modderkuipen afgeslepen tegen het aanlopen, scheelt al een stuk, maar loopt nog steeds erg aan als ik hard door een bocht ga, of over een hobbel als ik aan het sturen ben. Binnenkort maar eens uitrollen.

9qhg2d.jpg

En ook nog een hoofdremcilinder van een nexia gescoord, binnenkort die ook maar eens monteren :)

Iemand nog tips voor het monteren van de hoofdremcilinder? Ik heb het nog niet eerder gedaan namelijk.

Wat ik zo zou bedenken zou zijn:

- Een van de ontluchtingen openzetten en pompen tot het reservoir leeg is.

- leidingen losmaken en de rest van de olie die eruit komt proberen op te vangen

- hrc losmaken van bekrachtiger

- andere hrc vastmaken

- leidingen vastmaken

- bijvullen en ontluchten via dezelfde waarbij je het reservoir leeg liet lopen

- de rest ook even checken of er geen lucht in zit

Zit ik hiermee een beetje in de goede richting?

Je volgorde is goed als je ook bij alle wielen goed ontlucht dan moet het goed gaan.

Begin bij het ontluchten bij het wiel dat het verst van de remcilinder is verwijderd dat wil zeggen rechtsachter.

Das mooi, bedankt voor de bevestiging!

Ik heb de remleidingen ingespoten met kruipolie vandaag, voordat ik ze straks dooddraai omdat ze niet loskomen uit de cilinder. Ik heb geen ringsleutel met een hapje eruit, dus moet het wel met een steeksleutel. Zal kijken of ik morgen tijd heb en het weer meezit. Moet ook even een doorzichtig slangetje vinden voor het ontluchten :)

origineel gepost door freek corsa

Welke maat rem bekrachtiger heb je nu ?

20, en er komt nu een 22 in.

edit: ik lees nu bekrachtiger, uhm.. geen idee, gewoon standaard corsa b diesel. Ik weet wel dat de boutgaten op de HRC even ver van elkaar af staan, mijn pa heeft een nexia namelijk :P

Originally posted by Hacula

Ik heb geen ringsleutel met een hapje eruit, dus moet het wel met een steeksleutel.

Of je koopt even zo'n sleutel, dingen kosten de wereld ook niet meer. Scheelt je echt een hoop narigheid in vergelijking met een steeksleutel.

origineel gepost door max

Originally posted by Hacula

Ik heb geen ringsleutel met een hapje eruit, dus moet het wel met een steeksleutel.

Of je koopt even zo'n sleutel, dingen kosten de wereld ook niet meer. Scheelt je echt een hoop narigheid in vergelijking met een steeksleutel.

Kan hem natuurlijk ook zelf maken, gewoon een hapje uit de ring slijpen, heb dat al vaak gezien. Maar nu niet meer nodig:

Heb de HRC gemonteerd. Onderste 2 leidingen kreeg ik niet los, die nippels waren helemaal gaar dus met amper kracht zetten meteen helemaal dolgedraaid. Heb de 2 leidingen doorgezaagd, en de bovenste 2 gewoon gedemonteerd. Daarna andere nippels erop en de 'hoedjes' gemaakt met speciaal gereedschap.

Moest de 2 onderste leidingen ook wat verleggen en inkorten. Heb dat laatste niet gedaan, maar heb de leiding gewoon laten draaien als een soort wokkel, werkt ook :P

Hij zit er in ieder geval op en het scheelt echt een heel stuk, hoef het pedaal veel minder ver in te trappen. Foto's moet ik nog uploaden.

Vandaag op de meeting de uitrolapparaat van CorsaCruiser gehad, vanavond mee bezig geweest. Ik heb flink lopen aanklooien, het ziet er niet uit en de wielkastrandjes sluiten helemaal niet meer aan. Maar.. hij loopt niet meer aan!

Nouja.. alleen de bochten naar rechts niet. Heb alleen de linker wielkast gedaan, daar zit namelijk een deuk in en moet nog vervangen worden. Zo kon ik mooi oefenen :P

Iemand nog tips voor een corsa b? Het is vooral lastig dat het hele scherm mee gaat buigen, en daarna weer terug buigt. Maakt het niet echt makkelijker.

Terug
Naar boven