Carrosserie:
Voor de apk nog even besloten te kijken voor roestplekken. De bedoeling was om preventief op bepaalde plekken bitak te spuiten. Dus gewapend met een staalborstel de bekende plekjes begonnen te borstelen. Aan de binnenkant van de wielkasten wat ook de zijkant is van de draagarmbalken paar plekjes tegengekomen. Met schroevendraaier erachter gekomen dat het niet alleen plekjes waren, maar goed rot. Alles uitgeslepen en nieuwe platen in gelast.
De draagarmbalken zelf zagen er goed uit en klonken ook goed. Deze zijn ooit gelast bij een van de vorige eigenaren, dus toch even naar kijekn. Even met de borstel eroverheen en ja hoor, weer een paar plekjes gevonden. Schroevendraaier erin, blijkt het helemaal rot te zijn. Wat blijkt:
Hebben ze er 1 mm staalplaat in gelast, waarschijnlijk óf voor de sier, óf ze snapten er gewoon niks van en dachten dat het sterk genoeg zou zijn.
Helemaal uitgeslepen en daarna eens gekeken naar de rechterbalk. Leek in de eerste instantie goed, alsof er maar een klein stukje gelast hoefde te worden. Na wat ijveriger wroeten bleek deze nog veel slechter te zijn dan de linker!
Niet alleen de onderkant, maar ook de zijkant die naar binnen wijst zeg maar. Alles uitgeslepen, gelast met 3 mm staal en daarna bitak eroverheen. Dit allemaal is voornamelijk gedaan door Franklin (het brein, uitvoerder en bestuurder van de
Old Red Interceptor), die is wat handiger met de slijptol en lasapparaat.
Na de veerschotel rechtsachter een tijdje terug was de linker nu ook aan de beurt. Vele dank aan hans en zijn slijptol hiervoor!
En verder nog de dorpels e.d. behandeld, deze waren in een vroeg stadium van roesten.
Onderstel:
Laatste tijd een wat vreemd rijgedrag vanuit mijn achteras. Ook klapte de achterkant erg hard bij drempels e.d. Vermoedelijk iets met de achterschokdempers, een van de dingen die Freek ook opviel toen hij erin reed.
Toen we bezig waren met de veerschotel waren de dempers los, kom ik erachter dat de linker er nog hing voor spek en bonen. Deze deed helemaal niks meer, behalve ervoor zorgen dat de veren er niet uitvallen. Om die reden mijn originele achterdempers weer gemonteerd. Gaat nog net met de verlaagde veren, ze blijven nog net in de schotels zitten. Als de achteras in de lucht hangt.
Remmerij:
Bij de apk bleek er een scheurtje in de remslang rechtsvoor te zitten (kloteding was vorig jaar bij de apk ook al gescheurd en vernieuwd).
Ik had zelf nog ergens remslangen liggen van een kadett gsi, dus die heb die geprobeert en ze pasten. Alleen vertoonden deze ook droogtescheurtjes, waardoor ik besloten heb de boel te vervangen voor staalomvlochten slangen. Dus heb bij biesheuvel een setje van Goodridge gehaald. Setje rondom was 78 euro.
Hij is nu weer door de apk in ieder geval