Origineel gepost door rickytt3
Heb je ooit ook zo'n lijstje gemaakt met wat je precies allemaal nodig hebt voor het electrisch bedienbare zonnescherm? Dat is iets wat ik nog wel eens in wil bouwen!
Hoi!,
Jazeker. Voor degene die meelezen, dit is alleen mogelijk bij de Sedan. De electrische zonnerollo wordt alleen geleverd voor dit model.
Voor deze mod heb je in ieder geval de zonnerollo nodig. Dit is een complete hoedenplank met ingebouwd zonnescherm en motor, Opel nummer 13 143 563. Kost nieuw rond de €700,-, maar is in het gebruikte circuit regelmatig in de aanbieding. Ik heb wel een paar kontakten die er mogelijk nog één hebben liggen of er aan kunnen komen.
Daarnaast heb je een dashboard schakelaar nodig (Opel nummer 62 40 248). Deze schakelaar kost iets van €26,- Tot slot heb je een kabelboompje nodig om de zonnerollo op de kabelboom in de kofferruimte (links) aan te sluiten. Van deze laatste heb ik geen nummer, maar wordt over het algemeen geleverd bij de zonnerollo.
Er zijn wel een paar voorwaarden om de inbouw te laten slagen:
De kabelboom in de kofferruimte links moet de aansluiting voor de zonnerollo hebben. Ik had die niet en heb de hele kabelboom in de kofferruimte vervangen door de meest uitgebreide (alle standaard dingen + aansluiting zonnerollo + aansluiting alarmclaxon + aansluiting parkeersensoren + aansluiting trekhaak). Deze zijn ook in het gebruikte circuit redelijk goed verkrijgbaar.
De positie waarin de schakelaar in het dashboard verdwijnt moet bedraad zijn. Dit is niet bij elke auto het geval en kan ook geretrofit worden. Dit is een kwestie van de bestaande kabelboom in het dashboard vervangen of uitbreiden met de hoogstnoodzakelijke bedrading. In mijn auto zijn toevallig alle posities bedraad.
Er moet een verbinding zijn tussen de schakelaar en het electrisch centrum achter. Deze is er bij mij niet. Je hebt dan twee mogelijkheden. Of je trekt er een draad bij of je vervangt de hele carroseriekabelboom. Ik heb gekozen voor het laatste zodat ik dit probleem bij de verdere uitbreidingen niet meer tegenkomt. De carroseriekabelboom die ik heb is een full-options boom en heeft zelfs aansluitingen voor de electrisch bedienbare (memory) stoelen. Inbouw is bewerkelijk, kost een paar volle dagen en moet ik dan ook nog doen. Deze kabelboom zit nieuw rond de €600,-, maar is gebruikt ook goed verkrijgbaar.
De onderdelen:
De zonnerollo ...
De schakelaar ...
De kabelboom waarmee de zonnerollo word verbonden met het electrisch centrum achter (links). Zonder meteen een complete How To te gaan schrijven. De inbouw gaat ongeveer als volgt:
De uitgangssituatie ...
De hoofdsteunen verwijderen ...
Achterbank neerklappen en de wangen (links & rechts) verwijderen. De wangen dekken een schroef (Torx T20) af die losgedraaid moet worden om de afdekkappen van de C stijl te kunnen verwijderen ...
Afdekkapjes van de gordelgeleider aan de bovenzijde losklikken en verwijderen. Vervolgens de gordel door middel van de schroeven (Torx T45) losdraaien ...
Kunststof spie uit de afdekkappen verwijderen en aan de onderzijde van de kap de Torx T20 schroef verwijderen. Daarna kan de kap met een korte, forse ruk worden losgetrokken. Deze zit met spreidnieten aan de carroserie vast. Verwijder de achtergebleven spreidnieten (blauw) en bevestig ze weer in de afdekkap.
Afdekkap met de spreidnieten (blauw) weer op de juiste plaats. Er is ruimte voor een vierde spreidniet, maar deze is bij mijn auto niet gebruikt.
Aanzicht van de C stijl aan de binnenzijde. Links de gasgenerator voor de airbags boven de voorgordels (geen speelgoed!!) en de drie achtergebleven spreidnieten (blauw).
De drie spreidnieten (rond, zwart) aan de voorzijde van de oude hoedenplak verwijderen en de hoedenplank naar je toe trekken en omhoog bewegen. Dit is wat ge-emmer, want de ruimte is beperkt.
Tip: Deze spreidnieten zijn moeilijk met de hand terug te plaatsen. Druk ze zo veel mogelijk terug en gebruik daarna een kunststof of rubber hamertje om ze met een paar korte, forse slagen weer op z'n plek te krijgen. Voorzichtig, want als ze er niet recht inzitten, dan sla je ze plat.
Vanaf hoe het hele proces in omgekeerde volgorde uitvoeren. Zonnerollo plaatsen, het kabeltje van de zonnerollo maak je aan de connector op de zonnerollo vast en loopt over de metalen plaat onder de hoeden plank door naar een opening boven het electrisch centrum achter (links). De zonnerollo heeft drie draadeinden die door de metalen plaat onder de hoedenplank gestoken moeten worden. Dit is even emmeren. De wangen van de achterbekleding weer terugplaatsen en de bank weer opklappen.
Tip: Origineel wordt de zonnerollo vastgezet met drie kunststof moeren (onderzijde, kofferbak) waar nog een stukje draadeind doorheen steekt. Dit kan de pest zijn voor je bagage omdat deze aan de draadeinden blijft hangen. Ik heb er drie metalen dopmoeren opgezet om dit te voorkomen. Dit was overigens een tip van Opel zelf.
Het eindresultaat ...
Blindplaatje uit het dashboard verwijderen. Wees hierbij voorzichtig en gebruik bij voorkeur een kunststof spatel. Schroevendraaiers kan ook, maar dan wel erg oppassen voor beschadigingen aan radio en console.
Schakelaar plaatsen en op z'n plaats drukken ...
Tada! Weer een knopje erbij! Bij het uitvoeren van dit soort mod's is TIS en EPC heel erg handig. Ook is het van belang dat je de cursus 'omgaan met teleurstellingen' hebt gevolgd en het certificaat hebt behaalt, omdat het niet zeker is dat het ook in jouw auto allemaal meteen werkt. Dit soort klussen is een kwestie van logisch nadenken, puzzelen en werken in ruimtes waarin dat eigenlijk niet kan. Kennis van electrotechniek en electronica is mooi meegenomen.
Als er nog iets niet duidelijk is, dan help ik natuurlijk graag. Als je aan de slag wilt met deze mod, mail me dan even, dan zal ik kijken of in mijn Opel kennissenkring nog de benodigde onderdelen voorhanden zijn. Ik vind dit nog steeds de meest decadente mod die je kunt doen op de Vectra C ...
Groet,
Hans