• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Heatwrap

Wordt inderdaad geadviseerd om hittevaste verf erop te doen, maar of het zoveel helpt weet ik niet...

En denk eigenlijk niet dat het qua geluid iets zal schelen... Zodra het er omheen zit, laat ik het hier wel weten.

Hittevaste verf is overbodig.

Het doel van heatwrap is:

- Motorruimte koeler houden (tot 70% minder warmte afgifte)

- Je handen/armen beschermen (zeker bij de racerij interessant als er snel iets gefixt moet worden)

- Spruitstuk beschermen tegen grote temperatuurwisselingen. Met name snel afkoelen is slecht voor RVS omdat er dan risico bestaat op scheuren.

- Warmte in de pijp houden zodat de katalysator sneller op gang komt en beter zijn werk doet. Zeker interessant als je een high flow sportkat hebt. (ik kreeg zelf complimenten bij de dealer, ze hadden nog nooit zulke mooie waardes gezien op een C20NE)

Kans bestaat dat je wat meer plof in de uitlaat krijgt omdat onverbrande deeltjes mogelijk spontaan ontbranden.

Als je korte ritjes maakt, kan het zijn dat er wat vocht in trekt. Dat stoomt een beetje vlak na de start en kan mogelijk een verkleuring van de pijp opleveren.

Een paar montage tips:

Zorg dat je lange mouwen en handschoenen draagt bij het wrappen. In de wrap zit meestal iets van fiberglas verwerkt en dat gaat jeuken als een malle.

Zet de boel vast met stalen slang klemmen. Binddraad knapt uiteindelijk los. Zorg dat je klemmen geen plastic bevatten.

Na het monteren zal de wrap een kwartiertje flink roken. Niet schrikken dus, dat is gewoon een eigenschap van het spul. Het droogt uit en zet zichzelf naar de vorm van je spruitstuk.

Ik heb laatst gelezen dat als je de heat wrap bij een engels (rwd) c20xe spruitstuk gebruikt, dan komt de garantie van het spruitstuk te vervallen.

Heb ervaring met roest op voorpijpen op scooters. Voor straatgebruik is het daar niet zo geschikt voor.

Maar dat is niet helemaal een goede vergelijking aangezien die pijpjes meestal weinig afgeschermd zijn.

Voor de snelle jongens (denk aan Hebo Manston, Polini Evo, Malossi MHR & Big Bore's met Yasuni C30 , Hebo Racing en selfmade pijpen) de topklasse dus heeft het wel nut, aangezien ze zelden een warmrijstrook hebben.

De invloed op het geluid, durf ik niets te garanderen.

Maar door de hogere temperatuur kan de klank en het volume veranderen.

@RickR91 wrote:Heb ervaring met roest op voorpijpen op scooters. Voor straatgebruik is het daar niet zo geschikt voor.

Maar dat is niet helemaal een goede vergelijking aangezien die pijpjes meestal weinig afgeschermd zijn.

Ehm, ja maar dat is twee takt, dat wordt veeeeeeel heter....

@Vinci wrote:@RickR91 wrote:Heb ervaring met roest op voorpijpen op scooters. Voor straatgebruik is het daar niet zo geschikt voor.

Ehm, ja maar dat is twee takt, dat wordt veeeeeeel heter....

En het staat bloot aan de elementen, dus er komt meer vocht bij.

Heb trouwens ook begrepen dat het de eerste keer aardig kan gaan stomen als er net de heatwrap omheen zit. Tis maar een weetje voor degene die dit ook gaan toepassen en zich rot schrikken van de witte walm die er vanaf komt :P

De rollen zijn trouwens binnen, met 2 x 5 stalen tiewraps. Zal waarschijnlijk nog wel meer bevestigingsmiddelen nodig hebben, aangezien die buizen ook een keer samen komen, en dat met wikkelen niet al te best gaat zitten. Maargoed, daar hebben we nog wel wat andere hulpjes voor :P

Nu nog een zaterdagje en een autoliftje om de uitlaat er vanaf te halen, te wrappen en terug te zetten :)

pop_up_garage.jpg

Ik denk dat je daar een aardig blikje geduld en een voorraadje tiewraps voor moet open trekken :P

@McKaamos: Ik heb inderdaad een 4-2-1. Zal het in gedachten proberen te houden hoe het moet :P

Helaas moet ik m'n heatwrap-werk uitstellen ivm gesneuvelde spanrol. En noodgedwongen op zoek ga naar een andere auto. Corsa'tje blijft nog in bezit voor flink herstel waaronder een andere motor en indeling van de motorruimte. (2.5 of 3.0 V6 non-atmo in gedachten) ;)

ik heb het al in verschillende reacties voorbij zien komen maar de voornaamste voordeel van heatwrap is:

Temeratuur vasthouden. Als je de downpipe/spagettie spruitstuk voorziet van uitlaat isolatie tape zullen de hete uitlaatgassen sneller afgevoerd worden. Oftewel een betere flow, gevolg daarvan is meer vermogen. en vermogen vasthouden! als de temperatuur van de uitlaatgassen en uitlaatspruitstuk te veel gaan verschillen implodeerd de hete lucht zodra het de motor uitkomt en dit kost vermogen. dus de spruitstuk aan de voorkant is eigenlijk niet optimaal.maar door een dikke pakket koelers voor de uitlaat en kleine grill worden de nadelen ten opzichte van de uitlaat aan de achterkant van het blok geminimaliseerd.

EDIT: ze zijn in heel veel kleuren leverbaar: http://www.tuning-gids.nl/uitlaat_isolatie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

@Corsa_GSi wrote: Hiervoor had ik 1 rol nodig en een stuk of 15 stalen tyraps.

hoe breed was die rol en hoeveel meter ?

ik denk dat ik het met 10 meter niet red of wel om een spagetti spruitstuk in te wrappen ?

Terug
Naar boven