In het verleden werd dat al wel eens gedaan, een volledige wagen gedraaid.
Maar toen waren de wagens kleiner en wogen een pak minder. Tegenwoordig is zelfs een kleine wagen al behoorlijk groot en redelijk zwaar.
Alle vloeistoffen werden dan wel overal verwijderd, olie overal (motor, versnellingsbak, diff), water, batterij.
Het gas in de LPG tank zal wel geen probleem zijn, maar geeft toch extra gewicht.
Als je niet alles leegmaakt en de wagen gaat helemaal op de kop, loopt olie en water uit de verluchtingsgaten of andere weg dat het naar buiten vindt.
De zwaarste wagens die ik heb zijn mijn Omega-A's. Om deze te laten roteren op een constructie met alles erop en eraan, dan moeten ze wel volledig in evenwicht zijn.
De vraag is dan, waar is het middelpunt?
Tussen voor en achterkant is niet belangrijk. Tussen links en rechts zal het wel ongeveer in het midden zijn,
maar in de hoogte, da's wel heel belangrijk.
We zouden het kunnen berekenen als we de wagen op twee weegschalen kunnen zetten, links en rechts als hij gekanteld staat.
Dan zouden we het momentele center tussen links en rechts kunnen berekenen.
Als we dan de verticale lijn volgen tot waar ze de middenlijn kruist, dan hebben we het middelpunt.
De fabrikant zal het wel weten, de ingenieurs die de wagen ontwikkeld hebben toch.
Zo'n informatie te pakken krijgen zal niet gemakkelijk zijn denk ik.
Oldtimer clubs bvb. geraken gewoonlijk wel gemakkelijker aan de informatie als ze het vragen.
Misschien beheerders van een Opel forum ook ... wink, wink.