• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Heel smerig inlaatspruitstuk.

kiyamizio

Post veel
Hallo.

Ik heb van de week me voetpakking en alle vacuumslangen vernieuwd.

Toen zag ik dat mijn inlaatspruitstuk er heel vies uit ziet overal bruin en soms zwarte aanslag het was gewoon nat kon het zo weg vegen.

Wat kan ik hier tegen doen het lijkt alsof hij veel carterventilatie aanzuigt. Heb het al doorgeblazen ennzo....

Mvg mike

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

dan ga ik ook 2 mm doen.

moet dat terugslagklepje bij een LET er perse tussen?

volgens mij niet he.

een XE heeft hem tenslotte ook niet

morgen ff fiksen

meteen catchtankje erop :thumb

Ik zou het niet precies weten, lijkt mij dat de druk die de turbo levert beter niet in je carter ventilatie kan gaan zitten, dus lijkt me dat zo'n klepje geen kwaad kan ook bij een LET. Vergeet niet dat lucht veerkrachtig is, dus alle volumes die aan je inlaat zijn gekoppeld (cater, kleppendeksel etc.) werken dan behoorlijk nadelig....

Verder lijkt me 2mm wel prima om mee te beginnen en de boel verder ongewijzigd bij te laten. Dat klepje wat ik ga plaatsen is ook maar één groot experiment en kan om de bovenstaande reden net zo goed niet of nadelig werken op het stationair toerental.... We zullen zien en ik post het hier!

Het nadeel van klepjes is ook weer dat ze kunnen vervuilen en zeker als het een op vacuum werkend klepje is is de bekrachtiging vrij minimaal denk ik. Zat ook al te denken aan een electrisch werkend klepje die op de gasklep schakelaar mee doet, dat als die dicht staat de dikke slang op de kleppendeksel wordt afgeknepen....

vandaag stukje geblazen

man wat werkt dat tankje fijn :D

komt geen druppel olie meer naast en dampen ruik je ook totaal niet binnen in de auto :thumb

Mr. Bone,

zo heb ik het nu gedaan zoals jij omschrijft.

dunne slang afgedopt.

dikke op een catch tankje ;)

thanks voor de info!!

@GSI Racer wrote:dan ga ik ook 2 mm doen.

moet dat terugslagklepje bij een LET er perse tussen?

volgens mij niet he.

:thumb

Tuurlijk moet dat klepje er bij een LET wel tussen.

Anders druk die je turbodruk via dat kleine slangentje naar je klepdeksel, zo je carter in. (heb ik al eerder in dit topic aangegeven)

Bij een XE werk je met onderdruk, en bij een LET met overdruk.

En omdat die klepjes zo vaak stuk gaan/zijn, zeg ik, afdoppen!!!

En die dikke slang naar een catch tank.

succes

Ik zou even mijn testje afwachten met die éénweg klep. Als dat lukt kun je dat pijpje enorm ver opboren met behoud van lage stationair toeren. Maar ik moet zeggen dat ik nu al super tevreden ben met 4,2mm. Hoewel Willem 2mm aanraad, wat waarschijnlijk een prima middenweg is...

@Mr. Bone wrote:Mooi zo.

Dus voor het mooie misschien toch iets te laat geweest met verversen?

Ja zeker, ondanks dat het een straat auto is waar niet vreselijk onbeschoft mee gescheurd wordt... Het zal toch door de korte ritjes komen denk ik.

Maar goed, naast de olie die een hele verbetering gaf heb ik nog een maal puur het verschil met het carter ventilatie kanaaltje getest en man, met kanaaltje open is het hele motor geluid heel anders, het gaat echt zo van 'zoefff' Beetje turbo achtig geluid. En reactie op gaspedaal is veel beter...

Nogmaals bedankt Willem! :wors

dunne aansluiting op je kleppendeksel en gasklep afdoppen.

en die dikke aansluiting vanaf je deksel naar een catchtank voeren en dan zo"n klein carterfiltertje of alsnog terug naar je gasklep. Dan voer je alleen dampen terug en geen smurrie, want die blijf dan achter in die catchtank

Als je voor de optie kiest met het carterfiltertje op je catchtank, moet je ook de dikke aansluiting op je gasklep afdoppen

succes

indd zoals Mr.Bone zegt.

een catch tankje, das de beste oplossing

tip, bestel ze op Ebay.de

kosten 35 euro

heb ook ene besteld ;)

enige nadeeltje is dat je soms wat oliedampen ruikt, maar ook dat is weer te omzeilen door het filtertje te verplaatsen zodat de lucht niet in het interieur kan komen :thumb

Ik denk dat ik een betere oplossing heb, dikke slang voorzien van onderdruk klep en dunne slang naar inlaat de koppeling van door boren.

Dat laatste heb ik al gedaan en het blok loopt mooier dan ooit, hangt beter dan ooit aan de gas commando's. Koud loopt hij ook gelijk subliem. Enig nadeel is iets hogere stationair toeren (1100)

Ik ga nu proberen of ik de bovenstaande voordelen kan koppelen aan een normaal stationair toerental door een onderdruk klep in de dikke slang te plaatsen, zodat bij onderdruk die slang sluit en bij overdruk opent.

Misschien snap ik het principe van het catch tankje niet helemaal en er zal prima mee te werken zijn, maar zo'n ding raakt toch ook op een gegeven moment vol met olie? Zal wel even duren, maar toch kan ik het niet echt een fraaie oplossing noemen....

los halen en afkoppeling dunne slang = sludge opbouwen in het oliecarter..

die dunne (vacuum) slang is het probleem niet...

en die dikke ook niet als de dunne goed werkt.

Wat Vinci zegt..

Pijpje op inlaat (vacuum) ietsje opboren, en de rest laten voor wat het is...

willem

Nou je het zegt Willem, ik heb nog even gekeken in de dikke slang aan de voorkant op de kleppendeksel en er zit geen sludge meer!! :wors

Ik kan er niet echt met mijn verstand bij waarom hij zo veel beter loopt, maar ik heb dus een 'propje' gemaakt van nylon met een metalen buisje er in en een draadje om hem er uit te kunnen trekken. Die heb ik in de dunne slang gedrukt om de toeren weer onder de 1000 te krijgen en gelijk ging de motor weer minder mooi lopen. Terwijl dat eigenlijk het zelfde is als hoe het origineel zit. Dus maar gelijk weer er uit gehaald, dan maar ietsjes hogere stationair toeren!! :ass

@wim-v6 wrote:Mijn C20XE draaide 1100 toeren warm, maar wel keurig!!! ging prima...

Willem

En hoe deed de uitstoot het? CO meting? Daar ben ik nog het meest benieuwd naar.... En had dat ding een KAT of niet? Lambda?

Mijn APK garage heeft me al eerder gebeld dat mijn auto toch echt onder de 1000 moest lopen voor de meting. Had toen een lek, ben er naar toe gegaan en kreeg goedkeur er op door de inlaat te smoren met een prop papier....

Zat geen Kat onder, wel een lambda (Kadett-Combo 1986), CO uitstoot schommelde rond de 0,2 en 0,3% ruimschoots goed dus...

4gas meting zou ie niet halen trouwens op 3000 toeren rond de 7 a 8% haha....

T apparaat liep wel als een malle...

100_0151.jpg

100_0143.jpg

Willem

Terug
Naar boven