• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Heel smerig inlaatspruitstuk.

De Dunne slang zorgt er juist voor dat op het moment er VEEL Carterdruk is (stationair, en bij gaslos) er GEEN olie via de dikke slang op de gasklep gespettert word....

Willem

@wim-v6 wrote:De Dunne slang zorgt er juist voor dat op het moment er VEEL Carterdruk is (stationair, en bij gaslos) er GEEN olie via de dikke slang op de gasklep gespettert word....

Willem

Door het vacuum, maar dat zorgt er dus ook voor dat de carterventilatie effectiever vocht onttrekt lijkt me...? :hmmz

De werking is zoals het bedoeld is, normaal worden de DAMPEN AFGEZOGEN door de luchtstroom in het inlaat traject als de dikke slang er nog op zit.

een Catchtankje heeft in dit geval alleen het gewenste effect als de uitgaande aansluiting weer op het inlaat word aangesloten..

Dikke slang dus van Klepdeksel, naar Catchtankje, en dan een slang van Cathctankje naar Inlaat traject..

zo is het nog APK goedkeur ook..

willem

Ja precies, maar dat is tijdens gas geven, maar als de gasklep dicht staat is er ook sprake van damp en dan is de enige manier om daar met geforceerde lucht stroom vanaf te komen door het dunne kanaal ONDER de gasklep werkend te hebben...

Maar wat je zegt, die olie wordt als dat dicht zit gewoon door de dikke slang naar buiten gedrukt.

Wat je bij velen ziet is met/zonder catchtankje en met zo'n luchtfiltertje er op, dat trekt dus helemaal geen dampen weg. Heb je binnen 5 minuten een dikke salpeterzuur drap in je carter staan!!

@ littlesuurd: Die aansluiting in die rode circel op je inlaat is voor de gasklepverwarming. Vanaf dat pijpje gaat een slang tot onder je gasklep (de blauwe circel), en vanaf daar terug naar je expansievat.

Als je dit wil afdoppen omdat je geen gasklepverwarming wil kan je beter vanaf dat pijpje in die rode circel direct naar je expansietank terug gaan ipv langs je gasklep. Dit is een betere manier dan gelijk af te doppen bij dat pijpje in die rode circel. Dit ivm continu ontluchting van je koelsysteem vanuit je cilinderkop

Oké, bedankt willem maar ik heb de auto zo gekocht en de motor loopt zo goed.

Ik ben van plan om een ander spruitstuk aan te schaffen om de slang weer te kunnen aansluiten op het spruitstuk, maar is het noodzakelijk?

Vor het behoud van de motor JA!!!!

Zou ook het tuutje iets opboren voordat je het inlaat plaatst..

Succes met zoeken naar een Schoon spruitstuk. . ze zijn Allemaal Zwart vanbinnen, mits gereinigd..

Willem

interessant topic dit!! :thumb

ik ga maar dus zo snel mogelijk dat dunne slangetje weer aansluiten op de gasklep :shock:

dan dan die dikke ook weer aansluiten, wel via een catchtankje uiteraard.

kan iemand me verzekeren dat ik dan totaal geen olie meer op de gasklep/inlaat krijg?

dus ook niet via die dunne slang

Ik ga ook maar als de sodemieter de olie verversen, want er zal nog wel een hoop zuur in zijn ontstaan van voor de modificatie... :hmmz

Tis zo simpel, die Carterventilatie systemen van opel zijn allemaal vrijwel hetzelfde, en hebben dan ook dezelfde kwaal..

Willem

@Vinci wrote:Ik ga ook maar als de sodemieter de olie verversen, want er zal nog wel een hoop zuur in zijn ontstaan van voor de modificatie... :hmmz

Ik vind dit een klein beetje overdreven eerlijk gezegd.

Die blokken zijn 25 jaar oud, die modificatie voor je nu pas uit, denk je niet als die olie echt zo aangetast zou worden je blok niet allang dood was geweest?

Als je gewoon iedere 7500 of 10000 km je olie ververst, afhankelijk hoe je ermee rijdt en wat je ermee doet, en hij gewoon altijd goed op temperatuur komt, is er niks aan de hand. Die olie krijgt dan volgens mij niet eens de kans om te verzuren.

Wil niet zeggen dat die modificatie onzin is hoor.

Bijna iedere dikke LET rijder heeft die dunne slang juist afgekoppeld omdat als het terugslagklepje kapot is, die ze turbodruk juist je carter inblaast ipv andersom. Denk je nou echt dat die jongens iedere 2500 km hun olie gaan verversen omdat zogenaamd het zuurgraad omhoog gaat doordat die dunne slang is afgekoppeld???????

Die sludgevorming is ook 9 van de 10x te danken aan een motor die niet goed op temperatuur kom door bv hele kleine stukjes.

Die dunne kan je bij een XE wel aangesloten laten, maar bij een LET zou ik hem zeker afdoppen, of je moet er zeker van zijn dat dat terugslagklepje 100% is, alleen gaan ze verrot waar je bij staat.

Wat betreft die dikke slang: Die kan je voor zowel een XE als een LET aangesloten laten, maar wil je geen vies gasklephuis en inlaatspruitstuk zou ik hem naar een catchtank leggen en dan een karterfiltertje ( apk afkeur) of alsnog terug naar je inlaat.

Mocht je die dunne aansluiting gaan doorboren: wees NIET te gretig!! Als je hem eenmaal te groot heb geboord, kan je niet meer terug.

Maar een goede carteronluchting is zeker belangrijk voor iedere motor!

Vind wat jij er van wilt vinden, wat ik weet is dat als er al meer slijtage is in een motor, en dat is vaak met deze oudere motoren dan komt er nog meer vocht een andere verbrandingsproducten in de olie terecht langs de zuigers en het is wat je zegt met het kanaaltje, wat er niet meer is kun je niet meer terug toveren. Misschien heb je gelijk dat het te voorzichtig is, maar dat beter dan te denken dat het allemaal wel prima is.

Inmiddels heeft een gast van de Engelse AA een meting gedaan aan zijn olie en inderdaad een schrikbarende zuurtegraad gemeten met een dipstick metertje.

Sludge bij korte ritjes is juist een indicatie. Hier ontstaat veeeel meer van bij korte ritjes bij een slecht ventilerende motor.

Overigens ben ik helemaal niet overdreven gezien het feit dat mijn olie er inmiddels zeker al meer dan 10000km in zit! :shock:

@Vinci wrote:

Overigens ben ik helemaal niet overdreven gezien het feit dat mijn olie er inmiddels zeker al meer dan 10000km in zit! :shock:

Als het er al 10000 km in zit , is het niet te voorzichtig nee.

Dacht dat je het net ververst had.

Maar dan in idd verversen ja.

Ik zelf doe het om de 7 a 8000 km.

Maar ik doe er dan wel mee dragracen, en rij er dus ook niet meer mee dan dat per jaar.

Bij me voormalige daily XE deed ik om de 10 a 15000 km verversen

Ja, ik rij ook veeeeel kleine ritjes, dus ben denk ik niet overdreven voorzichtig als ik zeg dat mijn olie zuurtegraad waarschijnlijk goed mis is inmiddels... :vertag

@Noordpoolgsi wrote:

Nog klein vacuum vraagje vanaf inlaat (als je voor auto staan helemaal links) zit ook nog een slang die gaat na de 2 sprong in/om het ''boutje''.

Vanaf daar gaat weer een slang naar. ??!?!?

Vacuum of koelvloeistof vraagje???

Want die aansluiting die jij benoemt is een koelvloeistof aansluiting, en geen vacuum.

Als het om die koelvloeistof aansluiting gaat, moet die naar je koelvloeistoftankje.

Een corsa A heb die 3e aansluiting niet op het tankje. Dus je moet een T stuk zetten in de slang vanaf je radiateur naar je tank en daar bij aansluiten zodat je dus als het ware van 1 ingang op je tankje, er 2 maakt.

succes

@Vinci. Jij zij dat jouwe hoger stationair loopt heb ik met mijne geen last van als ie.koud ik draait ie ff 1400 als.ie warm is rond de 900

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

Is bij mij echt door die diameter gekomen, als ik het slangetje dan smoor gaat het omlaag... Is op zich niet vreemd, want die aansluiting op de inlaat zit onder de gasklep en in de kleppendeksel zitten de dikke en dunne slang vlak naast mekaar en de dikke zit boven de gasklep. Dus effectief kan de lucht er gewoon langs.....

Misschien heb jij hem iets conservatiever geboord, mijne is 4,2mm... Of jouwe weet er met de stappenmotor iets beters nog van te maken....

Mijn is 1.5mm geboord. Ik had eerst ook niet dat hij koud hoger liep. Dat doet ie sinds modificatie wel.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

Dat hoort ie dan ook wel te doen, iets hoger lopen, koud, deed de mijne ook altijd, koud rond de 1250 toeren, en warm tussen de 1050 en 1100 toeren..

Willem

Terug
Naar boven