@Vinci wrote:Ik ga ook maar als de sodemieter de olie verversen, want er zal nog wel een hoop zuur in zijn ontstaan van voor de modificatie... :hmmz
Ik vind dit een klein beetje overdreven eerlijk gezegd.
Die blokken zijn 25 jaar oud, die modificatie voor je nu pas uit, denk je niet als die olie echt zo aangetast zou worden je blok niet allang dood was geweest?
Als je gewoon iedere 7500 of 10000 km je olie ververst, afhankelijk hoe je ermee rijdt en wat je ermee doet, en hij gewoon altijd goed op temperatuur komt, is er niks aan de hand. Die olie krijgt dan volgens mij niet eens de kans om te verzuren.
Wil niet zeggen dat die modificatie onzin is hoor.
Bijna iedere dikke LET rijder heeft die dunne slang juist afgekoppeld omdat als het terugslagklepje kapot is, die ze turbodruk juist je carter inblaast ipv andersom. Denk je nou echt dat die jongens iedere 2500 km hun olie gaan verversen omdat zogenaamd het zuurgraad omhoog gaat doordat die dunne slang is afgekoppeld???????
Die sludgevorming is ook 9 van de 10x te danken aan een motor die niet goed op temperatuur kom door bv hele kleine stukjes.
Die dunne kan je bij een XE wel aangesloten laten, maar bij een LET zou ik hem zeker afdoppen, of je moet er zeker van zijn dat dat terugslagklepje 100% is, alleen gaan ze verrot waar je bij staat.
Wat betreft die dikke slang: Die kan je voor zowel een XE als een LET aangesloten laten, maar wil je geen vies gasklephuis en inlaatspruitstuk zou ik hem naar een catchtank leggen en dan een karterfiltertje ( apk afkeur) of alsnog terug naar je inlaat.
Mocht je die dunne aansluiting gaan doorboren: wees NIET te gretig!! Als je hem eenmaal te groot heb geboord, kan je niet meer terug.
Maar een goede carteronluchting is zeker belangrijk voor iedere motor!