• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

herboren motorblok

hillclimber16V

Post weleens wat
Ik ben vorige week in Frankrijk op het circuit Crois en ternois een paar rondjes gaan rijden met F3 Reynard.

Ik heb vier sessies kunnen rijden.

Alles ging super goed tot ik plots op het einde van het rechte stuk bij het terug schakelen geen vermogen meer kreeg van de motor.

Na het binnen takelen bleek al de olie uit het blok gekomen te zijn. Op zoek naar gaten kwam ik tot de vaststelling dat de dichting van de oliefilter er vantussen werd geduwd. Ik werd ingelicht van de andere formulewagen rijders dat ik hem niet genoeg opgewarmd had waardoor de olie nog te dik is en bij een droogcartersysteem de oliedruk dan te hoog word. Vandaag deed ik het blok open en vond dat de vier krukastappen van de zuiger ingelopen zijn en een lichte cilinderwand schade op de vierde cilinder. Nu in diezelfde vierde cilinder zat ook een zuiger die duidelijk als eens door de kleppen beschadigd werd. Ongeloofelijk dat deze blok op die manier zo goed draaide. In ieder geval is het blok te redden en zal ik er andere zuigers in monteren. Welk merk is aan te raden voor zuigers?

Wat zijn de regels betreft speling tussen zuiger en cilinderwand? rekening houden dat dit een blok is die voor klimwedstrijden voornamelijk zal gebruikt worden en dus meestel slechts een aantal minuten belast word. Natuurlijk wil ik nog een beetje ervaring opdoen in de wagen op circuit.

Zijn er hier motorenbouwers op het forum voor enkele tips?

Ivan

Terug
Naar boven