Een Nederlander stapt boos de winkel binnen, waar hij de vorige week een kettingzaag heeft gekocht. "Mooie kettingzaag" briest hij "ik heb er het hele weekend over gedaan, om een boom om te zagen!". "Nou" zegt de verkoper "laten we eens kijken". Hij start de kettingzaag, waarop de Nederlander hem aankijkt, en vraagt: "Wat is dat voor geluid?"
Twee Nederlanders lopen langs de Belgische grens en zijn op weg naar Antwerpen. Ze moeten nog een heel eind lopen. Als ze bij een bus-remise aankomen, zegt de ene Nederlander: "Als we nou een bus jatten, kunnen we naar Antwerp rijden." "Ja," zegt de andere Nederlander, "maar durf jij zo'n bus te jatten?" "Ikke wel," zegt de ene Nederlander weer: "als jij hier op de uitkijk blijft staan, dan ga ik die loods in." De Nederlander die buiten staat, hoort binnen een hoop gestommel en kabaal. En het duurt maar, en het duurt maar. Eindelijk, na anderhalf uur, komt die Nederlander met een bus naar buiten rijden. "Waar bleef je nou zo lang?" vraagt zijn maat. "Nondeju," zegt de Nederlander, "de bus naar Antwerp stond helemaal achterin."
Een Nederlander is met vakantie in Schotland. Tijdens een wandeling ontmoet hij een schaapherder met een grote kudde schapen. De Nederlander vraagt aan de herder: "Als ik raad, uit hoeveel schapen jouw kudde bestaat, mag ik er dan een hebben?" "Ja hoor" zegt de herder, waarop de Nederlander zegt: "167 stuks". Dat is precies goed. De Nederlander bedankt de herder, zoekt een mooi schaap uit, en loopt weg met het dier over zijn schouder. De herder rent achter de Nederlander aan, en vraagt: "als ik raad, uit welk land jij komt, mag ik dan mijn hond terug?"