• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Het raadsel van de verdwenen koelvloeistof

Volgens de monteur is er koelvloeistof in de cilinder gekomen en door een te hoge druk is de boel kapot gegaan. Het betreft de eerste cilinder: bij een foute afstelling van de distributie had de motor nooit eerst nog 60 km kunnen lopen zonder problemen en was ingeval de vierde cilinder hetzelfde lot beschoren geweest. Ook de genoemde roestvorming in de andere cilinders duidt op een kop met scheuren.

Vandaag een paar foto's gemaakt van mijn overleden C20ne plus nog wat bijzonderheden:

Eerst de "bijzonderheden" dan maar:

De koelvloeistof bleek onder in het carter te zitten.

De monteur verwijderde de stukgeslagen zuiger. Er was niet zoveel meer van over.... Ook de zuigerstang was niet bepaald recht meer :o

Aangaande de foto's: De eerste foto laat het motorblok van boven zien. Opvallend is dat de meest rechtse zuiger aan de bovenkant zwart is. Ook zien we roestvorming in cilinder 2 en 3.

Motorblok.jpg

Om de beschadiging van de linkse zuiger beter te kunnen bekijken heb ik een zwart/wit foto toegevoegd (foto 2)

klep2.jpg

De derde foto toont de kop. De kapot geslagen klep zit wel op een vreemde plaats....... Ook hier valt de vierde positie op door het zwart branden.

Motorkop.jpg

Tenslotte de vierde foto: Hierop zien we de afgebroken klep met het grootste stuk van de klepsteel (Deze laatste werd in de uitlaat terug gevonden)

klep.jpg

Hiermede lijkt me het verhaal kompleet.

Tenslotte: Ik hoop echt, dat dit soort "grappen" aan jullie voorbij gaat. :angel

'k heb het wel eens erger en wel eens vreemder gehad ....maar............je bent wel weer blij dat ie "praat ":thumbup

Terug
Naar boven