• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Het senator bezigheids therapie topic

ABS ringen en sensoren gevonden en eens goed schoon gemaakt.

Het is ff wat werk geweest, maar nu zitten de ABS sensoren op het diff.

Heb er enkel het halve diff voor uit mekaar moeten halen :???:

Wel een meevaller, zit een 3.45 diff in :)

Maar het zit :jerry

Voor hen die er aan gedacht hebben om hun monza/senator om te bouwen met ABS, het is do-able. Maar het is tyfus veel werk.

Vandaag een leuke upgrade geplaatst.

En wel een compleet CD interieur.

oud:

Nieuw:

Met hout lijstjes:

Hoedenplank ook schoon gemaakt (is nu niet meer wit)

Sticker geeft wel een mooie schaduw op de bank:

Weer eens een kleine update.

Van dit:

Naar dit:

En gewassen met de nieuwe velgjes erop:

Nu nog een rvs uitaat, koplampen met extra schijnwerkers en getinte ramen.

En dan issie klaar.

Mijn eerste Monza met een 3 gang automaat had de oliekoeler/warmte wisselaar door gelust dwz niks koeler en daar heb ik 6000km probleemloos mee gereden,koeler zijn wel belangrijk maar op vlak land zonder last niet echt een noodzaak bij normaal gebruik dan teminste bij de 3 gang automaat niet en als mijn radiateur automaat bak sap lekt verbind ik de slangen ook weer.

Had gevraagd om een schampplaat voor voor op de middendemper (aangezien ik en mijn vrouw niet de lichtste zijn, de wagen verlaagd is, en niet elke drempel even vriendelijk is), et voila :duim:

de einddemper:

Onder de auto:

Gisteren had de automaat moeite met de lock up. Vandaag dus ff olie gepeild, maar kom niet wijs uit de stok.

Had hem met draaiende motor gepeild, en stond goed, maar olie zag er zwart achtig uit. Dus nu net de olie afgelaten van de bak. Kwam er een krappe 2 ltr uit! (en dat terwijl ik vanmorgen nog ff een halve liter erbij gemikt heb). Na het loshalen van de slangen, kwam er nog eens 2 ltr uit.

Normaal zit er een 10mm leiding op (8mm inwendig). Aangezien ik die niet had, heb ik destijds 6mm LPG leiding ervoor gebruikt (4mm inwendig).

Dat scheelt maar een factor 4 in oppervlakte.

Hierdoor is dus een enorme bottleneck gecreëerd, wat weer veel te veel tegendruk tot resultaat had. En aangezien vloeistof niet comprimeerbaar is, is de bak dus gaan lekken. Zelfs op de knelkoppeling van de drukleiding lekte die.

Dus de olieleidingen naar de olie koeler vervangen voor dikkere.

Heb dus maar gewone hydroliek leiding gehaald en die in model gebogen.

Net een stukje gereden, geen gekraak meer in de achteruit (iets wat die al vanaf het begin deed), pakt vlotter op, maar de lockup wil nog altijd niet (kan eraan liggen dat ie nog wat koud was). Zakt wel 500 toeren, maar de echte 4de trap komt (nog) niet in.

Bij thuiskomst de leidingen eens gevoeld, maar die waren nog beet te pakken, dus niet echt heet.

Morgen eens kijken wat die doet als we wat verder moeten rijden en hij wat warmer worden kan)

@GSE wrote:Aan de leidingen ligt het niet,ik heb een hoop gezeik gehad met fout codes enz die zonder einde leken maar uit eindelijk was het een stekker die wel/niet/half verbinding maakte met alle gevolgen van dien.

En bij mij zijn de leidingen door verbonden en nog werkt alles,

Bij een 4 gang automaat maakt het geen drol uit of je nu wel of geen koeler gebruikt der komt een moment na de koude start en nadat de olie is opgewarmt dat ie in de 4 de gang en lockup gaat...

Zoniet:

solenoid gaar

geen snelheidssignaal

remband gaar

te weinig oliedruk

En nog wat meer redenenen.

En anders google maar is naar een revisie setje...lol

Wel vreemd dat ie nu dan niet meer lekt (als het niet aan de leidingen gelegen heeft) :hmmz

De leidingen hebben wel degelijk bijgedragen aan het probleem. Namelijk te heet worden van de olie (die verbrand immers niet zomaar). En het feit dat er niets met jou bak is gebeurd, ondanks dat de leidingen zijn door verbonden, kan er mee te maken hebben, dat ie nog niet heeft hoeven werken (en dus zo goed als geen warmte produceert). Zodra die in de auto hangt, kan ik je adviseren ze toch aan te sluiten. Anders heb je er niet lang plezier van.

Stekkers zijn het ook niet, anders had die ook niet de tussengang mogen ingaan tussen 3 en 4 (wat die wel doet) en kwa elektronica zit er ook net niets aan de bak (tis geen bak uit een senator B, maar de originele 4 bak van senator A)

Kijk, daar hebben we dus al een cruciaal verschil.

Ik heb er regelmatig een aanhanger achter. Een grote aanhanger, gesloten met de aerodynamica van een baksteen.

En ook nog eens af en toe een caravan.

Geloof me, hier moet die werken, en wordt ie dus wel degelijk warm.

Wel wat vreemds mee gemaakt vandaag. Heel af en toe ging die de overdrive in, maar zodra je dan aan het gas kwam, was die er ook net zo snel weer uit.

Ik denk dat het tijd word om de solenoids eens door te meten en anders toch maar een ander bakkie te zoeken...

Zal een andere bak onder moeten, maar vindt er maar eens eentje. En aangezien er nog meer op de planning staat, vandaag eindelijk maar eens de koplampen onderhanden genomen (lagen pas een 2 maanden in de garage)

Voor:

Na:

Extra groot licht werkt ook, was een kwestie va relais inprikken.

Ook gelijk ff de motor warm laten draaien. Heeft een maand stil gestaan. Sleutel aanraken en lopen :duim:

Bij het horen van het geluid, kon ik maar 2 woorden bedenken:

KU*T REGERING!!!!!!!!!!! :fy1 :fy1 :fy1

Het volgende deel van de winterstop werkzaamheden is ook begonnen.

Had bij Rademaker een scheurvrij blauw dash gekocht. Echter bij thuis komst leek die zwart.

Was al bang dat die over gespoten was, maar bleek gewoon een dikke laag nicotine op te zitten.

Paar keer met de Dasty eroverheen en het ding ziet er weer 20x beter uit (en is nu tenminste weer vast te pakken)

Morgen ff de speakerhouders aanpassen, zodat daar de nieuwe JBL's in kunnen.

Nu nog wachten op wat beter weer om hem in te bouwen.

Vandaag na een uurtje sleutelen, zag de senator er zo uit (hopelijk voor de laatste keer)

Oud vs nieuw.

Zoek de 10 verschillen...

Nu nog ff wat tochtstrips halen om de verrotte schuimstrips in de lucht kanalen te vervangen. En dan kan het dash er weer in, nadat er een kabelboompje gemaakt is voor de stoelverwarming.

En na vandaag zit het dash er weer in.

Werkt de stoelverwarming (al moet ik wel nog de elementen in de bestuurdersstoel vervangen)

Hebben we ook een relais op de cruise control (dat die uitschakelt zodra de automaat van de D in de N gaat)

Het nieuwe dash op zen plek

Nieuwe plek gezocht voor het alarm ledje, vond het zonde om een gat te maken in het nieuwe dash.

Blijft een mooi gezicht @ night

En nog mooier, geen scheurtjes :P (in het dash dan)

En het geluid uit de JBL speakers.

Moet toch eens kijken voor fatsoenlijke opname apparatuur. Maar des ondanks, niet verkeerd voor een bandje van dik 20 jaar oud :P

Zo, weer eens iets gedaan voor de senator.

Inmiddels ligt er een nieuwe getinte voorruit klaar, een andere 4 bak automaat, de rest van het getinte ramen set. En mogen we op zoek naar een set schokdempers voor de verlaging die erop zit. Dit aangezien de linker voordemper finaal door gezakt is.

Voor nu hebben we de automaat onder handen genomen.

Dat houdt in, een aanpassing gemaakt om hem sneller te laten schakelen (thnx Hotrod :duim: )

Pan verwijderd:

Modificatie op zen plaats:

Ventielhuis weer op zen plek en schoon gemaakt.

Oliepan zit er inmiddels ook weer op ;)

Nee, zuigers blokkeren, zodat de schakeldruk sneller bereikt wordt. Waardoor de bak dus sneller schakelt, met minder warmte productie

Terug
Naar boven