• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

ik heb mijn poelie na mijn revisie gewoon met de electrische ratel (dikke hitachi ) aangerost met de oude bout

rijdt er cross mee als ik de bocht induik rem ik soms zonder te koppelen

dat is zeer belastend voor de distributie en het spietje neem ik aan

maar nog nooit geen problemen met een spietje gehad

Inderdaad weer.. Word je niet goed van.. Lees dat topic maar is door heb er wat bijgezet. Cilinderwanden zijn weeeeeer weg..

@2000 wrote:Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?

@16VCalibra wrote:Inderdaad weer.. Word je niet goed van.. Lees dat topic maar is door heb er wat bijgezet. Cilinderwanden zijn weeeeeer weg..

@2000 wrote:Maar of de spie nu wel of niet zomaar breekt, er is toch (weer) een oplossing onderweg?

Ik heb het gelezen, zeeeeer vervelend :(

Inderdaad de kracht op deze spie neemt NIET toe, Blijft gelijk daar de aandrijfkracht gelijk blijft, wel word de belasting iets groter als de motor sneller op toeren kan komen door bijvoorbeeld een lichter vliegwiel, en dat zelfs met dezelfde pk's ze breken namelijk ook vaak zat bij gewone 150pk 16kleppers..

Willem

De kracht die door de krukaspoulie via de riem doorgegeven moet worden aan de waterpomp en nokkenassen moet allemaal door de wrijvingkracht tussen de krukas en de poulie worden doorgegeven.

De kracht op de waterpomp is afhankelijk van de weerstand die in het systeem zit. Denk hierbij aan de radiateur en thermostaat.

De kracht die op de nokkenassen wordt afgegeven is afhankelijk van de klepsterkte en de druk onder op de kleppen min de druk boven op de kleppen.

Hierbij komt zoals Wim ook al aangaf de kracht van de acceleratie. [ F = m x a ] {kracht is massa maal acceleratie}

Er komt dus toch best veel kracht op te staan.

De spie is alleen voor het monteren, zodat de poulie op de juiste positie wordt gemonteerd.

hmmz.. :hmmz . dit is echt K.. maar denk ook zelf dat die bout niet goed heeft vast gezeten..

heb em van de week zelf gedaan..(distr set verv) en daar moet echt VEEL kracht op die bout..

die gaat echt niet zomaar los..

zit dit zo ff te lezen.. en dacht aan dit..

de 1e kracht begint bij de ontsteking boven de zuiger, dat gaat over in krukas en naar vliegwiel en poulie..

dus door meer lucht en brandstof en druk toe te voegen ...er een hogere kracht en snelheid op de krukas komt.... en dus meer kracht en (reactie) snelheid op beide kanten komt.

enige wat ik kan bedenken(als alles goed vast zat) is dat je distr spanner het niet heeft bij kunnen houden en heeft staan klapperen.. en dat word weer rechtstreeks op de poulie af gegeven..

en als die trilling maar lang genoeg is..

(ook de reden dat veel autos met koppel tegenwoordig een ketting hebben..)

sucses ermee.. :thumbup

en die kettingen gaan vervolgens ook weer met de bosjes stuk

(VW, Peugeot, Citroen enz)

spanner kan niet klapperen, want die zit met een bout aangedraait als de riem gespannen is ;)

@GSI Racer wrote:en die kettingen gaan vervolgens ook weer met de bosjes stuk

(VW, Peugeot, Citroen enz)

spanner kan niet klapperen, want die zit met een bout aangedraait als de riem gespannen is ;)

oh zeker dat een spanner van een distrie kan gaan klapperen

helemaal als je hem verkeerd monteert

maar denk niet dat niels die fout heeft gemaakt

@GSI Racer wrote:dan hebben we het wel over een automatische spanner (met wijzertje)

en die heeft een LET volgens mij niet

o nee hoe span je die bende dan

let is gelijk aan xe en die heeft het wel

Alleen de C20XE DIS (M2.8) versies hebben een Automatische spanner.. (X20XEV systeem)

de oudere een handgestelde vaste spanner..

Willem

Idd

Een m2,5 of m2,7 distri kan alleen voorgespannen worden door een veer

Naspannen word met de hand gedaan zonder auto steller

@wim-v6 wrote:Alleen de C20XE DIS (M2.8) versies hebben een Automatische spanner.. (X20XEV systeem)

de oudere een handgestelde vaste spanner..

Willem

was me nooit opgevallen...ben ook al zo lang uit dit soort motors

(missen een paar cilinders) :D :D

De bout heeft gewoon niet vast genoeg gezeten

Heb het ook wel eens aan de hand gehad motor net klaar

Proef rijden em.bam motor kapot bout los gelopen

En.daardoor teveel kracht op de spie en die.lubbert dan uit of breekt af

Zoiets gebeurt je maar 1 keer ...........

Tja David, jij bent nog 1 van de velen die zegt dat de bout te los heeft gezeten. Enkel blijft de bouwer volhouden dat die vast heeft gezeten en dat het door het vermogen komt :thumb

DP-Engineering gesproken vandaag over de problemen die ik er allemaal mee heb gehad en heb. DP had ook 2 opties wat betreft de cilinderwanden. Of te rijk afgesteld of de slotspeling van de zuigers.. Ik gaat uit van het laatste. En waarom: Klasen en Vmax zijn geen prutsers..

Het honen wat zo is gebeurd de eerste keer met het blok in de auto. Kort gezegd vind hij het een beunmanier waarop het is gebeurd. Waarom: 1. blok hing er nog in en 2. krukas had eruit gemoeten. Ik vraag hem dus hoe je het zoo hoort is het een beunmanier? Zegt die ja hoe ik het zo hoor kan ik wel zeggen dat het een beunmanier is.. Hij zegt dat het blok eruit had gemoeten zodat je ook er 100% zeker van dat het honen recht gebeurd. Ook vind hij dat elke keer er wat aan het blok gedaan wordt de gegevens ervan bijgehouden zouden moeten worden.. Dus boringen enzo dat als er de volgend keer zich wat mocht voordoen je aan de hand van de gegevens dingen na zou kunnen gaan.. Doen ze bij DP wel in ieder geval! Dat de krukas enzo gebalanceerd zijn heb ik nooit rapporten van gehad ook, nergens nooit van eigenlijk..

Die heren weten ook zeker wel waar ze het over hebben. Nog nooit iets negatiefs van hun vernomen. Gister nog hebben ze een E Kadett draaiend op kms afgesteld met een gt30 turbo. Resultaat: 508pk en 599Nm

Dan het tweede, het breken van de spie. Hij zegt tegen mij lachend dat hij nog nooit heeft gezien dat een spie door vermogen is gebroken :jerry !!

Groetjes Ram

Hij zegt tegen mij lachend dat hij nog nooit heeft gezien dat een spie door vermogen is gebroken

zeg dirk dan ook eens lachend, dat je drie weken rond rijd ,met een motorstoring, (gaskleppositiesensor)

en dat je beschikte over een tech 1 ,maar met de storing geen raad weet, laat staan waar die storing voor staat

en vrolijk door knalt en ploft

Heb er langer mee gereden.. Beschikte inderdaad over een tech 1 heb ik em ook mee uitgelezen.Ik hoef er inderdaad geen raad mee te weten want ik ben hier de "monteur" niet, dat was Niels, en niet iedereen kan zo goed als jouw zijn Hennie.. Als jij het had geweten had er dan op gereageerd als calibra turbo "liefhebber". En geef niet achteraf zulke droge reacties, want deze reactie slaat totaal nergens op en heeft er niks mee te maken natuurlijk. Dat knallen en ploffen kwam door de wastegate wat daarna door Botter is gevonden.. Toen de wastegate is vervangen toen is het nooit meer voorgekomen.

dat zijn in een keer andere geluiden :shock:

Ik dacht dat alleen maar vrouwen met zo'n auto EN motorstoring rond zouden rijden :jerry

Succes met de afhandeling hiervan..

@16VCalibra wrote:Heb er langer mee gereden.. Beschikte inderdaad over een tech 1 heb ik em ook mee uitgelezen.Ik hoef er inderdaad geen raad mee te weten want ik ben hier de "monteur" niet, dat was Niels, en niet iedereen kan zo goed als jouw zijn Hennie.. Als jij het had geweten had er dan op gereageerd als calibra turbo "liefhebber". En geef niet achteraf zulke droge reacties, want deze reactie slaat totaal nergens op en heeft er niks mee te maken natuurlijk. Dat knallen en ploffen kwam door de wastegate wat daarna door Botter is gevonden.. Toen de wastegate is vervangen toen is het nooit meer voorgekomen.

Moet je monteur zijn om te weten dat je niet te lang met een knallende en ploffende motor moet rond rijden? De meesten ondernemen sneller actie als het motorstoringslampje brandt.

Buiten dat, posts zoals over DP-Engineering zullen de afhandeling met DHZ Twente vast niet bespoedigen. Het is inmiddels duidelijk genoeg dat vrijwel iedereen bevestigd dat je spie niet kan breken tenzij niet goed vast gezet. Om dan iedere tuner in Nederland te spreken en het te laten bevestigen, voegt weinig meer toe toch?

Hoe staat het inmiddels met je auto?

Terug
Naar boven