• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

16VCalibra

Post veel
Hallo allemaal,

Zoals de vraag luidt: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? In het topic van mn Calibra heb ik daar al wat antwoorden op gehad, echter komt niet iedereen van het forum met ervaring daar. Vandaar dat ik de vraag hier nogmaals stel ;). De antwoorden die ik tot nu toe allemaal heb gehad is dat de bout niet vast genoeg is gezet, of er is geen nieuwe bout voor gebruikt..

Ik hoor graag jullie ervaringen..

Groetjes Ram

@ Cooperdude:

Deze hoeft er inderdaad niet gelijk Af te lopen, bij de motoren welke ik meegemaakt zijn ze ook willekeurig gegaan.. allemaal door Fout montage / gemakzucht..

De een ging na 2 weken, de ander pas na 35.000km...

en loopt normaal gewoon niet los als de montage voorschriften aangehouden zijn:

- Gebruik nieuwe bout

- Welke met Vet (Geen olie oid!!) ingesmeerd is

- Trek deze in de volgende Fasen aan: 250Nm > 40 - 50graden, ik kan je vertellen, dat is KNAP vast...

Willem

Werk nu 2.5 jaar bij een renault dealer voornamelijk bedrijfswagens heb nog nooit een motor in de soep zien draaien wel een keer een laguna 1.6 16v (spieloos) waren ze vergeten de krukas poelie erop te zetten en toen gestart gelukkig alle kleppen nog heel alles weer op tijd en hij liep weer als nieuw.

Die renaults kan je gewoon niet doen zonder de krukas te blokkeren waarom ze nog motoren maken zonder spie joost mag het weten.

@Fearless: ze doen nog steeds geen nieuwe bouten bij de setjes niks van geleerd dus :thumbdown

PS: heb niks met renault van mij part draaien ze allemaal in mekaar :jerry

@GSI Racer wrote:wat iemand zegt dient niet als bewijs denk ik.

om te bewijzen dat die bout te los gezeten heeft kun je niet of slecht na gaan

of misschien dat een expert de bout kan bekijken en aan de hand van de lengte (rekken) na gaan of hij met het goede koppel is aangedraait.

maar ook dat betwijfel ik :vertag

raar zaakje zo :???:

enigste bewijs is dat niels zelf zij dat hij hem nagetrokken heeft. en waarschijnlijk dus niet goed. dit is je enigste bewijs daarover

of het goed gebeurt is zal niemand weten

@Senatorman wrote:Laatste waarschuwing voor trashmetal! Anders gaan we tijdelijk bannen :vertag

We treden inderdaad steeds harder op tegen offtopic omdat het ook steeds vaker voorkomt. Dit is momenteel ook een heet hangijzer en een ernstige frustratie bij veel leden en moderators.

Om het forum ECHT overzichtelijk te houden is het noodzakelijk om mensen die waarschuwingen negeren en offtopic blijven gaan tijdelijk te bannen.

Daarnaast kunnen en mogen alle mods overal modereren, maar heeft elk forumdeel wel een moderator als aanspreekpunt.

Het forum wordt steeds gezelliger :cry

Ach ik kwam hier toch al bijna nooit meer :vertag

Succes met het bestrijden van -offtopic Gaat je niet lukken, dat neemt de gezelligheid weg.

wat iemand zegt dient niet als bewijs denk ik.

om te bewijzen dat die bout te los gezeten heeft kun je niet of slecht na gaan

of misschien dat een expert de bout kan bekijken en aan de hand van de lengte (rekken) na gaan of hij met het goede koppel is aangedraait.

maar ook dat betwijfel ik :vertag

raar zaakje zo :???:

Volgens niels is er een nieuwe bout in gegaan dus ouderdom kan je ook uitsluiten ;). Als iemand van de opel dealer zegt dat de enige optie is dat de bout niet vast heeft gezeten is dat dan bewijs of niet? Kan aan mij liggen hoor maar lijkt me van wel dan :thumb

Nee, er is bewezen dat je schuldig bent en daarom krijg je een boete.

Je kunt alleen het bewijs ontkrachtigen met je eigen bezwaarschrift en dan kijkt iemand wie er gelijk heeft.

Maar goed, laten we het daar niet over hebben en ontopic blijven.

@RISL wrote:Daar heb je geen gelijk in.

We leven namelijk in een rechtsstaat waarin iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.

Leef jij in een ander land dan? :shock: Kijk maar naar het NL boetesysteem, daar ben je schuldig tenzij je kunt bewijzen onschuldig te zijn....

Bij rechtspraak tussen personen zou dat opgaan maar dit is een bedrijfsmatig iets en dat gaat toch iets anders, 'consumentenbescherming' e.d. komt dan om de hoek kijken.

Misschien is de bout bij het monteren wel goed vast gezet, maar daarna door ouderdom toch los gegaan? :hmmz

Het probleem is dat je dit soort dingen nooit kan bewijzen... :(

Maar mijn idee is ook dat hij niet door het vermogen kapot gegaan kan zijn!

Niels heeft de motor gereviseerd en al dan niet een nieuwe bout gebruikt. Als het dan kapot gaat is het dan niet aan hem om te bewijzen dat het niet aan zijn revisie gelegen heeft? :hmmz

Als jij een motor laat reviseren en er gaat daarna iets kapot hoef jij niet aan te tonen dat dat aan het reviseren ligt lijkt mij..

Cooperdude. lees het andere topic maar eens door over deze motor :thumb

daar hebben we het al uitgebreid over gehad

gebeurt wel vaker, met de krukas er in. Zo heb ik het ook een keer gedaan.

Met een hoonsteen op de boormachine.

Mischien niet helemaal de perfecte manier maarja....

Heb daarna het blok van alle kanten schoongespoten met remmenreiniger en met een luchtpistool afgespoten.

Dit was meer omdat ik het zonde van mn centen vond om dat blok te laten honen.

Als ik nou een echte snelle motor zou gaan bouwen dan ging ie wel even naar een goeie revicieboer die weet wat die doet.

Hoe denk je dat goed te gaan spoelen met het blok in de auto? :???:

Blok uit elkaar halen, honen en dan in de wasmachine en daarna alle oliekanalen nog een keer schoonmaken is hoe het hoort.

Dat gruis valt ook tussen de lagers en krukas als die erin zit en daar spoel je niet zomaar iets tussenuit. Vooral niet omdat het hele blok vettig is van binnen door de olie. Dan zou je een hele goede ontvetter moeten gebruiken maar dat is ook weer niet zo prettig voor de lagers e.d.

Geloof ik niks van vermogen heeft er niks mee te maken

Er zijn ook letjes met meer dan 400 pk met originele bout en poulie

En die blijven ook heel terwijl die ook echt goed gebruikt worden op de sprint baan

Heb ook nog nooit gehoord van een geüpgrade bout omdat ie het vermogen niet aan zou kunnen.

En die gasten van rtp uit Duitsland die rijden met meer dan 600 pk in een calibra en die hebben ook gewoon nog

De originele bout

Dus ja .......ik weet het verder ook niet maar vermogen heeft er niks mee te maken denk ik.

Terug
Naar boven