• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

hoe kop verwijderen 30NE?

Dit is mijn kop.

C30ne kop....ook het onderblok c30ne.

20121212_200416.jpg

verschilletje wel he :D

Dat is idd een groot verschil :( Naja, die van mij zal wel geen strepentrekker worden maar als die kleppen goed afsluiten en de nieuwe pakking er op zit dan zal het wel een stukje beter worden. Of ik ram de dremel in de in en uitlaat poorten :jerry

Kleppen en de nokkenas verwijderd:

img20130325173744.jpg

img20130325173754.jpg

img20130325173829.jpg

Had even wat tijd naast de studie vandaag.

De kleppen heb ik op volgorde in een oude kop geschoven zodat ik de boel niet door elkaar haal. Over 2 dagen maar eens gaan beginnen met het slijpen van de kleppen. Stomme is wel dat ik nergens aan de koppakking kan zien waar de zou moeten lekken....

Heb je van te voren nog een druktest of snuffeltest gedaan?

Ging je nokkenstokje er een beetje fatsoenlijk uit?

Heb mijne ff aan de kant geschoven, maar de nokkenas moet er nog uit

Ik heb de nokkenas heel voorzichtig gedraaid en stukje bij beetje kwam hij er uit. Enige test die ik heb gedaan was de compressie test, en deze was niet heel erg goed. Daarnaast werd de bovenste radiatorslang nogal hard en er kwam een zoete geur + witte walm uit de uitlaat dat was voor mij genoeg reden om hem er af te halen. I het trouwens echt nodig om een gietijzeren kop te vlakken? En was is de beste manier om het onderblok schoon te krijgen? Ontvetter en een scherp plamuurmes?

Kop laten vlakken. Kleppen ingeslepen, boel goed schoon gemaakt. Dus alles weer in elkaar. Kom ik er bij de 11e klep achter dat ik de klephoedjes was vergeten. Nondeju! Dus de boel kan weer uit elkaar :(

Heb je de kop er weer op? Want dan kun je speciaal gereedschap gebruiken via het bougiegat. Op lucht of dmv een metalen stift die de klep omhoog houdt. Was je veel kwijt aan revicie kosten?

Kop is er nog af. Kosten waren 75 euro, viel mee. Zit nu alleen te klooien met de positie van de nokkenas, hoever hij moet uitsteken. Ik heb nog nooit een kop zover uit elkaar gehad om te repareren en wat me opviel is dat de stoters niet recht boven de nokken zitten? iig niet precies in het midden van de nok?

Kop zit er weer op! Alleen wel rare jongens bij GM destijds. Heb van Rob een originele kopset van GM gekocht, helemaal netjes gesealed. Zaten geen klephoedjes in, maar deze zonder problemen alsnog gekregen (waarvoor nog dank!). Kom ik er gisteren achter dat er 1 pakking in zit voor nokkenas kappies en 1 voor die 2 dekseltjes aan de rechterkant van de kop. Zal GM wel een logica voor hebben gehad. Gelukkig bood een nieuwe pakking + pakkingspapier en een scalpel uitkomst :)

Boel staat weer op tijd, draaien aan de krukas gaat niet meer zo makkelijk als eerst, en je hoort nu geen lucht ontsnappen.

Brandstof er weer om en KVS er in en dan zou het goed moeten zijn.

Ik heb trouwens die kopbouten in 4 ronden aangedraaid zoals door bettus accu omschreven, met als max 100nM. Ik hoef nu voor de rest niks met een gradenboog te doen oid? 100nM is voor mijn gevoel niet mega vast. Lostrekken moest met meer kracht :hmmz

Hij werkt weer! :) was 1 keer sleutel om en hij liep. Draait nu ook heel laag in toeren goed, deed hij eerst niet. Nu kan ik de kleppen tenminste nastellen bij 600 toeren zonder dat ik onder de olie wordt vol gesproeid :afro Ik heb de voor afstelling gedaan zoals beschreven ergens op dit forum. Dus nok volledig andere kant op en dan de tuimelaar net vast zetten. Bij alle 12. Nu is het een symfonie van geratel, moet ik bij lopende motor op gehoor de boel gaan aandraaien?

Ik heb daar een plastic kap voor, sptplaten. Mag je wel lenen.

Was spec gereedschap van Opel destijds. Kan op een 4 en 6 cil

@Fearless wrote:Ik heb daar een plastic kap voor, sptplaten. Mag je wel lenen.

Was spec gereedschap van Opel destijds. Kan op een 4 en 6 cil

Cool! En als de boel eenmaal loopt moet je dan een voelermaat gebruiken, of stuk voorstuk langzaam aandraaien tot het stil is?

Zoiets dacht ik wel. tot het niet meer rammelt en dan een kwartslag? Weet het even niet zeker ,maar het zal wel ergens geschreven staan.

@kiyamizio wrote:Draaien tot ze stoppen met tikken en dan DRIE kwart draaien

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Helemaal duidelijk :) Klusje voor het weekend :afro

Nou net, alles volgens het boekje afgesteld. Eerst bij lopende motor de tuimelaars even vlug vast gedraaid zodat alles wat stiller is. Toen per tuimelaar los gedraaid zodat ie flink ging klinkelen, en daarna draaien tot ie stil wordt. Vervolgens 4 x 90 graden aandraaien met een tussen pose van 15 seconden. Dit alles bij 500/600 toeren. Boel weer in elkaar gezet, maar het klere ding rookt nu nog steeds. Is van een KVS geur veranderd in benzine lucht, maar nog wel een witte wolk.....

Kan het niet zijn dat de injectie te rijk staat, lmm of misschien koudestart injector blijft open mits deze op een C30NE zit? Ik heb hier alleen een 30E dus met l-jetronic, jij hebt al Motronic voorzien van katalisator. Misschien Lambdasonde of brandstofdrukregelaar kan ook nog. Temperatuursensor.

Vandaag zo waar de boel op temperatuur gereden, en de rook verdween op den duur. Zo nu en dan nog een pluimje, maar niks extreems. Helaas was de pret van korte duur, want het kreng loopt nu in eens op 5 cilinders... Hopelijk rotte bougiekabel, maar vrees het ergste.

Terug
Naar boven