• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

hoe veel bar lucht in de banden???

combo c tour

Post weleens wat
ik heb lichtmetalen velgen onder mijn auto geschroefd.

nu hem ik een grotere velg en andere banden gemonteerd.

maar nu is de vraag hoeveel bar lucht ik in de banden moet doen. :hmmz

voorheen :175-65-14

nu : 195-50-15.

de wiel omtrek klopt vrij goed volgens de tyre calculator. :wtf

wie weet raad?? :hmmz :wors

@helmer opelfan wrote:Bij twijfel zit je met 2 bar altijd redelijk goed

Voor alles groter dan een Corsa vind ik 2 bar wel laag hoor, ik zou dan eerder zeggen: Bij twijfel, 2.5 bar.

Omdat je het niet gewend bent waarschijnlijk. 2.5 isredelijk normaal. 3 voor zware auto's of platte stugge banden

Heb altijd 2,5, maar ben meestal ook redelijk zwaar. Ok ik altijd en de auto behoorlijk vaak.

2,5 in de Combo is heel mooi!!

ik vermoed dat het gaat om 15inch wielen, als ik zo de foto bekijk..

Ik had ook altijd 2,8 bar in de Combo-B (1300kg minimaal) (185-55-15), sleten mooi gelijkmatig af, de bandjes

Willem

Ik pomp er altijd 2.5 in. 195-50-15

Maar op keuring laten ze altijd lucht eruit tot 2.2.

Als ik thuis ben gaat er weer 2.5 in :D

Op de band staat tussen haakjes de max PSI, die ff omrekenen naar BAR. Dit is de maximale druk wat de band mag hebben :wtf . Personlijk doe ik er 0,3 BAR meer in :afro !

Hallo ik heb onder een astra gsi de zelfde banden maat gehad en ad toen na gevragen wat de hoeveelheid bar het moest wezen en met 100% zekerheid kan ik je melden dat 2,5 bar de juiste bar is.

MVG

Marvin

@firsttimer wrote:Op de band staat tussen haakjes de max PSI, die ff omrekenen naar BAR. Dit is de maximale druk wat de band mag hebben :wtf . Personlijk doe ik er 0,3 BAR meer in :afro !

Hoeveel erin MAG is niet hetzelfde als hoeveel het verstandig is om erin te doen. Hoeveel is de maximale druk? 3,5 bar ofzo? En dan doe jij er nog 0,3 bar extra in? 3,8 bar... Dat is toch veel teveel, zeker voor een Corsa.

Gewoon aanhouden wat er aan de binnenkant van de tankklep staat, dat is altijd het beste.

Reservewiel pomp ik wel altijd maximaal op, omdat die nog wel eens vergeten worden en vaak langzaam aflopen.

Verschilt met de belading die je hebt he... Op de stickers van opel staan per gewicht wat je inlaad andere bar indicaties voor zowel de voor as en achteras.

Staat overigens niet alleen op een sticker, maar ook in het boekje. Veelal bij normaal gebruik is 2,1 ~ 2,3bar (voor/achter). En bij vakantie/veel personen in de auto --> 2,5~2,7bar. Bij een Combo met speciale transportbandjes (zitten ook op caravans/aanhangers) kan je boven de 3bar gaan zitten.

op de sticker in het tankklepje staat.

normale lading + 3 personen. voor 2,4 achter 2,4 Bar. ;)

volle lading + 5 personen. voor 2,4 achter 3,5 Bar. :shock: :puke

maar ik denk dat zij dit bedoelen bij de originele banden maat. :thumbup

Jep, waardes op de sticker zijn altijd voor de originele bandenmaat.

Echter is deze bij de B-corsa erg!! laag standaard. Bij lichte belading geven ze 1.9 en 1.7 bar af. Zelf zet ik er 2.2 op (rijd eigenlijk altijd alleen).

@combo c tour wrote:op de sticker in het tankklepje staat.

normale lading + 3 personen. voor 2,4 achter 2,4 Bar. ;)

volle lading + 5 personen. voor 2,4 achter 3,5 Bar. :shock: :puke

maar ik denk dat zij dit bedoelen bij de originele banden maat. :thumbup

Originele maat ja, maar zo superveel zal het niet verschillen.

Bij een grotere band heb je meer luchtvolume om dezelfde druk te krijgen, maar die druk zal wel ongeveer hetzelfde moeten zijn.

Bij volle belading en 5 personen is 3,5 niet zo schokkend. Vergeet niet dat je een Combo hebt, die zijn eigenlijk gebouwd als bedrijfswagen. Dus die mag heel veel gewicht achterin hebben.

Ik pomp ook altijd 2.4 erin en heb 195/50/15. Met de olieverversbeurt hebben ze er nog wat bij gedaan en dat merk ik wel goed. Stuiter de stuiter...

Terug
Naar boven