• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hoe verwijderen van teerachtige substantie op lak?

Hallo,

Ik heb een vraag waarvan ik niet precies weet of deze hier in deze rubriek thuis hoort.

Zo niet, de moderator is vrij het bericht te verplaatsen :D

Mijn vraag is de volgende.

Ik woon in een nieuwbouwwijk en vorig jaar heeft de wegenbouwer de enige toegangsweg voorzien van een slijtlaag.

Het is een stuk asfalt waarop men steentjes heeft 'geplakt' met behulp van een teer-achtige substantie.

Leuk en aardig, maar in de beginperiode, toen het spul er net op lag, lagen er dus veel losse steentjes op de weg die met het rijden omhoog spatte. Uiteraard zat er nog wat teer-achtige troep aan en nu heb ik dus vele zwarte puntjes op de lak van mijn Corsa zitten, allemaal van die teer-achtige substantie.

Met de hogedruk spuit wil het er niet af en ook niet met gewoon borstelen of met het gebruik van een spons.

Met m'n nagel heb ik geprobeerd er wat af te krijgen en dat lukt wel. Ik zie mezelf alleen niet de complete auto schoonmaken met mijn nagels :D

Mijn vraag is dan ook, hoe krijg ik die rotzooi van mijn auto af?

Moet ik hem gewoon poetsen met iets en zo ja, met wat?

Moet ik toch eerst de complete auto voorzichtig schoonmaken met m'n nagel?

Of is er een ander middeltje wat ik kan gebruiken?

Ik hoop dat iemand me advies kan geven wat ik het beste kan gebruiken, ik heb geen idee.

Roland.

Ik verwijder het met "hars verwijderaar" kan je verkrijgen bij iedere betere automateriaalzaak. Wel niet te dik op je lak smeren want denk niet dat het echt goed is voor je vernis. Maar met een vochtige doek komt het er zo mee af.

Dat teer achtige spul is waarschijnlijk een olierafinaat. Ik denk dat je dat er wel af krijgt met een ander olierafinaat, zoals wasbenzine.

Ik verwijder het met "hars verwijderaar" kan je verkrijgen bij iedere betere automateriaalzaak. Wel niet te dik op je lak smeren want denk niet dat het echt goed is voor je vernis. Maar met een vochtige doek komt het er zo mee af.

Als ik je een hele goeie tip mag geven die veilig is voor je lak: KLEIEN!

Klei verwijderd teer/hars/plekken/zooi die op je lak zit.

Na het kleien zal je auto weer als een spiegeltje aanvoelen.

Klei verwijderd tevens ook de wax laag. Dus na het kleien ben je 'verplicht' om de auto te waxen.

waar kopen? Kijk bijv. is op www.carclean.nl of ga bij een sponsor van opel-forum eens langs: http://www.rncarcleaning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Die kunnen alles leveren wat je nodig hebt :)

Dat teer achtige spul is waarschijnlijk een olierafinaat. Ik denk dat je dat er wel af krijgt met een ander olierafinaat, zoals wasbenzine.

Ik zou ook zeggen kleien. Is veilig en het resultaat zal je zeker niet tegenvallen.

PS: En als je het helemaal goed wilt doen, doe je na het kleien, paint cleanen, glaze dit alles in de wax zetten voor het beschermen van deze stappen.

Als ik je een hele goeie tip mag geven die veilig is voor je lak: KLEIEN!

Klei verwijderd teer/hars/plekken/zooi die op je lak zit.

Na het kleien zal je auto weer als een spiegeltje aanvoelen.

Klei verwijderd tevens ook de wax laag. Dus na het kleien ben je 'verplicht' om de auto te waxen.

waar kopen? Kijk bijv. is op www.carclean.nl of ga bij een sponsor van opel-forum eens langs: http://www.rncarcleaning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Die kunnen alles leveren wat je nodig hebt :)

op de huidige lakken kan je de teer smurie gewoon weg halen met lapje therpentine en wat zeer goed gaat in spuiten in de Dasty Geel van de Wibra is een zeep product 1,69€ per spuit flacon .

goed naspoelen met warm water en of wassen .

Bert

Kijk aan, tips genoeg dus.

Ik heb geen idee wat voor zooi het precies is.

Volgens mij is het geen pure teer, maar een soort van lijm (zwart spul) om de steentjes aan te brengen (op te plakken) voor de slijtlaag. Omdat de helft van de steentjes is losgevroren afgelopen winter, ben ik bang dat ze binnenkort weer een laag aanbrengen of de boel gaan repareren en dan zitten we dus weer met het euvel. Voordat ik straks een zwarte in plaats van een blauwe Opel heb, wil ik toch proberen de boel een beetje bij te houden.

Ik ga zometeen eens met wasbenzine aan de slag, dat heb ik staan en kan ik op een redelijk onopvallende plaats testen. Kreeg van iemand anders ook een tip om het eens met WD40 te proberen, ben alleen bang dat dat helemaal een plakbende geeft, hi.

Mijn bevindingen zet ik hier of vanavond of morgen neer.

Nogmaals dank voor de vele reacties!

Roland.

Ik zou ook zeggen kleien. Is veilig en het resultaat zal je zeker niet tegenvallen.

PS: En als je het helemaal goed wilt doen, doe je na het kleien, paint cleanen, glaze dit alles in de wax zetten voor het beschermen van deze stappen.

Inderdaad, ik dacht zelf ook meteen aan WD40 of wasbenzine, dat gebruik ik zelf ook regelmatig om lijmresten en hars e.d. van auto's af te halen.

op de huidige lakken kan je de teer smurie gewoon weg halen met lapje therpentine en wat zeer goed gaat in spuiten in de Dasty Geel van de Wibra is een zeep product 1,69€ per spuit flacon .

goed naspoelen met warm water en of wassen .

Bert

Kijk aan, tips genoeg dus.

Ik heb geen idee wat voor zooi het precies is.

Volgens mij is het geen pure teer, maar een soort van lijm (zwart spul) om de steentjes aan te brengen (op te plakken) voor de slijtlaag. Omdat de helft van de steentjes is losgevroren afgelopen winter, ben ik bang dat ze binnenkort weer een laag aanbrengen of de boel gaan repareren en dan zitten we dus weer met het euvel. Voordat ik straks een zwarte in plaats van een blauwe Opel heb, wil ik toch proberen de boel een beetje bij te houden.

Ik ga zometeen eens met wasbenzine aan de slag, dat heb ik staan en kan ik op een redelijk onopvallende plaats testen. Kreeg van iemand anders ook een tip om het eens met WD40 te proberen, ben alleen bang dat dat helemaal een plakbende geeft, hi.

Mijn bevindingen zet ik hier of vanavond of morgen neer.

Nogmaals dank voor de vele reacties!

Roland.

Zo, hèhè, klaar!

Heb wasbenzine gebruikt om de ergste plekken eraf te halen. :???:

Dat ging prima. Een spons goed doordrenkt met wasbezine en boenen maar! :thumbup

Daarna de auto nog even voorzichtig met WD40 behandeld en wow, dat blinkt weer! :thumbup :thumbup

Mijn vriendin verklaarde me voor gek toen ze me bezig zag met WD40: :wtf

"WTF, wat doe JIJ nou????? Kruipolie????????? Ben je bang dat je klem komt te zitten in een steegje en denk je dat je er nu makkelijker uit gaat komen? En hé, is je auto nu ook brandgevaarlijker?"

"Ja, ik ga straks met ADR-borden op m'n Corsa rijden" antwoordde ik. :fy1

afbeelding%2012.jpg

Toen ze eenmaal het resultaat zag, mocht ik haar auto ook doen :D

Nou, ze weet waar de WD40 staat, dat mag ze zelf doen ;)

Nogmaals dank voor de tips, ik rij nu weer blinkend door de stad heen :wors :wors :wors

Roland

Inderdaad, ik dacht zelf ook meteen aan WD40 of wasbenzine, dat gebruik ik zelf ook regelmatig om lijmresten en hars e.d. van auto's af te halen.

niks geen wd-40 of huis-tuin-keuken middeltjes.

van het bekende poets merk SONAX is er : teeroplosmiddel.

gewoon er op spuiten door middel van een planten spuitje en binnen enkele tellen zie je dat het al begint op te lossen.

daarna gewoon met autoshamppo wassen en in de was zetten.

kan je er eventueel wat van opsturen of zo.

heb hier nog wel wat van staan.

zal morgen anders even kijken.

Terug
Naar boven