• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hoge druk op koelsysteem. Koppakking lek

Het is een 1.6 8v X 16 SZR . Ik wil hem dinsdag avond eraf halen. Dan laten vlakken en er weer op. Iemand nog tips? Zit er nog ergens een punt om de nokkenas op ze plaats te houden oid?

Aanhaal momenten zijn.

Fase 1: 25 nm

Fase 2: 60 graden

fase 3 60 graden

fase 4 60 graden

En wat betreft de nokkenas goed opletten hoe deze staat tijdens demontage(maak een foto) en weer monteren op de zelfde manier tijdens montage.

wat ik wel zou doen is de distributie riem,thermostaat en waterpomp mee vervangen.

En als het goed is krijg je bij aankoop van de koppakking een blaadje met de aanhaal momenten/volgorde bij

En de kop bouten vervangen zijn namelijk rek bouten.

rpR925S.png

Kijk hier heb ik wat aan. Bedankt!

De thermostaat enz. laat ik zitten. Deze heb ik pas gedaan. Misschien de waterpomp wel even.

Dit is de makkelijkste motor,als je een kop moet demonteren,als je zorgt dat de nokken van de 1e cilinder omhoog staan,komt het goed,en al staat de distributie verkeerd ,kan niets gebeuren,alleen loopt ie niet lekker,gewoon alles in elkaar zetten,dan alles op tijd zetten (nokkenas/krukas),en dan de riem er omheen.

Bedankt. Want er zitten vast wel ergens merktekens op neem ik aan? hoewel ik hem zelf ook altijd afteken voor de zekerheid. Morgen avond maar even aan beginnen. En laten vlakken.

Er zit een streepje op het nokkenastandwiel,en een uitsparing aan de bovenzijde van het (plastic) distributiehuis.

Als je de krukaspoelie verwijderd (met luchtsleutel),dan zie je op het krukastandwiel,een pijl staan,en een uitsparing,aan de onderzijde van het distributiehuis,zie tekening,kan niet missen.

Heb hem er net afgehaald. Tussen het bovenste gedeelte van de kop waar de nokkenas in ligt en het onderste gedeelte. Zit daar geen pakking oid tussen? Dit zou toch wel enigsinds iets af moeten sluiten.

bij mijn c14nz zat er ook niks tussen, heb er maar een pakking kit tussen gedaan ! na 600 km nog geen lekage, dus neem aan dat een laagje kit voldoende moet zijn

Ja anders gaat hij zeker lekken. En als je er een pakking tussen legt komt je nokkenas hoger te liggen..

Bij de opel dealer kan je orginele groene vloeibare pakking kopen,zit vanaf de fabriek er ook tussen,andere vloeibare kitten zullen ook wel voldoen.

Ik heb de koppakking vervangen. Je zag duidelijk dat bij de 4e cillinder de pakking door was. Ook was de zuiger en de bougie nat. Dit verklaard dus ook het onregelmatig lopen bij koude start. Gelukkig alles opgelost. Bedankt voor de reacties!

Terug
Naar boven