• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Holle ruimtes behandelen

FrankDruten

Post weinig
Ik wil in de paar vrije dagen na de kerst alle holle ruimtes in mijn Commodore gaan behandelen. Bestaat er ook een soort "tectyleerschema" van mijn auto? of heeft iemand een overzichtje waar alle ruimtes zijn die ingespoten moeten worden?

Trouwens, ik ben van plan om de producten van Fluid-film te gebruiken, Fluid-Film liq.A in de holle ruimte en deze ook als eerste laag op het oude tectyl in de wielkasten en bodem en dit daarna afwerken met Perma-Film.

Iemand ook ervaring met dit merk?

[rquote=1820314&tid=138772&author=MonzaRon]welke wax heb jij nu precies gekocht,

de dunne of de dikkere versie ?

de liquid A, de dunne versie, hebben wij als 'voor-wax' gebruikt,

de AR, de dikkere, hebben we als nabehandeling gedaan.

liquid A is dunner, die raakt bijna alles,

maar als die droogt, blijft er maar een dun vliesje over.

Met de AR heb je de dikkere wax in huis,

wij hebben die na droging liquid A, erdoorheen gespoten,

die laat zekers een dekkend vliesje achter,

waarmee de evt vlieg/roest afgesealt wordt,

en daarmee een roest-stop afdwingt.

ik zou dan de AR erbij bestellen voor een 'volle' behandeling

tis dan nog geen volle garantie dat je wagen dan nie meer gaat roesten,

maar je hebt dan toch aardig aan roestpreventie gedaan.

grtz[/rquote]

Het idee is Liquid A en daarna van de zomer nabehandelen met AR.

De wielkasten ook eerst met Liquid A over de huidige beschermlaag en deze na een tijdje intrekken met Perma-fluid als dikkere beschermlaag overspuiten.

En dan proberen met bijhouden de auto nog eens 34 jaar te laten meegaan...

[rquote=1820278&tid=138772&author=FrankDruten]Ik wil in de paar vrije dagen na de kerst alle holle ruimtes in mijn Commodore gaan behandelen. Bestaat er ook een soort "tectyleerschema" van mijn auto? of heeft iemand een overzichtje waar alle ruimtes zijn die ingespoten moeten worden?

[/rquote]

Gewoon alle holle ruimten inspuiten, heb je geen schema voor nodig. Dus kokers, dorpels, deuren, de hele santekraam. En beter te veel dan te weing. Dus in een paar lagen, met elke keer even een nacht ertussen, zodat hetb overal in en tussen kan vloeien.

Geen ervaring met het door jou genoemde merk (Ron dus duidelijk wel), maar het mooiste is, als het te gebruiken middel enigszins flexibel (zacht) blijft. Er zijn legio merken, die roestpreventieve middelen hebben.

Bij mijn Monza zijn alle holle ruimten superdik behandeld met transperante wax (al door de eerste eigenaar gedaan, 26 jaar geleden) en dat is altijd netjes met nabehandelingen bijgehouden. Bodem en wielkasten zijn gedaan met Dinitrol. Elk half jaar kontroleren of er geen stukjes zijn losgelaten (vooral na en voor de winter) scheelt daarna ook een boel roest-trammelant.

[rquote=1820606&tid=138772&author=MonzaRon]Nee, een schema heb je niet echt nodig,

alle kokers en de binnenzijde schermen portieren

aan/in je koetsje inspuiten.

[/rquote]

Ok de binnenschermen zijn gelukt, ook de binnenzijde deuren en de zijkanten in de kofferbak.

Ik denk als ik bij de achterbank de zijpanelen weghaal ik daarachter ook bijkan.

Maar hoe kom ik in de dorpels?? ik zie nergens dopjes of zo. Hoe zit dat bij jullie??

Er zijn er nog meer holle ruimtes (kokers?) onder (en in) de auto?

[rquote=1820314&tid=138772&author=MonzaRon]welke wax heb jij nu precies gekocht,

de dunne of de dikkere versie ?

de liquid A, de dunne versie, hebben wij als 'voor-wax' gebruikt,

de AR, de dikkere, hebben we als nabehandeling gedaan.

liquid A is dunner, die raakt bijna alles,

maar als die droogt, blijft er maar een dun vliesje over.

Met de AR heb je de dikkere wax in huis,

wij hebben die na droging liquid A, erdoorheen gespoten,

die laat zekers een dekkend vliesje achter,

waarmee de evt vlieg/roest afgesealt wordt,

en daarmee een roest-stop afdwingt.

ik zou dan de AR erbij bestellen voor een 'volle' behandeling

tis dan nog geen volle garantie dat je wagen dan nie meer gaat roesten,

maar je hebt dan toch aardig aan roestpreventie gedaan.

grtz[/rquote]

Het idee is Liquid A en daarna van de zomer nabehandelen met AR.

De wielkasten ook eerst met Liquid A over de huidige beschermlaag en deze na een tijdje intrekken met Perma-fluid als dikkere beschermlaag overspuiten.

En dan proberen met bijhouden de auto nog eens 34 jaar te laten meegaan...

[rquote=1820278&tid=138772&author=FrankDruten]Ik wil in de paar vrije dagen na de kerst alle holle ruimtes in mijn Commodore gaan behandelen. Bestaat er ook een soort "tectyleerschema" van mijn auto? of heeft iemand een overzichtje waar alle ruimtes zijn die ingespoten moeten worden?

[/rquote]

Gewoon alle holle ruimten inspuiten, heb je geen schema voor nodig. Dus kokers, dorpels, deuren, de hele santekraam. En beter te veel dan te weing. Dus in een paar lagen, met elke keer even een nacht ertussen, zodat hetb overal in en tussen kan vloeien.

Geen ervaring met het door jou genoemde merk (Ron dus duidelijk wel), maar het mooiste is, als het te gebruiken middel enigszins flexibel (zacht) blijft. Er zijn legio merken, die roestpreventieve middelen hebben.

Bij mijn Monza zijn alle holle ruimten superdik behandeld met transperante wax (al door de eerste eigenaar gedaan, 26 jaar geleden) en dat is altijd netjes met nabehandelingen bijgehouden. Bodem en wielkasten zijn gedaan met Dinitrol. Elk half jaar kontroleren of er geen stukjes zijn losgelaten (vooral na en voor de winter) scheelt daarna ook een boel roest-trammelant.

Chassisbalken van de voortrein zijn bij een Opel aan de voorkant open en alle balkjes hebben afwateringsgaten, en de dorpels hebben die ook. Daar steek je de slang doorheen, en dan kom je overal bij. De A-stijl kun je benaderen via die schakelaars van de interieur verlichting. Die schroef je los, en door die gaten steek je de slang weer. Dan kun je naar boven en naar beneden.

[rquote=1820606&tid=138772&author=MonzaRon]Nee, een schema heb je niet echt nodig,

alle kokers en de binnenzijde schermen portieren

aan/in je koetsje inspuiten.

[/rquote]

Ok de binnenschermen zijn gelukt, ook de binnenzijde deuren en de zijkanten in de kofferbak.

Ik denk als ik bij de achterbank de zijpanelen weghaal ik daarachter ook bijkan.

Maar hoe kom ik in de dorpels?? ik zie nergens dopjes of zo. Hoe zit dat bij jullie??

Er zijn er nog meer holle ruimtes (kokers?) onder (en in) de auto?

Chassisbalken van de voortrein zijn bij een Opel aan de voorkant open en alle balkjes hebben afwateringsgaten, en de dorpels hebben die ook. Daar steek je de slang doorheen, en dan kom je overal bij. De A-stijl kun je benaderen via die schakelaars van de interieur verlichting. Die schroef je los, en door die gaten steek je de slang weer. Dan kun je naar boven en naar beneden.

Terug
Naar boven