• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

hoog verbruik met X20XEV

Daar ben ik weer. Afgelopen woensdag naar de garage geweest om de computer uit te lezen. Alles was prima in orde uitlaat gassen had ie ook gecontroleerd en die waren zeer schoon gezien de leeftijd van de auto. Inderdaad lag het aan de lambdasonde :D. De waarde's klopte voor geen meter volgens de computer, die sprongen van heel laag tot heel hoog op en neer. Maar verder was alles prima in orde geen fout code's etc.

Vandaag een nieuwe lambda erin gezet, dus ff afwachten nu :angel.

ja die kan je tijdens het uitlezen controleren.

maar laat hem inderdaad eerst uitlezen dan weet je veel meer.

maar laat hem wel uitlezen met een tech of een opcom dan krijg je de meeste data te zien.

Dacht ik al wel, hopelijk is het nu opgelost en wordt het verbruik weer normaal.

hou ons up-to-date:thumbup

Ga naar een andere garage!!!, een lambda sonde hoort constant te pendelen van 0.1 tot 0.9 volt, doet ie dat niet, dan is ie kapot!!!!!!!!!!!!!! zoek het maar na op google.

Verder kan de uitstoot van je auto haast niet in orde zijn als je lambda sonde kapot is, dus er klopt iets niet aan het verhaal van de garage.

Daar ben ik weer. Afgelopen woensdag naar de garage geweest om de computer uit te lezen. Alles was prima in orde uitlaat gassen had ie ook gecontroleerd en die waren zeer schoon gezien de leeftijd van de auto. Inderdaad lag het aan de lambdasonde :D. De waarde's klopte voor geen meter volgens de computer, die sprongen van heel laag tot heel hoog op en neer. Maar verder was alles prima in orde geen fout code's etc.

Vandaag een nieuwe lambda erin gezet, dus ff afwachten nu :angel.

origineel gepost door erwin78

Ga naar een andere garage!!!, een lambda sonde hoort constant te pendelen van 0.1 tot 0.9 volt, doet ie dat niet, dan is ie kapot!!!!!!!!!!!!!! zoek het maar na op google.

Verder kan de uitstoot van je auto haast niet in orde zijn als je lambda sonde kapot is, dus er klopt iets niet aan het verhaal van de garage.

Dat klopt en dat zei hij ook, maar de computer gaf veel hogere waardes aan. Ze schomelde van 0.1 tot ver boven 0.9 volt.

Dacht ik al wel, hopelijk is het nu opgelost en wordt het verbruik weer normaal.

hou ons up-to-date:thumbup

origineel gepost door wim-v6

X20XEV heeft andere waarden voor de lambda sensor, is een 5 volt lambda.

Willem

Dat van die 5 volt vind ik een goeie van je, ga ff nakijken of ik inderdaad een 5 volt heb gekregen ipv 3 volt.

Laat je dit zo snel mogelijk weten.

Bedankt voor jullie info :thumbup

Ook al is het dan een 5 volts lambda sonde, dan nog moet die constant varieren van de minimale waarde tot de maximale waarde, doet ie dat dan is je lambda sonde in principe goed, varieert hij niet of onvoldoende dan KAN hij kapot zijn, maar het kan net zo goed nog een ander probleem zijn.

[rquote=1803996&tid=137369&author=svdk20]lijkt mij dus niet aan de lamba te liggen. geef de lamba foute waardes door an slaat je auto in noodloop. (niet harder dan 4500 toeren)

heb je de auto al uitgelezen ? zo nee als je in de buurt van zeist rij lees ik hem wel ff voor je uit met een opcom.

knipperende mm lampje is vaak fout in ecu / startonderbreker.

al gekeken of je geen lekkage hebt onder de auto lekke brandtof leiding.

btw jou auto heeft geen motronic maar een simtec ecu.[/rquote]

Heb nu enige tijd met de nieuwe lambda gereden maar het verbruik is nog steeds hoog, en als de motor goed op temp. is dan slaat de motor steeds af en rustig laten hobbelen in zijn 2 gaat hij erg lopen hikken. Dat deed hij niet met de oude lambda ???

Geld je aanbod nog dat ik ff bij je langs kan komen, of weet je misschien waar het aan kan liggen... Ik snap er niets meer van:wtf

origineel gepost door erwin78

Dat klopt en dat zei hij ook, maar de computer gaf veel hogere waardes aan. Ze schomelde van 0.1 tot ver boven 0.9 volt.

Gasklep reinigen incl stappenmotor:

HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:

Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.

Demonteer gasklephuis:

- Luchtslang afnemen

- vacuum slangen afnemen

- stekker(s) afnemen

- gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken

- 4 moeren waar huis mee vastzit los maken

edit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij

opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen

=================================================

opboren van pijpje:

* max 1mm groter maken

- gasklephuis op zijn kop leggen

- van buiten naar binnen

foto van gasklephuis:

Carterontlgasklephuis.jpg

nadat de gasklep is opgeboord:

tankontluchitngsklep007.jpg

tankontluchitngsklep008.jpg

==================================================

EXTRA:

maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger

maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:

- Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien

- probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.

stappen motor:

101_2088.jpg

2 schroeven los:

101_2087.jpg

101_2086.jpg

elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:

101_2081.jpg

als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:

101_2080.jpg

mechanisch deel ook goed reinigen:

101_2085.jpg

101_2084.jpg

en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!

gasklep van bovenaf:

tankontluchitngsklep014.jpg

Willem

origineel gepost door wim-v6

X20XEV heeft andere waarden voor de lambda sensor, is een 5 volt lambda.

Willem

Dat van die 5 volt vind ik een goeie van je, ga ff nakijken of ik inderdaad een 5 volt heb gekregen ipv 3 volt.

Laat je dit zo snel mogelijk weten.

Bedankt voor jullie info :thumbup

Controleer eens je nokkenassensor, verklaard niet het hoge verbruik, maar wel uitvallen, lamdasonde zal je motor niet op noodloop laten lopen alleen zal hij dan rijker gaan lopen. Dus dat zou kunnen, maar dat verklaard niet het uitvallen van de motor. Dat zal eerder in zoals willemzecht de stappenmotor of je gasklep zitten, maar zou ook nog nokkenas of krukassensor kunnen zijn.

Laat hem eens uitlezen en kijk wat voor storingscodes dat opleverd.

Ook al is het dan een 5 volts lambda sonde, dan nog moet die constant varieren van de minimale waarde tot de maximale waarde, doet ie dat dan is je lambda sonde in principe goed, varieert hij niet of onvoldoende dan KAN hij kapot zijn, maar het kan net zo goed nog een ander probleem zijn.

Terug
Naar boven