Hallo Allemaal,
Mijn naam is Menno en heb een Zafira B uit 2006.
Ik maak veel gebruik van het forum, maar dan als lezer.
Ik heb mij gek gezocht naar een topic over het plaatsen van parkeersensoren-achter bij een zafira B MET trekhaak.
Deze heb ík niet kunnen vinden en daarom wil ik mijn ervaring delen.
Het moeilijkste moment vond ik het boren van de gaten. Er is dan geen weg terug meer.
Maar goed hier gaan we dan:
Meet de plek van de sensoren goed uit. Kies punten van waaruit je makkelijk kan meten(randjes enz), zodat je sensoren aan beide kanten gelijk zitten.
Maar meet nooit vanaf de grond!
De bumper is over de hele breedte en hoogte hol. Je kan dus overal boren.
De stalen balk achter de bumper, zit meer dan ver genoeg naar achteren zodat de sensoren er makkelijk in passen.
Overigens is de beschadiging links van de trekhaak de reden van deze sensoren!
Ik heb gemeten vanuit de onderkant van de verdikking onder de verlichting (17 cm).
De afstand onderling zie je op de foto
Ik heb de sensoren geplaatst met de vul ring om de sensor recht naar voren te laten wijzen voor een goede werking.
Zet de sensoren er van A t/m D in. De kabels even onder de bumper (ja moet je er toch onder) vastzetten met ty-raps.
Op de volgende foto zie je waar de doorvoer zit:
Het is een stalen kom met rubber dichting.
Om de draden gemakkelijk door te voeren schroef je deze kom er even af en maak je een gaatje met een scherpe schaarpunt.
Eerst voer je alle draden door en dan kan je aan de bovenkant de draden rustig door het gaatje duwen. Als ze er allemaal in zitten plaats je de kom terug en zet je hem vast.
Leid de draden naar links richting de kabelconnector box (weet niet hoe ik hem anders moet noemen, hoor ik vast nog wel)
Je kan onderlangs de draden naar binnen voeren.
Nu hebben we nog de juiste bedrading nodig. Je moet de spanning aftappen van de achteruitrij-indicatorlamp(mooi woord).
Je vind de connector hier:
en dan hier:
Het heeft geen zin om te meten op de connector als deze niet is aangesloten op de lampunit, want dan loopt er geen stroom en meet je niets.
Haal de kabel los. let op het trekontlastingsclipje aan de zijkant.
de 12V tap je af van de wit/zwarte draad die als tweede van onderen in de connector zit. De massa kan je van de derde draad aftappen, of van het chassis.
Plaats van het kastje.
Je kan hem mooi plaatsen op de plek als hier in de foto. zo kan je er goed bij.
Met meegeleverde dubbelzijdig plakband.
Kies een mooie plek voor je zoemer.
Het werkt als een tierelier.
Let op dat je de sensoren niet te laag plaatst, want dan stralen de te ver naar onderen en heb je kans dat hij niet goed werkt.
Ook is het verstandig om bij de trekhaak de afstand te gebruiken die ik heb aangegeven.
Heel veel plezier en succes.
En laat even een berichtje achter als je er wat aan hebt gehad.
Mennie
O ja het is de set die ik heb gebruikt.
van Conrad.nl
Bestnr.: 855149 - 89
prijs: 29,99
Conrad geeft aan dat je deze set niet met een trekhaak kan gebruiken, het werkt prima met trekhaak.
Mijn naam is Menno en heb een Zafira B uit 2006.
Ik maak veel gebruik van het forum, maar dan als lezer.
Ik heb mij gek gezocht naar een topic over het plaatsen van parkeersensoren-achter bij een zafira B MET trekhaak.
Deze heb ík niet kunnen vinden en daarom wil ik mijn ervaring delen.
Het moeilijkste moment vond ik het boren van de gaten. Er is dan geen weg terug meer.
Maar goed hier gaan we dan:
Meet de plek van de sensoren goed uit. Kies punten van waaruit je makkelijk kan meten(randjes enz), zodat je sensoren aan beide kanten gelijk zitten.
Maar meet nooit vanaf de grond!
De bumper is over de hele breedte en hoogte hol. Je kan dus overal boren.
De stalen balk achter de bumper, zit meer dan ver genoeg naar achteren zodat de sensoren er makkelijk in passen.
Overigens is de beschadiging links van de trekhaak de reden van deze sensoren!
Ik heb gemeten vanuit de onderkant van de verdikking onder de verlichting (17 cm).
De afstand onderling zie je op de foto
Ik heb de sensoren geplaatst met de vul ring om de sensor recht naar voren te laten wijzen voor een goede werking.
Zet de sensoren er van A t/m D in. De kabels even onder de bumper (ja moet je er toch onder) vastzetten met ty-raps.
Op de volgende foto zie je waar de doorvoer zit:
Het is een stalen kom met rubber dichting.
Om de draden gemakkelijk door te voeren schroef je deze kom er even af en maak je een gaatje met een scherpe schaarpunt.
Eerst voer je alle draden door en dan kan je aan de bovenkant de draden rustig door het gaatje duwen. Als ze er allemaal in zitten plaats je de kom terug en zet je hem vast.
Leid de draden naar links richting de kabelconnector box (weet niet hoe ik hem anders moet noemen, hoor ik vast nog wel)
Je kan onderlangs de draden naar binnen voeren.
Nu hebben we nog de juiste bedrading nodig. Je moet de spanning aftappen van de achteruitrij-indicatorlamp(mooi woord).
Je vind de connector hier:
en dan hier:
Het heeft geen zin om te meten op de connector als deze niet is aangesloten op de lampunit, want dan loopt er geen stroom en meet je niets.
Haal de kabel los. let op het trekontlastingsclipje aan de zijkant.
de 12V tap je af van de wit/zwarte draad die als tweede van onderen in de connector zit. De massa kan je van de derde draad aftappen, of van het chassis.
Plaats van het kastje.
Je kan hem mooi plaatsen op de plek als hier in de foto. zo kan je er goed bij.
Met meegeleverde dubbelzijdig plakband.
Kies een mooie plek voor je zoemer.
Het werkt als een tierelier.
Let op dat je de sensoren niet te laag plaatst, want dan stralen de te ver naar onderen en heb je kans dat hij niet goed werkt.
Ook is het verstandig om bij de trekhaak de afstand te gebruiken die ik heb aangegeven.
Heel veel plezier en succes.
En laat even een berichtje achter als je er wat aan hebt gehad.
Mennie
O ja het is de set die ik heb gebruikt.
van Conrad.nl
Bestnr.: 855149 - 89
prijs: 29,99
Conrad geeft aan dat je deze set niet met een trekhaak kan gebruiken, het werkt prima met trekhaak.