• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hulp bij knutselen aan lichtschakelaar (vectra b2)

@sander2.5v6 wrote:Ik heb de kabels een stukje verder onder de grote stekkers gepakt (kwam voor mij handiger uit) maar op de stekker zitten ze hetzelfde als bij een astra:

98ebcec5.jpg

52f5cd75.jpg

Zwart geel zit een beetje vertstopt op de laatste foto maar je ziet hem net en zwart rood dan.

Eerst even meten met de multimeter, open dicht doen. Weet je zeker of je de juiste hebt!

Dus ik gebruik de 2 bruine draden +12v en die knop je vast aan die draden die jij aangeeft?

En de 2 blauwe -12v vervallen dan?

Zoals ik het leest gebruik jij ook maar 1 +12v draad voor je mistlampen.

Dan zou je die andere +12v draad naar die witte stekker kunnen knoppen.

Dirkjan

Ik heb de 12+ op een lege zekering gezet.

Ik heb uiteindelijk alleen de mistlampen voor laten branden, gedaan door 12+ van de module aan te sluiten op de relais van de mistlampen (zit op zekeringenbord). Wat je kan doen is de witte stekker achter het zekeringen bord opzoeken en daar de andere 12+ kabel (splitsen) van de module op aansluiten voor de linker stadslicht en rechter stadslicht (zo doen de achterlichting ook mee).

Open en sluiten is allebij positief en dus gebruik je alleen de bruine draden!

Die draden voor de switch moet je niet gebruiken, dat is voor als je bedrading doorknipt dan moet je die op dienvan de schakelaar zetten zodat als je de schakelaar omzet de lampen het ook gaan doen.

@sander2.5v6 wrote:Ik heb de kabels een stukje verder onder de grote stekkers gepakt (kwam voor mij handiger uit) maar op de stekker zitten ze hetzelfde als bij een astra:

98ebcec5.jpg

52f5cd75.jpg

Zwart geel zit een beetje vertstopt op de laatste foto maar je ziet hem net en zwart rood dan.

Eerst even meten met de multimeter, open dicht doen. Weet je zeker of je de juiste hebt!

Dus ik gebruik de 2 bruine draden +12v en die knop je vast aan die draden die jij aangeeft?

En de 2 blauwe -12v vervallen dan?

Zoals ik het leest gebruik jij ook maar 1 +12v draad voor je mistlampen.

Dan zou je die andere +12v draad naar die witte stekker kunnen knoppen.

Dirkjan

Bijna klaar alleen blijf even met een paar dingen zitten.

Heb 1 +12v aangesloten achter de relay van de mistlampen

Andere draad wil ik hebben op de stadslichten + achterlichten.

Heb een witte stekker gevonden achter de zekering kast maar wel draad moet ik pakken?

Zie foto

Foto-YXU3IF7Y-D.jpg

1 Rode draad constante spanning

2 Bruine draad massa :hmmz

3 Zwarte draad massa :hmmz

4 Grijs/zwart staat 12v op bij inschakeling stadslicht.

5 Grijs/groen staat 12v op bij inschakeling stadslicht.

6 Grijs/rood staat 12v op bij inschakeling stadslicht.

7 Blauw/groen komt niks op te staan bij inschakeling stads/dim licht of mistlampen.

8 Gele draad staat 12 v op bij inschakeling dimlicht.

Waar zal ik hem aan vast moeten maken of moet ik hem splitsen en dan vast maken aan de relay die Willem bedoel?

Maar waar zit die relay? Kan nergens vinden.

En dan wil ik toch een draad hebben waar spanning op staat bij uitschakeling van contact en bij inschakeling contact dat de spanning er af is.

Waarom?? Omdat ik er achter ben gekomen dat als ik gewoon mijn mistlampen aan doet dat de module ook reageert.

Weet iemand waar ik deze draad kan vinden?

Laatste: Overdag gaan de mistlampen 1 sec branden bij open of dicht doen.

Hoort dat zo en hebben jullie dat ook??

Ze gaan het zelfde als de knipperlichten namelijk.

Dirkjan

Moet je ff kijken als je auto uit is, en dan je knipperlicht naar links zetten en dan meten, dan heb je stadverlichting links en zo kijk je ook voor rechts. 2 van de 3 grijze draden draden hebben, 1 ervan is voor interieur en kenteken verlichting. En dan moet je die 12+ die uit de module komt inderdaad eventjes splitsen en aan de grijze draden verbinden. Dat relais zit dan op die witte stekker in landen waar lampen bij dag verplicht is, jij hebt die dus niet maar heb je ook niet nOdig.

En de lanpen gaan mee op de knipperlichten inderdaad, daar verbaasde ik me ook een beetje over. En bij mij reageert de module niet als ik heb aan doe, dat is alleen als je die 2e kabel er ook op aansluit van dezelfde kleur (light switch kabel zegbmaar)

Nu snap ik die foto van Willem en heb het ook voor elkaar gekregen.

Heb hem door gelust met 58R en 58L van de witte stekker. :D

Maar als ik de verlichting aan doe dan komt er wel spanning +12v op de module te staan,is dat niet erg?

Niet dat de module doorbrand. :cry

Toch wil ik een draad hebben als ik contact aan doe dat er geen spanning meer op de module staat en als ik m'n contact uit doe dat dan weer spanning heb op de module.

Welke draad of waar moet ik gaan zoeken?? :hmmz

Dirkjan

Bijna klaar alleen blijf even met een paar dingen zitten.

Heb 1 +12v aangesloten achter de relay van de mistlampen

Andere draad wil ik hebben op de stadslichten + achterlichten.

Heb een witte stekker gevonden achter de zekering kast maar wel draad moet ik pakken?

Zie foto

Foto-YXU3IF7Y-D.jpg

1 Rode draad constante spanning

2 Bruine draad massa :hmmz

3 Zwarte draad massa :hmmz

4 Grijs/zwart staat 12v op bij inschakeling stadslicht.

5 Grijs/groen staat 12v op bij inschakeling stadslicht.

6 Grijs/rood staat 12v op bij inschakeling stadslicht.

7 Blauw/groen komt niks op te staan bij inschakeling stads/dim licht of mistlampen.

8 Gele draad staat 12 v op bij inschakeling dimlicht.

Waar zal ik hem aan vast moeten maken of moet ik hem splitsen en dan vast maken aan de relay die Willem bedoel?

Maar waar zit die relay? Kan nergens vinden.

En dan wil ik toch een draad hebben waar spanning op staat bij uitschakeling van contact en bij inschakeling contact dat de spanning er af is.

Waarom?? Omdat ik er achter ben gekomen dat als ik gewoon mijn mistlampen aan doet dat de module ook reageert.

Weet iemand waar ik deze draad kan vinden?

Laatste: Overdag gaan de mistlampen 1 sec branden bij open of dicht doen.

Hoort dat zo en hebben jullie dat ook??

Ze gaan het zelfde als de knipperlichten namelijk.

Dirkjan

Dat zou ik helaas niet weten, dan zou je in de buurt van het contact moeten zoeken, zou je trouwens het niet eerst testen door motor aan te laten slaan want bij mij gaat die dan wel uit! En voor de stadsverlichting zou ik dan maar een diode tussen plaatsen, dan komt er zeker weten geen 12+ op de module, kost nog geen euro!

Moet je ff kijken als je auto uit is, en dan je knipperlicht naar links zetten en dan meten, dan heb je stadverlichting links en zo kijk je ook voor rechts. 2 van de 3 grijze draden draden hebben, 1 ervan is voor interieur en kenteken verlichting. En dan moet je die 12+ die uit de module komt inderdaad eventjes splitsen en aan de grijze draden verbinden. Dat relais zit dan op die witte stekker in landen waar lampen bij dag verplicht is, jij hebt die dus niet maar heb je ook niet nOdig.

En de lanpen gaan mee op de knipperlichten inderdaad, daar verbaasde ik me ook een beetje over. En bij mij reageert de module niet als ik heb aan doe, dat is alleen als je die 2e kabel er ook op aansluit van dezelfde kleur (light switch kabel zegbmaar)

Oww Dirkjan, ik zat alles nog eens oer na te denken! Je zou dan 2 diodes er tussen moeten zetten, Één tussen links stadslicht en module en één tussen rechts stadslicht en module. Ze komen namelijk op dezelfde draad van de module en als je er daar dan 1 diode tussenplaatst dan geven links en rechts elkaar 12+ als je verlichting normaal aan staat. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, mij vaag verhaaltje.

Succes en groetjes,

Sander

Nu snap ik die foto van Willem en heb het ook voor elkaar gekregen.

Heb hem door gelust met 58R en 58L van de witte stekker. :D

Maar als ik de verlichting aan doe dan komt er wel spanning +12v op de module te staan,is dat niet erg?

Niet dat de module doorbrand. :cry

Toch wil ik een draad hebben als ik contact aan doe dat er geen spanning meer op de module staat en als ik m'n contact uit doe dat dan weer spanning heb op de module.

Welke draad of waar moet ik gaan zoeken?? :hmmz

Dirkjan

Ja dat is zeker duidelijk maar ik las op een forum van VW dat ze de constante +12v draad aangesloten hadden als je contact aan zetten dat er dan geen spanning meer op de module stond.

Maar ik zal ook even van die diodes er tussen solderen.

Heb jij het ook zo aangesloten bij die witte stekker of heb jij er ook diodes tussen geplaatst?

Bedankt nog.

Dirkjan

Dat zou ik helaas niet weten, dan zou je in de buurt van het contact moeten zoeken, zou je trouwens het niet eerst testen door motor aan te laten slaan want bij mij gaat die dan wel uit! En voor de stadsverlichting zou ik dan maar een diode tussen plaatsen, dan komt er zeker weten geen 12+ op de module, kost nog geen euro!

Ik heb alleen mistlampen, ik ga morge de witte stekker aansluiten! Ik ga dan eventjes deze diodes halen 2x diodes 1N40007 (1A, 1000V)! De verlichting kan namelijk wel aan als de auto helemaal van het contact is en als je je knipperlicht aan laat staan (parkeerlicht/stadslicht links of rechts) dan staat er natuurlijk ook 12 volt op.

Zekere voor het onzeker in ieder geval!

Groetjes

Oww Dirkjan, ik zat alles nog eens oer na te denken! Je zou dan 2 diodes er tussen moeten zetten, Één tussen links stadslicht en module en één tussen rechts stadslicht en module. Ze komen namelijk op dezelfde draad van de module en als je er daar dan 1 diode tussenplaatst dan geven links en rechts elkaar 12+ als je verlichting normaal aan staat. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, mij vaag verhaaltje.

Succes en groetjes,

Sander

Ja dat lijkt me ook een strak plan.

Zekere voor het onzekere.

Zonde als de module door brand. :vertag

Heb de verlichting nog niet aan gehad en zonder contact kunnen ze idd ook aan.

Dirkjan

Terug
Naar boven