@arjontje wrote:Dan begrijp je mij toch verkeerd.
Het juist terug gaan naar de euro kost klauwen vol geld.
Dat alles duurder geworden is, is ook kul.
Omrekenen naar de gulden kan niet meer. Of neem je de jaarlijkse inflatie daar ook in mee.
Dat de euro alleen grote multinationals geholpen heeft klopt ook van geen kanten. Ik ken genoeg bedrijven wat gewone mkb's zijn die profiteren van de euro en Europa.
Wat juist weer voor werkgelegenheid zorgt.
Waar de regering/eu wel zwaar de fout in gaat is dat er bepaalde constructies bedacht kunnen worden waardoor er mensen in dienst genomen kunnen worden die onder de prijs werken.
Dat het terug gaan naar de euro klauwen geld kost, zijn de meningen over verdeeld.
Denk eerder dat men dat niet wil, omdat men dan gaat schrikken hoeveel minder de euro waard is geworden tov de gulden.
Alles is duurder geworden. Zeg maar 2x zo duur (en dan bereken ik de prijzen van 2001 tov nu)
Het salaris echter is niet 2x zo veel geworden. Denk dat men in de handjes mag klappen bij een salaris stijging van 10-15%
Dat betekend dus dat je tov 2001 110% salaris krijgt, en alleen aan levens onderhoud en brandstof 200% kwijt bent (met 2001 als peildatum)
Procenten zijn ruw geschat, maar het verschil is wel duidelijk denk ik.
Wat de MKB's betreft. Ik ken meer MKB's die door de EU over de kop gegaan zijn, dan dat er mee geholpen zijn. Onder andere door arbeidskrachten die, zoals je zelf al aangeeft, zwaar onder de prijs werken. Die enkele die er wel bij varen, zorgen idd voor meer werkgelegenheid. Echter is dat een schijntje tegenover die wat omvallen. Waardoor er meer werkeloosheid is, dan werkgelegenheid.
Als ik dan naar het totaal plaatje kijk (incl de import/export vanuit Rotterdam, extra belastingen, verkapte inflatie, etc)
Dan kan ik niets anders concluderen dan dat het koste/baten plaatje compleet de verkeerde kant uit geslagen is. En steeds harder door aan het slaan is.
Of de terugkeer naar de Gulden hier verandering in brengt, daar geloof ik niet in. Denk dat als we alles terug rekenen naar de gulden (wat overigens nog gewoon kan, want inflatie heb je bij de euro net zo hard als bij de gulden, blijft toch relatief) we hard zullen schrikken.
Merendeel weet dat ook, en steekt de kop dan in het zand door te zeggen, we kunnen niet meer terug rekenen.
Kunnen is hier dan het verkeerde woord. Willen is denk ik meer gepast.
Er is maar 1 manier om hier uit te komen. En dat begint met een andere weg in te slaan.
Maar daarvoor moet je wel iemand hebben die dat ook durft, en ook zal doen. Ook al kost het zijn eigen baan.
En dan komen we op het heikel punt van veel politici.
Integriteit is daar ver te zoeken, helemaal als het om hun eigen baan gaat.