• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Inbouwproject cruise control

gose91

Post weinig
Ik weet dat er inmiddels meerdere topics over achteraf cruise control inbouwen gemaakt zijn. Toch komt deze er nog bij, omdat ik 'm wil misbruiken om informatie te vragen en om anderen zoveel mogelijk op weg te helpen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik alle problemen tegenkom die zich voor kunnen doen. Het systeem moet gaan werken in een Astra F2 uit 1995 met een X16SZ-motor.

In deze eerste post staat alleen de stand van zaken op 12 januari. Onderin hou ik een lijstje met updates bij en dan zou je kunnen doorscrollen naar de post die bij die update hoort.

De unit waarmee ik het wil gaan proberen komt uit een Zafira uit 1999 die al 4,5 jaar met een flinke deuk in de voorkant als onderdelenkraam wordt gebruikt. Er is dus een risico dat de cruise control unit de botsing niet heeft overleefd of dat 'ie het gewoon niet meer doet na zo'n lange tijd.

De eerste poging om te kijken of de unit werkt was op de keukentafel. Daar kwam ik algauw achter dat dat niet ging werken, omdat ik daar geen snelheidssignaal kan krijgen. Vervolgens ben ik met de testopstelling (lees: onderdelen met een kluwe draadjes en kroonsteentjes) in de auto gestapt. Daar heb ik een plus, massa en snelheidssignaal onderschept, maar de cc unit deed niks. Het kan komen doordat het snelheidssginaal dat achter de kilometerteller vandaan komt niet goed genoeg is (bij het indrukken van de twee knopjes op de TID staat daar de helft van de snelheid die werkelijk wordt gereden) of mijn aansluitingen waren gewoon niet zo best.

DSC_0036_zps79296697.jpg

De testfase heb ik maar snel overgeslagen en ben begonnen aan het inbouwen. Voor de unit was geen mooie plek vrij onder de motorkap, dus die moest ik zelf maken. Dit heb ik gedaan door een stuk staal in een ingewikkelde vorm te slijpen en tussen de accubak en de steun van het zwarte potje (geen idee wat het is) te klemmen.

DSC_0040_zps6126deea.jpg

DSC_0041_zpsb226dbe6.jpg

Komende tijd ga ik tussen de tentamens door een beginnetje maken aan de kabelboom (deze keer netjes solderen en met krimpkousjes).

Update 15-01: kabelboom motorzijde gesoldeerd

Update 16-01: kabelboom bij huidige kabeldoorvoer getrokken

Update 18-01: alles vastgezet, gesoldeerd en blij met voeten op het dashboard naar huis gereden!!

Terug
Naar boven