• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Inlaat spruitstuk Astra G

Hallo,

Ik heb een Astra G Z16 XEP, nu krijg ik steeds een melding dat er een storing zit in de motor (auto met sleuteltje) en ben ik naar de garage gegaan. Het is het inlaatspruitstuk, maar om die nieuw te vervangen kost me dat 700-800 euro. Weet iemand misschien of ik deze ergens 2e hands kan kopen? en of bijvoorbeeld een inlaatspruitstuk van het motortype Z14 XE(P) of Z16 XE hetzelfde is of moet het echt overeenkomen met het motortype van de mijne?

Daarnaast vraag ik mezelf af of je deze (met redelijke kennis) zelf kunt (de)monteren of dat dat echt in de garage moet gebeuren?

Ik heb geprobeerd al wat te vinden over inlaatspruitstukken, maar heb nog weinig relevante dingen voor mijn situatie gevonden.

Met vriendelijke groet,

Tweedehands vind je ze op de sloop natuurlijk, maar het is maar de vraag of je dan niet andermans ellende koopt....

Met gezond verstand kun je een spruitstuk prima zelf wisselen.

Dus die van de Z16 XER past als enige wel, andere types niet?

Ik wil het spruitstuk eigenlijk zelf proberen te verwisselen (met onder andere gezond verstand haha), maar ik weet niet of er ook elektronische sensoren aan vast zitten en of er iets moet worden afgesteld (uitgelezen)? Dit kan ik niet zelf vandaar, niet dat ik er dadelijk een boel uit heb liggen en dat ik erachter kom dat ik het niet helemaal kan afmaken.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Wat is de diagnose van de garage? In het spruitstuk zelf kan volgens mij geen storing zitten?

Vind het een vreemd verhaal.

Nu maar even afwachten wat Willem (Wim-v6) zegt.

Hij geeft aan (auto met sleuteltje) dat er een foutcode in zit, toen ben ik naar de garage gegaan en de foutcode heeft te maken met een klep in het inlaatspruitstuk.

Maar ik hoor (nog) geen raar geluid uit de motor (inlaatspruitstuk) komen, de auto houdt (nog) niet in en verbruikt ook niet meer benzine dan normaal. Hij rijdt tot op heden nog normaal. In de garage zeiden ze dat het een kwestie is van tijd voordat ik het ga merken. Ze hebben toen de foutcode gewist, maar nadat ik ermee ging rijden kwam de melding direct terug. Dus ik ga ervan uit dat er wel iets mis mee is.

Is er een bepaalde zekering of bedrading, waarmee ik die melding (auto met sleuteltje) kan uitzetten?

Zou dit voor mij ook oplossingen kunnen bieden?

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=122196" onclick="window.open(this.href);return false;

- wervelklep constant open zetten met een tyrapje

- storing oplossen door het heveltje aan de vacuumklep vast te zetten (??)

- De (EGR) of wervelkleppen schoonmaken

Weet iemand zo welke zekering voor het motorlampje is?

Bij voorbaat dank!

Inlaatspruitstuk 700-800 Euro??? beetje overdreven mijn gedacht, heb ook laten vervangen met g 3 jaar gelden dan wel, was 300 euro kwijt.

De monteur bij dat autobedrijf zei 425 ex BTW voor het inlaatspruitstuk (505 incl) en 3 manuren (80,- per uur) dus daar komt het wel op neer. 300,- vind ik dan nog wel meevallen! Vraag me af wat je dan voor materiaal hebt en bij wie :D

@Astra Z16XEP wrote:De monteur bij dat autobedrijf zei 425 ex BTW voor het inlaatspruitstuk (505 incl) en 3 manuren (80,- per uur) dus daar komt het wel op neer. 300,- vind ik dan nog wel meevallen! Vraag me af wat je dan voor materiaal hebt en bij wie :D

Ga zometeen factuur opzoeken, gewoon een erkende opeldealer.

600,-? Dat is nog duurder als dat mijn monteur aangaf (dus nieuw in Nederland). Met alle respect, ik zou gewoon graag hulp willen bij wat ik nu moet doen .. Weet iemand hoe ik de melding kan uitschakelen, of ik het inlaatspruitstuk zelf goedkoper dan 500-600,- kan (laten) maken?

Tot op heden merk ik weinig aan de auto (niet in verbruik, ritselen in de motor, inhouden of trekkracht) en graag zou ik willen wat ik het beste kan doen? Heeft iemand hier al ervaring mee gehad?

Ik ga het inlaatspruitstuk proberen te vervangen, wat ik nog wil weten is of er sensoren (elektrische draden of iets dergelijks) aan vastzitten waar ik voor moet opletten?

Krijg ik die melding in mijn auto afgezet?

Terug
Naar boven