• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Instellingen en ervaringen Opel Astra L

Ik heb er de afgelopen 3 maanden 3 gehad. Ik heb nu stysteemversie NHW1.20.93.7

Ik begreep van Opel dat de updates dit kwartaal gefaseerd uitgerold worden.

Ben benieuwd welke sw versie ik heb.

Waar kan ik die precies vinden. Want ik heb ooit 1 update gekregen sinds ik de auto heb (eind okt 2023).

Denk dat de versie ook afhankelijk is van de opties die op de auto zitten en welke navigatie je hebt.

Ik ben te vroeg geweest met mijn vorige opmerking. Vandaag stond er plots een update klaar in de wagen. Meteen uitgevoerd. Echte blijft de SW versie dezelfde maar na de update krijg ik het eindelijk klaar om via de MyOpel app met de wagen te communiceren. De wagen opladen of een airco programma instellen vanop afstand is eindelijk mogelijk. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Heeft iemand als bij Opel de vraag neergelegd om 3 maanden kosteloos verlenging te krijgen voor de connect services omdat dit pas recent is opgelost?

Ik had een case aangemaakt by Opel omdat eenzijdig de voorwaarden waren aangepast van het Connect Plus abonnement (nodig voor o.a. de voorverwarming en uitstellen van het laden).

Ten tijde van het bestellen eind 2022 tot ruim in 2023 was dit Connect Plus abonnement gratis voor de duur van 3 jaar na levering. In de loop van 2023 is dit aangepast naar slechts 3 maand. Daarna is verlenging mogelijk voor 60 euro per jaar (geen ingebouwde navi). Met ingebouwde navi is het nog duurder.

Het heeft even geduurd (bijna 3 maand), maar vandaag heb ik bericht gehad dat mijn Connect Plus abonnement geldig is tot in 2027 (dus 3 jaar) :good:

Bedankt voor de tip Rich. Op mij is hetzelfde van toepassing, maar ik had slechts een verlenging van een paar weken gehad. Overigens is het mij opgevallen dat er verschillende datums staan in de app in in de connect omgeving via de website.

Ik heb wel de indruk dat sinds de laatste update de app een stuk stabieler is. Wel heeft de app een connectieprobleem als de telefoon uit is geweest en opnieuw heeft opgestart. Dan moet ik altijd de bluetooth verbinding opnieuw instellen om het probleem te verhelpen.

Sinds een paar dagen krijg ik Android Auto niet meer aan de praat. Normaal druk je op het pop-up berichtje en dan start het AA scherm op. Nu niets. Er lijken wel een paar pogingen te volgen door het systeem, maar werken, ho maar.

Telefoon gereset, fabrieksinstellingen hersteld (echt helemaal alles ben je kwijt, taal staat op Frans (Stellantis....)). Niets helpt :(

Alleen met USB kabel krijg ik AA kort aan de praat, maar dan schakelt automatisch Bluetooth in gevolgd door een bericht dat de verbinding is verbroken. Dat had ik overigens altijd al met de USB. Maar draadloos ging vrijwel altijd zonder problemen.

Tips?

Ik had van alles geprobeerd om Android Auto weer werkend te krijgen (zie mijn bericht van 18 april). Uiteindelijk was de oplossing even eenvoudig als simpel: onder App beheer van je GSM de Gegevens + Cache wissen van je Android Auto app.........

Meteen daarna werkte alles weer perfect! Ik had het gelezen op een buitenlands forum.

Andere tip: connect de GSM alleen draadloos (Bluetooth) met de auto! Bedraad (via USB-C) is een drama. Bedenk dat je twee USB-C aansluitingen hebt onder het voorste opbergvak (ik heb geen draadloze lader). Eentje is voor USB connectie met het systeem + opladen (de onderste) en eentje is voor alleen opladen (de bovenste). Die heb ik in gebruik.

Gisteren weer opnieuw geen connectie mogelijk met Android Auto. Maar nu wist ik de oplossing. Wederom Gegevens+Cache wissen van de Android Auto app op de GSM en het werkte meteen weer!

Sinds enkele dagen trotse bezitter :yahoo: van een astra ST unlimited level 4. Rijdt fantastisch (8 tr. automaat)

Afgelopen dagen vielen aantal software bugs op (inmiddels 2x SW update ontvangen en zit volgens mij op laatste versie nu)

(Wat wel direct goed ging was de my opel koppeling, alles werd snel geïnstalleerd en geactiveerd - rit registraties inderdaad buggy, niet alles pakt ie op)

Wat mij tot heden opviel:

* Handen aan stuur melding (tijdens drive assist) blijft hangen zo nu en dan waardoor tijdens de hele rit niets te zien is...Ook regelmatig deze melding terwijl handen netjes aan het stuur zitten..
* Volume via hardware knop laat op display verhoging / verlaging zien als je eraan draait.. (boven in infotainment scherm) Via stuur bediening is dit niet te zien maar verandert volume wel gelukkig
* Helderheid display ' overdag stand' niet aanpasbaar, enorm wenselijk want in bewolkt weer kan dat echt fel zijn. Avondstand wel aanpasbaar..
* Airco kan op 3 ' auto standen' worden ingesteld. Wanneer via icoontje op touchdisplay te drukken zijn de 3 modes afwisselend instelbaar. Via hardware knop wisselt de airco ' auto' stand niet (behoudens 1x naar normaal stand te gaan)

* bij inbellen van de assistentie pechhulp om te testen was de inbel toon maximaal volume. Niet normaal hard. Kon deze niet zachter zetten via volume knoppen op stuur of volume knop op dashboard..

Net gemaild aan Opel met de vraag hiernaar te kijken voor een volgende update, maar wellicht hebben jullie deze ervaringen ook en of oplossingen?

De app van Opel is een aanfluiting. Eigenlijk benieuwd hoe dit bij Peugeot is. Zal wel dezelfde rommel zijn.

Sinds een maand de eigenaar van een Opel Astra L Elegance van 2023. (Benzine, automaat) De auto rijdt heerlijk maar lijkt software technisch gezien niet bepaald foutloos. Er gebeurt eigenlijk van alles, zonder een echte oorzaak.

Software update na de eerste kilometers in de auto bleef falen. Tot 10 keer toe. Na een langere tijd gereden te hebben werd deze ineens wel afgerond.
Keyless entry werkt meer niet dan wel. Wanneer je naast de auto staat zie je een animatie over het pure-panel bewegen, maar de auto gaat niet van slot. Wanneer de touchpad op de aangegeven plaats op het bestuurdershandvat aangeraakt wordt, gaat de auto wel van slot. Wanneer je de auto verlaat, gaat de auto wel altijd zelf op slot. Het van slot gaan bij het terugkeren bij de auto werkt gemiddeld één van de vijf keer. (Zou dit een nu al te lege batterij van de handzender kunnen zijn?)
Om de zoveel dagen komt er een melding op het scherm over het rijden naar een bestemming met de vraag OK of annuleren. Ik heb de ingebouwde navigatie nooit gebruikt of een opdracht gegeven. Enige manier om de melding weg te krijgen, is annuleren te kiezen.
Onlangs een waarschuwing (Met waarschuwingstoon) over het niet dragen van een veiligheidsgordel gehad. Echter werden de gordels gedragen en waren er gewoon twee volwassen personen op de betreffende stoelen aanwezig in de auto. (Niet in staat geweest om de melding te reproduceren)
Wireless android auto kan nog weleens selectief zijn met zijn gebruikers. Wanneer mijn vrouw en ik beiden in de auto aanwezig zijn, wisselt het systeem soms zelf van de gekoppelde telefoon. Mijn eigen toestel staat als primaire gebruiker geregistreerd, maar halverwege een rit koppelt het systeem ineens het toestel van mijn vrouw. (Misschien is mijn vrouw wat dominant naar de auto :unsure: ?)
Het koppelen met de MyOpel app ging dan wel weer zonder problemen, maar de functionaliteit ervan is ernstig beperkt voor zover ik ervaren heb.

Onlangs las ik dat de Opel Astra L mogelijk kan beschikken over een "auto-tilt mirror" functie. Deze functie kantelt de buitenspiegel naar beneden aan de bijrijderskant bij het achteruit parkeren, zodat je je velgen kunt sparen bij een eventuele stoeprand. Ik kan deze functie niet terugvinden in het systeem en er wordt ook niet over gesproken in de handleiding. Bij sommige merken moet je de spiegelbediening in een bepaalde stand zetten om dit te kunnen gebruiken. Staat dit standaard aan als de auto hierover beschikt? Of is er een foefje voor?

Zijn er meer mensen waarbij de software een eigen leven leidt, of zich herkennen in deze eigenaardigheden?

Ondertussen bijna één jaar ervaring met de nieuwe Astra. Echter geen idee hoe je manueel kan schakelen bij een automaat. Ik de handleiding wordt verwezen naar de "M-toets" om over te schakelen naar handmatige modus. Ik heb deze M-toets echter niet maar heb in plaats hiervan de B-toets om te remmen op de motor. De stuurwiel peddels zijn wel aanwezig.

Iemand een idee?

Terug
Naar boven