• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

intercooler.

als het goed is lekt je intercooler geen olie :), als dat zo is kan je alvast ruim 1000euro reserveren voor een nieuwe turbo.

Ik heb net ff gekeken met een zaklamp erbij en IDD er zit wel degelijk een intercooler op.

Als je goed kijkt en boven op de radiateur een klepje opwipt kan je zien dat de radiator zelf wel errug dik is/lijkt. als je dan je de radioateur zachtjes beweegt zie je de achterste NIET bewegen. of te wel .. het zijn er 2 en er zit er nog eentje overduidelijk achter ( waarvan ik dacht dat het de condensor was )

Ik zocht steeds naar zo'n intercoolertje van 30cm hoog , niet eentje ter groote van een radiateur !!

Dus................ de Z19DTH heeft WEL een intercooler !!

:thumbup

Ff zuruck on topic, kost z'n ding dan bij de dealer? Wiltec levert ze voor een stiefe 99 euro, en die zijn dikker dan de standaard.

Safe driving Jurgen

origineel gepost door jraaf

Ff zuruck on topic, kost z'n ding dan bij de dealer? Wiltec levert ze voor een stiefe 99 euro, en die zijn dikker dan de standaard.

Safe driving Jurgen

100 euro valt wel mee, toch ?? Kost een radiateur ook en een condensor ook !

origineel gepost door speaker

Safe driving Jurgen

dat valt zeker mee als je bedenkt dat Eds er 800 euro voor vraagt.

Safe cooling Jurgen:(

origineel gepost door speaker

Safe driving Jurgen

dat valt zeker mee als je bedenkt dat Eds er 800 euro voor vraagt.

Safe cooling Jurgen:(

:o:wtf

Safe 'safing' Peter

180,- nieuwe originele intercooler dan wordt ie thuis bezorgd, 1 jaar garantie Opel rekent 375,- ex BTW

De olie komt er in doordat op de inlaatslang van de turbo een dampafzuiging (of zoals je wilt een ontluchting) zit aangesloten. Die damp slaat neer in alle slangen en natuurlijk de intercooler/tussenkoeler. De intercooler zit tussen de koelwaterradiator en condensor ingemonteerd en is eenvoudig zelf te wisselen:

Er zijn mensen die de dampafzuiging bypassen om zodoende geen olie in het inlaattraject krijgen. Opbouw van het inlaatsysteem van een Z19DTH:

Mijn intercooler:

Gr. Arjan

origineel gepost door Ekselanz

hmm ik weet ook niet, maar ik heb hem wel .. en hij is lek... een vriend van me werkt bij de opel dealer.. ben vandaag bij hem geweest en die vertelde me eerst dat het kan liggen aan turbo slang of de intercooler.

Ik zou toch eerst even de slangen controleren voordat je zo'n intercooler gaat bestellen, kan je een hoop geld besparen als het achteraf een slang bleek te zijn :)

Silverspeed heeft gelijk Laat iemand de motor op 2000 rpm houden en voel of de interkoeler of slang blaast. Heel vaak is het de intercooler, bij de 2.0 en 2.2 DTI gaan vaak de hoge druk slang(en) kapot.

Maak je over de olie geen zorgen, deze Fiat motor heeft een heel rommelig smeersysteem met afzuigingen en olieafscheiders. Rommelig maar effectief.

Gr. Arjan

origineel gepost door Spacejam

hoe moet je die dampafzuiging omleggen dan? Ik dacht al dat mijn turbo bijna aan zijn eind was.

Ik stuur wel een voorbeeld/howto. Ik begin er niet aan, je moet namelijk een apart reservoir maken en die af en toe legen. Het reservoir moet ook weer niet in de motorruimte zitten anders meurt je interieur binnen no time naar de olie door die dampen.

Arjan

en als ie lek is rookt ie ook veel. ik had op mijn 2.2dtr de turbo vulslang lek komt op het zelfde neer. en die van mij rookte als en gek naar vervanging was het nog niet direckt over. uitlaat zat vol met overtolige diesel wat ie toen teveel inspoot

hmm, dan is hij waarschijnlijk bij mij ook lek want hij geeft al een tijd een sissend geluid (geen gefluit) en rookt ook behoorlijk. Ik dacht zelf al dat de turbo bijna aan zijn eind was.

Precies, ik ben in de markt voor p2 van Eds, maar was in de veronderstelling dat de genoemde llk hetzelfde was als de radiateur. Thanks zei de leek. Weer wat geleerd. Toch verwarrend hoor, handboek geeft aan dat bij de dtr/dth motoren je idd bij demontage van de kuhler je ook de slang dient los te halen die naar de llk loop

Safe driving Jurgen:hmmz

Vindt je die paar PK’s extra opwegen tegen het nadeel van een grotere “turbo lag”?

origineel gepost door Spacejam

hmm, dan is hij waarschijnlijk bij mij ook lek want hij geeft al een tijd een sissend geluid (geen gefluit) en rookt ook behoorlijk. Ik dacht zelf al dat de turbo bijna aan zijn eind was.

dacht ik eerst ook toen bij dokter stellema geweest en die zag dat de turbovulslang lek was, je hoort heb als je gas geeft.

waar de gele pijl bij staat had ik lek

OpelVectraC1-Turboslang.jpg

origineel gepost door yzf1kr

Precies, ik ben in de markt voor p2 van Eds, maar was in de veronderstelling dat de genoemde llk hetzelfde was als de radiateur. Thanks zei de leek. Weer wat geleerd. Toch verwarrend hoor, handboek geeft aan dat bij de dtr/dth motoren je idd bij demontage van de kuhler je ook de slang dient los te halen die naar de llk loop

Safe driving Jurgen:hmmz

Vindt je die paar PK’s extra opwegen tegen het nadeel van een grotere “turbo lag”?

Ben ik nog niet uit, Ik kan nog niet inschatten of dat überhaupt een grotere lag opleverd. Ik ben dit op verschillende fora nog aan het onderzoeken. Heb de vraag ook uit staan bij Courtenay in Engeland. Die leveren 'm namelijk ook maar dan voor de astra. En zoals eerder aangegeven, ben een leek op motoren gebied dus het duurt allemaal wat langer voor ik overtuigd ben. Zo onderzoek ik momennteel ook of het zin heeft om te investeren in een sportcat met 100 of 200 cellen (CPSI) Daarnaast heb ik ook een sport dpf op het oog, maar het kost allemaal zoveel:cry

Wil het onderste uit de kan met de diesel :P

Safe driving Jurgen

Terug
Naar boven