• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

interval relais ruitenwissers

Ik ben toch eigenwijs geweest en heb het nog 1 keer geprobeerd met een ander interval relais.

Alleen heb ik de ruitenwissers omhoog gedaan zodat de ruitenwissers nu niet belast zijn.

Het rare is dat het dan wel werkt,de ruitenwissers gaan heen en weer in de lucht met de tussen poses van het relais.

Alleen zakt iedere keer de binnenverlichting helemaal in en ook de lampjes op het dasboord gaan heel flauw branden.

En het interval relais hoor je ook piepen,en word erg heet:swear

Ik weet het niet meer.

Heb ieder geval het relais er maar uit gehaald want het werkt gelukkig ook zonder,heb nu alleen een dooie stand op de schakelaar zitten.

Gr

Is er niks veranderd verder aan de bedrading? Bij mij was er in m'n Corsa nogal gerommeld met de bedrading van die interval.....

Je zou even alle draden moeten langslopen met het schema van de Interval uit bijv. een Vraagbaak.

Ik meen dat 't Blauwe draad nogal een belangrijke rol speelt...

kijk idd je bekabeling eens na bij de gele blok, bij ons hadden ze 2 kabels bij een geknoopt, waardoor de zekering eruit klapte, deze gescheiden, en het was goed, hoe is je ruitenwisser systeem verder, als deze versleten is, doet die het ook niet goed, bij ons gingen de ruitenwissers bij 100 kilometer per uur van zelf omhoog.

Ik zal morgen eens kijken.

Maar kan het zijn dat mijn ruitenwissermotor niet interval geschikt is?

Als ik zo naar het schema kijk van Aapje lijkt het wel of de relais een contact schakelt bij de motor,maar als dat er nou niet zit zou dit dan de oorzaak kunnen zijn??

Voor de rest heb ik bij de schakelaar alles 1 op 1 overgezet.

Alleen de draden op contact 53b en 53a waren lossen stekkertjes,die zouden misschien ooit omgedraaid kunnen zijn???

zover ik weet maakt het voor het motortje niks uit, met mij zijn er wel meerdere mensen die wat dit al gedaan hebben, dan zouden die dat probleem ook hebben, ik zou idd eerst maar eens kijken of er niet geknoeit is met de bekabeling

Ik heb op zolder nog een vraagbaak gevonden van een D-Kadett.

Daarin staan ook de elektrische schema's van met en zonder interval.

Nu valt mij op dat beide schema's bijna het zelfde zijn,alleen zonder interval is draad 53e rechtstreeks van de schakelaar naar de motor.

En met interval is hij onderbroken dmv het relais.

Dit zou het misschien kunnen zijn.

Als het nu wat droger word buiten ga eens kijken of ik de draad kan onderbreken en via het relais kan laten lopen.

Gr

Als de schema's hetzelfde zijn, zou het ook moeten werken, bij mij werkt het toch ook, zonder wat aan te passen, ik zou gewoon eens goed naar de bekabeling kijken of ze daar niet iets mee hebben gedaan in het verleden, want bij mij was dit wel het geval waardoor de zekering eruit klapte

origineel gepost door this is it

breng hem naar de sloop en koop de zilvergrijze mercedes van de buurman.:D:D:D

:P Eerst maar eens kijken of de mercedes vd buurman ook 30 jaar word

origineel gepost door Baskloris

Waarschijnlijk ruilt hij hem weer in naar 2jaar voor een andere Mercedes.:angel:angel

origineel gepost door Baskloris

Waarschijnlijk ruilt hij hem weer in naar 2jaar voor een andere Mercedes.:angel:angel

Wees dan over 2 jaar een echte vent en koop een blauwe bus :cool:

Zo het is gelukt.

Interval werkt netjes naar behoren.

Er zat inderdaad een doorverbinding tussen 2 draden(wit blokje) achter de gele relaisvoet.(relais poot 53e en 31b)

Deze verbinding zorgt ervoor dat de ruitenwisser teruglopen naar nulstand als je de schakelaar uitzet(als je geen interval hebt)

Als je wel interval gebruikt gaat deze verbinding via het relais.

Dus blokje verwijderd en idd de ruitenwissers lopen niet meer terug naar nulstand.

Relais erin gestoken en daar was de nulstand weer,en zeker niet onbelangrijk is dat het interval werkt.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

(ook de buurman voor zijn tip om de Kadett naar de sloop te brengen:P;);):P)

Perfect, zoiets vermoedde ik al...

Volgende stap is Relais nr 99 kopen zodat je een Regelbare interval hebt :P :jerry

origineel gepost door Aapje

Perfect, zoiets vermoedde ik al...

Volgende stap is Relais nr 99 kopen zodat je een Regelbare interval hebt :P :jerry

Ja daar heb ik ook over gelezen.

Maar hoe werkt zoiets??Hoe stel je dat in??

Gewoon erin steken ipv. je huidige relais. En dan werkt ie al ;)

interval stand --> uit --> (wachtijd) --> Interval stand = interval met wachtijd als interval :)

Dus het was toch de bedrading achter het gele blok, dat heb ik ook gehad, alleen zat er bij mij een blauw blokje waarvan ik dacht dat het achteraf gespruts was, maar als ik dat bij jou hoor, begin ik er wel een beetje aan te twijfelen:hmmz

Had 't zelfde idee bij m'n Corsa-A uit 1987 dus. Wie kent er iemand die vroegáh bij opel werkte?

Terug
Naar boven