@xladage wrote:Hoi Nick, Het kan, maar is een flinke klus.
De isofix brackets moeten namelijk aan de metalen constructie vastgelast worden.
Oftewel, de bekleding (achterbank) moet volledig verwijderd worden.
Een betere vraag is: wil je het wel.
ISOfix is niet heel veel beter dan een correct geplaatste en bevestigde kinderstoel.
Hoewel iets steviger, ben je met eengoede klapper net zo goed (of slecht) uit met een kinderstoel in de gordels.
Isofix is deels marketing: inspelen op een veiligheidsgevoel van ouders danwel "wat ben jij een slechte ouder als je het stoeltje slechts in een gordel hebt zitten"
Maxi Cosi is goed in tig sterretjes exra plaatsen bij de veiligheid-productbeschijving maar concreet blijft de meerwaarde een beetje uit.
De reden waarom isofix ooit in het leven is geroepen, is omdat men de stoeltjes vaak niet helemaal goed in de gordels plaats, waardoor ze kunnen bewegen of loskomen in de auto bij een aanrijding. Om de onkunde van ouders een beetje te verhelpen en hebben ze een click&go systeem ontwikkeld.
Als jij netjes de stappen van de handleiding volgt heb je dus geen isofix nodig.
Wel of geen isofix zou voor mij geen enkele dr0l uitmaken als het gaat om een gezinsauto
xladage is denk ik nog geen papa? of wel?
Natuurlijk wordt er met marketing gesmeten op dit soort producten, logisch zo willen ze hun product op de markt brengen en ja dit doen ze soms om ouders "bang" te maken. Maar dat is niet zoals ik isofix zie.
Ik heb een zoontje en heb altijd gebruik gemaakt van "easybase" producten. Niet omdat het veiliger zou zijn, nee alleen maar om van het gehannes met de autogordel af te zijn en de slijtage die er aan je gordels bij optreedt.
nick wil graag isofix gaan gebruiken en heeft deze niet in zijn voertuig. Geen probleem. Je hebt namelijk easybases die je hetzelfde plaatst in je auto met ook een pootje die naar de vloer gaat, maar die niet in beugels van isofix vast zitten.
Deze easybase (zonder de knijppootjes) wordt simpelweg "eenmalig" vast gezet met je autogordel. Deze komt dan strak in de zitting te zitten en het pootje geeft extra stabiliteit op de vloer van de auto.
Het grote voordeel van easybase producten, met of zonder de isofix beugels is dat je je kind heel makkelijk en snel in en uit de auto kunt halen als deze in de maxi cosi zit. En geloof me. Dit doe je vaker dan je denkt. Ben je eenmaal uit de maxi cosi periode dan plaats je een gewoon autostoeltje. Ook die wordt middels je gordels eenmalig goed vast gezet.
ik zweer bij deze easybase producten. simpel , snel en veilig. En nee ik ben geen marketeer van dit product.
ps. uit veiligheidsoogpunt. Kids achterin de auto plaatsen. en mocht het noodzaak dit voorin te doen, schakel dan de passagiers airbag uit. (zie je instructieboekje van je auto).
succes.
gr. rene