• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

juiste bandenmaat 17 duims velgen

rensie73

Post weinig
ik heb een setje 17 duims velgen liggen op de mijne opel zafira a

maar de banden die erop liggen zijn niet comform met de autokeuring

nu is het zo een gedoe om telkens terug andere velgen te leggen om naar de keuring te gaan

welke maat kan ik opleggen zodat met mijn 17 duims velgen naar de keuring kan

nu heb ik 205/50/17 opliggen

is voor belgische keuring , voor een nederlandse keuring is dit niet zo nodig heb ik gehoord

met andere woorden, je rijdt met slechte banden en dat wil je blijven doen en alleen voor de keuring er ff goeie banden onder leggen

4 wielen zijn zo verwisselt lijkt mij

met andere woorden, je rijdt met slechte banden en dat wil je blijven doen en alleen voor de keuring er ff goeie banden onder leggen

4 wielen zijn zo verwisselt lijkt mij

denk niet dat veel nederlanders info weten over belgische keuringen..

miss ff op een belgisch forum posten :)

zolang je 1.6mm profiel of meer hebt en geen beschadegingen oid opde band zitten kom je er in nl mee door de keuring.

denk niet dat veel nederlanders info weten over belgische keuringen..

miss ff op een belgisch forum posten :)

zolang je 1.6mm profiel of meer hebt en geen beschadegingen oid opde band zitten kom je er in nl mee door de keuring.

mallemalle,

ik heb toch gezegt dat de keuring in belgie anders werkt als in nederland

hier mogen de banden zo van bij de autobandenboer komen , maar als de maat niet overeenkomt met opgegeven maten van de auto wordt hij gewoon afgekeurd

225/45/17 is toch wat breedt voor op de zafira niet ?

mallemalle,

ik heb toch gezegt dat de keuring in belgie anders werkt als in nederland

hier mogen de banden zo van bij de autobandenboer komen , maar als de maat niet overeenkomt met opgegeven maten van de auto wordt hij gewoon afgekeurd

225/45/17 is toch wat breedt voor op de zafira niet ?

Op de zafira opc is 225/45-17 de orginele bandenmaat, voor de gewone zafira-a is 17 inch volgens mij alleen als optie geleverd.

Kunnen ze op de keuring dan niet vertellen welke banden maat er toegestaan is?

Op de zafira opc is 225/45-17 de orginele bandenmaat, voor de gewone zafira-a is 17 inch volgens mij alleen als optie geleverd.

Kunnen ze op de keuring dan niet vertellen welke banden maat er toegestaan is?

ze hebben op de site van de keuring zo een speciale calculator waar ge het type moet ingeven zoals vermeld staat op inschrijvingsbewijs maar die laat het al een hele tijd afweten

heb ook al eens gebeld maar niks meer terug gehoord

ik hoop dat er misschien iemand op het forum zit die er misschien ergens iets van weet

ze hebben op de site van de keuring zo een speciale calculator waar ge het type moet ingeven zoals vermeld staat op inschrijvingsbewijs maar die laat het al een hele tijd afweten

heb ook al eens gebeld maar niks meer terug gehoord

ik hoop dat er misschien iemand op het forum zit die er misschien ergens iets van weet

@rensie73: je hebt nog niet verteld hoe breed je velgen zijn.

17 inch bepaald dat er ***/** - 17 banden op moeten.

De breedte van de velg bepaald of dat een 195, 205 of 225 mm brede band moet zijn.

Hoogte van de band is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de omtrek gelijk is. Zowel met 15, 16 als 17" velgen moet de omtrek min of meer gelijk zijn zodat de km teller de juiste waarde aangeeft. Op een 15" velg zal dus een band zitten die ongeveer 12 mm hoger is dan de band op een 16" velg en 25 mm hoger dan op een 17" velg.

Standaard op een Zaf A is afaik 195/65-15.

Diameter Velg 15 * 2,54 = 38,1 cm

Hoogte band 195 * 0,65 = 12,7 cm

Totale diameter wiel 38,1 + 12,7 + 12,7 = 63,5 cm

Terug naar 17" velg = diameter 43,2 cm

63,5 - 43,2 = 20,3 cm = 10,2 cm bandhoogte

Bij een 205 mm brede band is dat dus 50% van de breedte van de band oftewel er liggen imho banden met de juiste hoogte op.

Zou je naar 225 gaan dan 225/45 en bij 215 wordt het ook 215/45 ivm afronding

Staat in je instructieboekje niet welke banden bij je wagen passen?

@rensie73: je hebt nog niet verteld hoe breed je velgen zijn.

17 inch bepaald dat er ***/** - 17 banden op moeten.

De breedte van de velg bepaald of dat een 195, 205 of 225 mm brede band moet zijn.

Hoogte van de band is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de omtrek gelijk is. Zowel met 15, 16 als 17" velgen moet de omtrek min of meer gelijk zijn zodat de km teller de juiste waarde aangeeft. Op een 15" velg zal dus een band zitten die ongeveer 12 mm hoger is dan de band op een 16" velg en 25 mm hoger dan op een 17" velg.

Standaard op een Zaf A is afaik 195/65-15.

Diameter Velg 15 * 2,54 = 38,1 cm

Hoogte band 195 * 0,65 = 12,7 cm

Totale diameter wiel 38,1 + 12,7 + 12,7 = 63,5 cm

Terug naar 17" velg = diameter 43,2 cm

63,5 - 43,2 = 20,3 cm = 10,2 cm bandhoogte

Bij een 205 mm brede band is dat dus 50% van de breedte van de band oftewel er liggen imho banden met de juiste hoogte op.

Zou je naar 225 gaan dan 225/45 en bij 215 wordt het ook 215/45 ivm afronding

Staat in je instructieboekje niet welke banden bij je wagen passen?

op de zomervelg staat 7.5j /17h

vindt de maat van 225/45 wel terug in het boekje maar die staat alleen bij de 1800 motors

bij de rest staat er niks , behalve dat je contact moet opnemen met de handelaar indien vragen bij afwijkende bandenmaten

staat ook niks in het tankklepje

op de zomervelg staat 7.5j /17h

vindt de maat van 225/45 wel terug in het boekje maar die staat alleen bij de 1800 motors

bij de rest staat er niks , behalve dat je contact moet opnemen met de handelaar indien vragen bij afwijkende bandenmaten

staat ook niks in het tankklepje

maar nen 225 gaat toch nooit op een zafira gaan ?

met die 205 die er nu op ligt was het al maar nipt met de afstand tot aan de veerpoot

Terug
Naar boven