• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kan ik op een x20xev zonder aanpassingen een turbo zetten ?

Mijn Omega B Caravan met x20xev blok loopt na wat kleine aanpassingen als een zonnetje.

Maar ff wat meer pk's zijn wel lekker.

Nu ben ik van plan om een turbo te monteren op de standaard motor maar ik ben bang dat ik dan niet meer dan 0.5 bar kan blazen.

Moet ik kortere drijfstangen en andere zuigers monteren?

Zijn er meer internals die er gewijzigd moeten worden ?

Tevens heb ik op een Engels forum gelezen dat een z20let spruit en turbo op de x20xev passen klopt dit ?

Kortom wat moet ik doen om mijn x20xev goed en veilig om te bouwen naar een turbo en hoeveel paarden zitten er dan ongeveer onder de kap?

Nope...alleen belasting laten weten...

Minder dan 40% winst aan vermogen, dus niet nodig

Aan een verdikte koppakking heb ik al aan zitten denken met ARP bouten in de kop.

Maar als ik verder denk op langere termijn dan denk inderdaad ook aan mijn drijfstangen en als ik de bouten vervang met ARP'S dan weet ik dat ik ook andere lagerschalen ga monteren, dan de drijfstangen ook maar en ja het ligt dan toch open dus dan de zuigers ook maar.

Kortom €1200 verder en nog geen turbo !

Dan is voor mij wel een feit dat ik beter voor een Z20LET kan gaan.

Maar de essentie was en is om meer pick up te hebben tussen de 4 en 6000 toeren.

Weet iemand wat de X20XEV doet met +- 270 nokkenassen en een ecu remap?? :hmmz

Het uitlaatspruitstuk is gietijzer en houdt teveel warmte vast en dit belemmerd de flow.

Dus het aanpassen is een must!

Maar een goede turbo spruit heb ik nog niet gezien.

Alles lijkt gietijzer te zijn of het nou een standaard spruit of een turbo spruit is.

Iedere monteur weet toch dat een snelle en onbelemmerde warmte afvoer van de motor en vooral het uitlaat gedeelte een pré is.

Wie weet waar ik een plug & play turbo spruit vandaan kan halen laat het me weten anders zou ik een flans moeten bestellen bij M-Tech en er één moeten laten maken en dat is erg prijzig!

En zoals "trashmetal" al aangeeft zijn er zuigers uit een ander type blok te gebruiken om de compressie te verlagen?

Als laatste zijn de drijfstangen nu wel of niet sterk genoeg om er druk op te zetten.??

er zijn misschien van een andere opel 2.0 motor passende zuigers die je compressie verlagen

anders zou ik niet boven de 0.5 bar durven gaan

Volgens mij zijn de standaard spruitstukken de grootste bottleneck, maar zoek maar eens een 4-1 spruitstuk voor de Omega.....

Ik heb me tot 2 jaar geleden bezig gehouden met Honda motoren tunen.

Dus aan kennis en ervaring ontbreekt het niet maar Honda motoren aanpassen,poorten en flowen is vanaf de basis al goed te doen.

Bij Opel (GM) heb ik de indruk dat de motoren vanaf de basis minder tolerantie hebben.

Maar je hebt gelijk de flow verbeteren is eigenlijk een makkelijke manier waarmee je ongestraft de motor wat meer souplesse te geven doordat deze makkelijker kan ademen. Dit zal ook zeker met dit blok gaan gebeuren.

Maar zoals ik al aangaf mijn idee is om een turbo te monteren maar ik wil tot +- 200 p.k. gaan en denk daarbij aan een turbo druk van 0.5 tot 0.8 bar maar de antwoorden over de mogelijkheden met standaard internals lopen nogal uiteen.

Heeft een x20xev echt zo weinig tolerantie dat je hem standaard niet kunt boosten ? :hmmz

@TWA wrote:True...en geen omkeuring: ommie is al standaard geleverd :wors

nou je moet wel ff keuren hoor maar das maar een paar tientjes

M-Tech moet wel wat kunnen verkopen....Andere optie is een dikkere koppakking te plaatsen (als je stoer bent leg je gewoon 2 standaard pakkingen opelkaar) om de compressie wat te verlagen. Setje ARP bouten en moeren in de drijfstangen is dan ook niet een verkeerde investering.

@TWA wrote:Nope...alleen belasting laten weten...

Je gaat van 4 naar 6 pitter, dus zal dit zeker moeten laten keuren...

@TWA wrote:Nope...alleen belasting laten weten...

dat maakt niet uit

ik heb een astra omgebouwd van c20xe 150 pk na c25xe 170 pk

je gaat dan van 4 cilinder na 6 cilinder en moet dan keuren hoor

ander krijg je weer gelul als ze je aan houden met oom agent

en voor 50 euro bespaar je je zelf een hoop ellende

@syl-astra wrote:druk er toch een v6 in als je meer vermogen wilt

voor 500 heb je al een complete omega 3.0 v6

over bouwen en klaar

zit er zo in dan heb je een winst van 70/80 PK ( 211 )

Ik heb een week lang met "turbo" rondgereden in vermogen maakte het niets uit!

Hierna heb ik het stickertje maar weer verwijderd van de achterklep :wub

druk er toch een v6 in als je meer vermogen wilt

voor 500 heb je al een complete omega 3.0 v6

over bouwen en klaar

Patrick Mathijssen van MTech Opel Tuning mailde me het volgende :

De X20XEV motoren kunnen met de juiste onderdelen tot ruim 325 pk belast worden.

Voor turbomontage (ook bij lage druk) moeten altijd de zuigers vervangen worden door lage compressie zuigers, anders zal de motor direct gaan pingelen en stuk lopen.

Wij hebben lage compressie zuigers leverbaar voor de X20XEV voor turbolading. Prijzen lopen vanaf 599,00 euro/set. :hmmz

Wat voor elke motor geldt, de overlap van inlaatspruitstuk>pakking>kop vloeiend maken.

Waar de pakking over het gat heen komt, pakking wegknippen.

Waar de pakking te ruim is, dus dat het metaal van het spruitstuk/kop zichtbaar wordt, metaal voorzichtig weghalen met een dremel, of laten doen.

Nee is zeker niet makkelijk, maar met hulp van een leek wel te doen.

Een Mv6 is echter een heel ander verhaal.

Maar ik hou het bij de x20xev hij loopt perfect en heeft net een ton gelopen.

Wat ik wil bereiken is dat ik soepeler door het hele toeren gebied loopt.

Vanaf 4000 naar 6500 loopt niet lekker door. :puke

Terug
Naar boven