• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

kat 2.6 v6

5 lambda's zie ik dat goed??

2x in de spruitstukken bij elkaar 4 dus.

en na de laatste in de voorpijp.

(vind het wel logisch dat deze motoren onzuiniger zijn dan de 2.5 met als die weerstand in de uitlaat).

Willem

geen nameting na de voorpijp??

ja kan hoor, ik zie het niet duidelijk op de foto's namelijk.

ik had wel een nameting verwacht na de laatste kat namelijk

Willem

Die laatste kat wordt niet gemeten.. dus totaal 4 Lambda's.. en het mm-lampje krijg je niet uit door een nieuwe voor-pijp te monteren.

Die buiten-mantel van het flexibele stuk is bij die jou ook helemaal los zie ik.. is bij mij ook zo.

Die P0420 & P0430 storingen komen (volgens mij) toch echt door de Katalysatoren die direct aan het blok zitten..

Bij mijn Vectra brandt het mm-lampje eigenlijk altijd maar rijdt verder prima, vindt ik ook niet leuk maar ja.. is gewoon lastig op te lossen.

foto-tje van mijn laatste Kat (die onder auto zit)

DSC01786.jpg

Gr. Maurice

ik zag ook al van dat flexibele stuk, aar de uitlaat is niet lek. zou het niet op te lossen zijn door bijv een dta of kms systeem te nemen?

De katalysatoren vervangen denk ik.. maar je wil niet weten wat dat kost !

Rijdt die van jou dan slecht ?? houdt ie in ofzo ??

4 katalysoren..

als ik de foto's bekijk zie ik er 3.

1 in elk spruitstuk, en de laatste.

wel 4 lambda sensoren...

Gloeiende, die hebben bij opel er alles aan gedaan om aan de Emissie eisen te kunnen voldoen, niet normaal.

en bij deze vergleken heb ik een Vervuilende motor haha...

Willem

hiermee kwam neetmans,

misschien heel kort door de bocht gedacht,

kun je de draden van de 'na' kat niet gewoon aansluiten bij de 'voor' kat ?

dan meet hij hetzelfde.. en dus geen foutmelding meer ?

niet moeders mooiste oplossing, maar als je lampje dan uit is en je 950,- in je zak kunt houden toch zeker het proberen waard lijkt me ?

wat denken we hier van???

dat van die draden aansluiten gaat niet, aangezien de lambdasensor na de kat een constante waarde moet meten en die voor de kat moet pendelen.

waarschijnlijk krijgt de laatste lambdasensor dus een verkeerde waarde omdat de kat kapot is en daarom gaat jouw MM lampje branden.

dus er zal niks anders op zitten als 2 nieuwe kat's monteren

is de 2 sensoren welke na de kat zitten, na de 3e kat monteren geen optie??

draden verlengen en zo, die laatste kat zal wel heel blijven..

Willem

ik denk dat de waardes die uit de 3e kat zijn hoger zullen zijn dan die van de voorste 2, de voorste kat heeft maar 3 cylinders te meten en de laaste krijgt ze van alle 6. of zie ik dit verkeerd?

zie je verkeerd, je zit achter 2 kats, en dan nog een grote..

je zou de proef eens op de som kunnen nemen met een 2e hands middendemper iig

Willem

origineel gepost door fast cow

tja... emissie of zoiets. maar waat je wat het rare is, de co meeting is gewoon goed.

Mag ook wel, De grote kat in de voorpijp is dezelfde die de 2.5 rijders er ook onder hebben.

en jouw auto moet voor de APK aan dezelfde eisen voldoen als mijn '96er.

dat wil zeggen:

> Juiste lambda waarde: 0,97 - 1,03

> Juiste Co uitstoot: 0,5% stat - 0,3% op 3000toeren onbel.

en dat ga je makkelijk halen, zolang de voorste 2 lambda's hun werk goed doen, en de laatste kat in orde is.

vandaar mijn idee de laatste 2 lambda's na de grote kat te plaatsen, deze doet zijn werk zoals het hoort, en meten de laatste 2 lambda's wel een goede waarde.

je originele bekabeling kan je heel laten als je de stekkers van een soortgelijke lanbda sensor kan gebruiken (van de sloop of bij een dealer oid) dat je de draden die verlengd moeten worden netjes met stekkers verlengd zodat de draadboom origineel blijft.

Waarschijnlijk zal wanneer de laatste 2 lambda's geen pendelende waarde meer hebben door plaatsen na een goed werkende kat, je ook geen storing meer zal krijgen.

Ik zou het het proberen waard vinden in ieder geval.

Als je dan mazzel hebt scheelt t een boel geld, mocht het niet werken, is het leuk geprobeerd

Willem

ik zal is gaan kijken, lijkt me wel te doen, 2 gaten maken in de pijp na de 3e kat, daar een moer op lassen en dan de lambda erin. als ik 2 oude lambda's kan aankomen kan ik de stekker ervan gebruiken en de oude lambdo's in het gat plaatsen waar nu de twee lambda's inzitten. heb je toevallig nog twee lambda's liggen?

Terug
Naar boven