• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

klein probleempje met de motor (v6)

meestal als ik de auto start (bij koude motor) loopt hij eerst vrij hoog 2000tpm ofzo is ook wel verschillend. en gaat dan bij warmer worden van de motor langzaam zakken.

ik zat te denken aan een soort automatische choke?, alleen hij loopt dan vaak zo hoog dat ik kan wegrijden zonder gas bij te hoeven geven en dan vindt ik zelfs dat ie te hard rijd om een parkeervak uit te sturen, hij zakt dan dus ook niet bij belasten van de motor.

nu heb ik pas een paar keer gehad, dat de motor juist moeilijk starte, ik moest de sleutel langer vasthouden dan normaal en klom dan langzaam in toeren tot stationair toerental, (dat was wel met koud vochtig weer).

net alsof er 1 of meerdere cilinders niet meehielpen en na een aantal keer rondgaan ineens wel.

zou dit aan de bougie's, kabels of bobine etc. (ontsteking) of juist aan een injector etc.(brandstof) kunnen liggen?

of zou dit net als voorgaande storingen ook te maken kunnen hebben met de lmm, gasklep etc.? misschien dat dit duid op iets specifieks.

een vacuum probleem is het volgens mij niet en de gasklep is ook schoon en carterventielatie is open.

ik zou eigenlijk niet weten hoe oud de bougie's zijn daarom zit ik daaraan te denken, als het iets me de brandstof toevoer te maken zou hebben is een injectie reininger dan een manier of is dat alleen maar rommel.

groeten Peter

gister weer uit laten lezen omdat van het weekend me mmlampje weer even had gebrand.

nu de meldingen P 0325 - stootsensor 1 permanent.

en de melding P 0335 - geen motortoerental permanent maar was me de motor uit.

de stootsensor waar zit die precies en zijn er meerdere omdat dit stootsensor 1 is?

gister weer uit laten lezen omdat van het weekend me mmlampje weer even had gebrand.

nu de meldingen P 0325 - stootsensor 1 permanent.

en de melding P 0335 - geen motortoerental permanent maar was me de motor uit.

de stootsensor waar zit die precies en zijn er meerdere omdat dit stootsensor 1 is?

Klopsensor bedoelen ze, zit er idd een op de achterste bank onderblok en voorste bank onderblok.

Willem heeft ongetwijfeld wel foto's en de gebruikelijke aanvullende tips/info.

Klopsensor bedoelen ze, zit er idd een op de achterste bank onderblok en voorste bank onderblok.

Willem heeft ongetwijfeld wel foto's en de gebruikelijke aanvullende tips/info.

Klopsensor 1 zit aan schutbord zijde op het onderblok..

hier zit ie (sensor op de foto, die in het onderblok geschroefd zit).

Deze mag alleen maar met een aanhaalmoment van 25Nm op een SCHONE ondergrond gemonteerd worden.

Mocht de storing niet weg gaan na vervangen van de klopsensor, dan heb ik nog wel een goed blok voor je liggen als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Bij de v6 is het meestal 50/50 kans op de sensor (meestal de kabel ervan kapot door verkeerd geleid of een kantelende zuiger ivm kaalgetrapt blok namelijk...

(sorry klinkt een beetje Cru, maar zo is het helaas..)

Willem

Klopsensor 1 zit aan schutbord zijde op het onderblok..

hier zit ie (sensor op de foto, die in het onderblok geschroefd zit).

Deze mag alleen maar met een aanhaalmoment van 25Nm op een SCHONE ondergrond gemonteerd worden.

Mocht de storing niet weg gaan na vervangen van de klopsensor, dan heb ik nog wel een goed blok voor je liggen als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Bij de v6 is het meestal 50/50 kans op de sensor (meestal de kabel ervan kapot door verkeerd geleid of een kantelende zuiger ivm kaalgetrapt blok namelijk...

(sorry klinkt een beetje Cru, maar zo is het helaas..)

Willem

ja het is gek maar heb de storingen gewist en heb nu weer nergens last van...

het enige is dat als ik me gas los laat hij soms op de BC nog steeds een mom. verbruik (l/100km) blijft aangeven.

als ik hem een beetje doortrek in bv z'n 2 en ik laat het gas los dan geeft hij tijdelijk een mom. verbruik van 0.0L/100km aan en pas bij de 1000tpm gaat hij weer verbruiken. (zo hoort het volgens mij ook)

maar als ik heel rustig rijd en bij 2500tpm in z'n 3 of hoger, het gas los laat, blijft ie een verbruik weer geven wat langzaam ook hoger wordt tot ik de koppeling intrap en naar het verbuik gaat van 1.2l/h (wat weergegeven wordt tijdens stationair toerental)

nu weet ik niet in hoeverre de bc invloed heeft op de loop van de motor, maar volgens mij klopt hier ook iets niet.

klachten van de laatste tijd:

een keer nap sensor (die aangaf teveel luchtdoorstorming te hebben) storing gewist en nooit meer terug gekomen.

een keer tijdens raar lopen aan de gaskleppositie sensor zitten rommelen en toen ging het toevallig over en daarna ook nooit meer problemen mee gehad (kan ook toeval geweest zijn).

nu de klopsensor en is gewist en ook geen probleem meer.

nu denk ik dus wel dat er ergens iets niet goed is maar wat, ik kan wel alles gaan vervangen maar als het nu geen probleem meer geeft, wacht ik liever tot dat er iets echt helemaal niet meer werkt.

ik heb altijd al de egr afgedopt gehad, heb totaal geen koelvloeistof of olie verbruik/verlies.

heb wel sinds juni de kat eronder vandaan, maar daarachter zit geen lambdasonde sensor meer en heeft naar mijn idee ook geen invloed hierop.

wat doe je er nou aan?

als iemand nog ideeën heeft of ervaringen.

oke dat toch wel, zal toch maar daar toch maar eens naar gaan kijken.

en je climaat control, kun je die uitlezen en zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

ja het is gek maar heb de storingen gewist en heb nu weer nergens last van...

het enige is dat als ik me gas los laat hij soms op de BC nog steeds een mom. verbruik (l/100km) blijft aangeven.

als ik hem een beetje doortrek in bv z'n 2 en ik laat het gas los dan geeft hij tijdelijk een mom. verbruik van 0.0L/100km aan en pas bij de 1000tpm gaat hij weer verbruiken. (zo hoort het volgens mij ook)

maar als ik heel rustig rijd en bij 2500tpm in z'n 3 of hoger, het gas los laat, blijft ie een verbruik weer geven wat langzaam ook hoger wordt tot ik de koppeling intrap en naar het verbuik gaat van 1.2l/h (wat weergegeven wordt tijdens stationair toerental)

nu weet ik niet in hoeverre de bc invloed heeft op de loop van de motor, maar volgens mij klopt hier ook iets niet.

klachten van de laatste tijd:

een keer nap sensor (die aangaf teveel luchtdoorstorming te hebben) storing gewist en nooit meer terug gekomen.

een keer tijdens raar lopen aan de gaskleppositie sensor zitten rommelen en toen ging het toevallig over en daarna ook nooit meer problemen mee gehad (kan ook toeval geweest zijn).

nu de klopsensor en is gewist en ook geen probleem meer.

nu denk ik dus wel dat er ergens iets niet goed is maar wat, ik kan wel alles gaan vervangen maar als het nu geen probleem meer geeft, wacht ik liever tot dat er iets echt helemaal niet meer werkt.

ik heb altijd al de egr afgedopt gehad, heb totaal geen koelvloeistof of olie verbruik/verlies.

heb wel sinds juni de kat eronder vandaan, maar daarachter zit geen lambdasonde sensor meer en heeft naar mijn idee ook geen invloed hierop.

wat doe je er nou aan?

als iemand nog ideeën heeft of ervaringen.

nee climate control heeft geen invloed op loop van de motor. maar als jij afremt op de motor moet het verbruik gewoon naar 0 gaan, en geen andere waardes..

oke dat toch wel, zal toch maar daar toch maar eens naar gaan kijken.

en je climaat control, kun je die uitlezen en zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

heb je al meerdere malen aangeboden onderdelen uit te wisselen bij wijze van proef, een simpel u2utje had genoeg geweest.

je zit enkele minuiten bij mij vandaan.

> Luchtmassa meter:

- De jouwe rijdt nog, ik heb hier een gehad die deed niks meer, deze motor verzoop zo ernstig door een verkeerde LMM waarde, dat de motor direct weer uit viel, en niet meer aan wilde slaan...

ik de Op-com eraan gehangen, en ja hoor, Zeer vreemde waarden LMM, deze uit de voorraad gehaald, erop gezet, en rijden als een nieuwe...

Willem

nee climate control heeft geen invloed op loop van de motor. maar als jij afremt op de motor moet het verbruik gewoon naar 0 gaan, en geen andere waardes..

heb je al meerdere malen aangeboden onderdelen uit te wisselen bij wijze van proef, een simpel u2utje had genoeg geweest.

je zit enkele minuiten bij mij vandaan.

> Luchtmassa meter:

- De jouwe rijdt nog, ik heb hier een gehad die deed niks meer, deze motor verzoop zo ernstig door een verkeerde LMM waarde, dat de motor direct weer uit viel, en niet meer aan wilde slaan...

ik de Op-com eraan gehangen, en ja hoor, Zeer vreemde waarden LMM, deze uit de voorraad gehaald, erop gezet, en rijden als een nieuwe...

Willem

hallo,

ik ben benieuwd wat het nou is. Mijn vec v6 1996 cdx doet bijna het zelfde.

Is ook met het zelfde begonnen en nu sinds een week brand me tc lampje.

Wat de opcom zegt weet ik niet precies meer zal vanavond de code even opzoeken,

maar verder gaat de vec nog steeds als de brandweer. Heeft alleen een zware dip

vanaf 200 tot 220 en dan wil die nog even maar moet ik altijd remmen:S

gr.pietv6

hallo,

ik ben benieuwd wat het nou is. Mijn vec v6 1996 cdx doet bijna het zelfde.

Is ook met het zelfde begonnen en nu sinds een week brand me tc lampje.

Wat de opcom zegt weet ik niet precies meer zal vanavond de code even opzoeken,

maar verder gaat de vec nog steeds als de brandweer. Heeft alleen een zware dip

vanaf 200 tot 220 en dan wil die nog even maar moet ik altijd remmen:S

gr.pietv6

Terug
Naar boven