• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kleine vraagjes van een Audio beginner.

een goede compo set voor voor.

een goede 2 kanaals versterker

een goede sub

een goed monoblock

en een goede radio

meer heb je niet nodig :thumbup

Plannen staan even in de wacht ivm aanschaf andere zaken.

Denk toch dat ik bij het JBL spul blijf want ik heb het bij de media markt zien staan (veels te duur overigens) en het ziet er toch zo mooi uit, vooral de sub :) (Best wel groot eigenlijk)

Naast geluidskwaliteit wil ik namelijk ook een degelijke constructie die er niet zo goedkoop uit ziet als bijvoorbeeld zoiets :

Hazard%20600.jpg

Whahahah! Ik vind dat wel een erg grappig plaatje inderdaad!:D

Die text erop "600Watt", zoiets laat het echt lijken op een of ander straalkacheltje of een ventilator ofzo, eerder apparaten waar vermogen een rol speelt als bij een speaker...

Is volgens mij echt zo een geval van verkoop praatje,

Er staat bij de beschrijving namelijk niet eens of het RMS of piek vermogen is.

en 600 wat RMS voor 75 euro lijkt me sterk dus is echt iets voor de mensen die op hoge nummers afgaan denk ik :P

En dan nog het piek vermogen op de box zelf zetten is al helemaal een triest geval :P

Even op die laatste zin, Wattage van een subwoofer heeft toch wel deels een rol ?

origineel gepost door Nick-C20XE

Is volgens mij echt zo een geval van verkoop praatje,

Er staat bij de beschrijving namelijk niet eens of het RMS of piek vermogen is.

en 600 wat RMS voor 75 euro lijkt me sterk dus is echt iets voor de mensen die op hoge nummers afgaan denk ik :P

En dan nog het piek vermogen op de box zelf zetten is al helemaal een triest geval :P

Even op die laatste zin, Wattage van een subwoofer heeft toch wel deels een rol ?

Ik ben bang als ik mijn Crown K2 haar geweld met 600Wrms er op laat botvieren de stukken binnen een paar seconden om je oren vliegen...:P

Vermogen zegt natuurlijk niet niks, maar gezien er een enorm deel van in warmte wordt omgezet is het niet bepaald iets waar je houvast aan hebt... Zie het zo, als je een 100 watt versterker hebt op een speaker met een gevoeligheid van 100db dan klinkt dat exact even hard als een 1000 watt versterker op een 90db gevoelige speaker. Dus 10db maakt in dit vergelijk al 900 watt uit!!

En zo is het wel, decibels zijn exponentieel, vermogen lineair, voor iedere 3 db winst heb je dubbel zo veel vermogen nodig...

Zo kun je dus ook al leuk uitstippelen hoe hard je installatie straks gaat.

Stel je neemt speakers die een lekker hoge gevoeligheid hebben van 93db, dat is de luidsterkte op 1 watt en een meter luisterafstand. Dan is het dus:

96db op 2 W

99db op 4W

102db op 8W

105db op 16W

108db op 32W

111db op 64W

114db op 128W

117db op 256W

120db op 512W

enz..... Bij 120db begint het pijn te doen....:cry

Maar in de praktijk zijn auto speakers vaak nog ongevoeliger, meestal onder de 90db. Stel we nemen zo'n dikke subwoofer, die zitten vaak maar op zo'n 88db/w/m

88db 1W

91db 2W

93db 4W

96db 8W

99db 16W

102db 32W

105db 64W

108db 128W

111db 256W

114db 512W

117db 1028W

120db 2056W