• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Klep verbrand, 1.6 Merviva

Goedemorgen,

Zo das best lang geleden dat ik mn eigen hier heb laten zien.. :hmmz Met de deur in huis:

Mn collega heeft een Meriva 1.6 16v, (x16xe als ik het goed heb) uit 2003, de auto heeft 85dkm op de klok en word dus zeer weinig bereden. (hier ''huist'' waarschijnlijk ook een gedeelte van het probleem).

Ze is van vakantie teruggekomen, en opgehaald met deze auto door schoonzoon-lief. Vanaf vertrek huis naar Schiphol reed de auto al niet helemaal soepel, maar ja als je er geen weet van hebt, vooral doorrijden... :wtf Uiteraard kwam op een gegeven moment het welbekende storingslampje aan. Je kan het bijna raden, op de terugweg (gelukkig vlak bij huis) reed de auto nog maar op 3 cilinders. Enfin, ding bij de garage neergezet en we zien wel..

De garage heeft via een endoscoop (leuk hebbedingentje overigens) een filmpje gemaakt, waarop te zien was dat er een gedeelte van een klep (kan niet goed zien of dit een in of uitlaat klep is) verbrand, dan wel weggebrand is (ontbreekt ong 1 derde) van cilinder 2.

Goed, serieus probleem dus. Dus gevraagd wat evt reparatiekosten zouden zijn. Hier doet de garagehouder enigszins wat terughoudend op reageren want:

De motor heeft olie verbruikt, en het probleem zit dus waarschijnlijk in het onderblok (volgens hem). Dus onderblok (olieschraapveren moeten vrij gemaakt worden) moet open.

Cilinderkop revisie ivm verbrande klep en evt verdere schade.

En dan de bijbehorende reparatie en onderdelen... Niet zo leuk kosten plaatje....

Ruilmotor 2dehands inbouwen, niet zo'n best idee denk ik, want wat koop je dan ?

Motor volledig nalopen, ahum. Dat is de auto niet meer waard vrees ik.

Mijn idee:

Cilinderkop revisie, EGR klep dichtzetten (software matig of plaatje) en motorblok flushen wanneer deze weer loopt. Evt carter eronder vandaan en schoonmaken + nalopen. Zolang de cil.kop eraf ligt, een Forte middel direct op zuigers en in de cilinders gieten zodat dit even kan ''trekken''.

Eventueel ander type olie gaan gebruiken (dikker, als dit mogelijk is) en de auto wat meer en langer gaan gebruiken en toch andere benzine gaan tanken (v-power) of om de zoveel tijd een additief erbij doen (forte of tunap)

Hoe staan de ervaren Opel mannen hier tegenover ?

Gr Manuel

Terug
Naar boven