• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Klepperen Z16XE bij optrekken(incl. filmpje)

Vanmiddag bij 2 verschillende opelboeren geweest:

Het klopte idd dat de egr gassen voor verkoeling konden zorgen.

De een heeft even een testritje gedaan maar niks geconstateerd(klopte ook ivm rijden op 98 en platte land waardoor het geluid niet kan weerkaatsen)

Wel is de software voor bijna nop geupdate. En was hij fel tegen het afdoppen van de egr. Nadat ik had uitgelegd wat de reden van het afdoppen was vond hij dat ik er dan maar het beste een nieuwe klep op kon zetten.

De ander heeft mij nog wat info gegeven en heeft geprobeerd de klep uit te programmeren wat helaas niet lukte(dus ook geen kosten). Hij had de egr klep in zijn auto ook afgedopt en had nooit klachten omtrend het pingelen bij mijn type motor.

Morgen eens kijken naar een kleinere momentsleutel, gradenschijf om de krukaspoelie los te halen en eens zien hoe het verder loopt.

quote.. Ook zal er bij allemaal aan de buitenkant olie en leek de zuiger in cilinder 1(als je er voor staat links) iets vettig op de bovenkant.

en mits je dit nog niet gedaan had...

soms kan ie beter rijden met andere kaarsjes erin..

bb

king:

Nee nog niet. Het weer was me niet goed genoeg om te sleutelen. Ik heb inmiddels al wel zo'n gradenschijf en een nieuwe krukasbout gekocht om de distributie volledig na te kijken. Dit wil ik als het weer mee zit dit weekend doen. Daarnaast wil ik eventueel de verstuivers eens nakijken. Mocht dit beide goed blijken, dan wil ik eens naar de naar de bobine kijken.

Ik rijd inmiddels wel weer op euro 98 en vpower racing 100 om de motor wat te ontzien.

Corsa bb,

Welke kaarsjes moet ik dan aan denken? Er zitten nu de juiste in volgens de autoonderdelenboer, autodata en haynes.

Ik houd jullie in elk geval op de hoogte.

ehhm..nieuwe.

ik rij zelf met bosch super plus

een aanrader...maar dat moet je zelf weten.

en het zal mischien ook wel helpen als je iets meer toeren maakt,als in het filmpje..

oja,en hoe is je compressie.

zaten je bougies wel goed vast..

bb

king:

Een afgedopt egr zorgt echt niet voor een slecht lopende motor.

Dat zouden er al heel wat motoren kapot en overleden moeten zijn.

Dat is bij bijv een x16xe of x14xe het eerste wat er gebeurd als er een powerbox opkomt.

Wat zijn de juiste bougies?

Ik rij zelf altijd op bosch bougies.

De krukasbout krijg je niet zomaar los.

Zul je 99 van de 100 keer een luchttol bij nodig hebben.

En het vastdraaien is helemaal een hels karwei zonder een echte moment sleutel.

Moet zeggen dat mijn beta het netjes volhoudt maar over de 200nm blijft voor de meeste tools een hels karwei...

@CORSA BB wrote:ehhm..nieuwe.

ik rij zelf met bosch super plus

een aanrader...maar dat moet je zelf weten.

en het zal mischien ook wel helpen als je iets meer toeren maakt,als in het filmpje..

oja,en hoe is je compressie.

zaten je bougies wel goed vast..

bb

king:

die heb ik er gister juist uit gesmeten..

Ik had bij de testbank meting en motoroptimalisatie, dat de motor oversloeg, je zag m dan flink schudden.

De bosch Supers waren net 20.000km oud, en het betrof de Bosch FGR8KQEO bougies, Platinum met 4 massa electroden.

Heb er nu de originele vervangers in zitten, de eenvoudige en voordelige NGK BKR5EK bougies.

ik kan je melden, heb een nieuwe auto terug gekregen voor die 3 tientjes voor 6 bougies.

Willem

@wim

dus je hebt nu weer 2 electrodes,en rijd weer lekker..goed om te horen..heb je mis.er ook een uitdraai van. :thumb

ik geef de schuld aan de 4 electrodes bougie ,ik heb er al meerdere vervelende ervaringen mee.

3 of 4 electrodes zijn gewoon holands kuut

bb

king:

Ik heb ook ellende met de 1punts Bosch bougies gehad op een 1600 16klepper, deze waren met 6000km HELEMAAL weg!!!

toen ook de punts erin gedrukt van NGK, en die heb ik tot de sloop van mijn Combo niet meer vervangen.. (tegen de 50.000km mee gereden zeg maar..

ik heb er een uitdraai van, en verschillen zelfs:

met de 4punts platinums (de Flinke dippen laat het overslaan van de motor zien):

vermogens verloop:

1964ps-5900u-min2039-5550u-min.jpg

Koppelverloop:

2944Nm-3500U-min3053Nm3350u-min.jpg

na plaatsen van de 2punts NGK's:

20130408_182939.jpg

Willem

@wim bebankt voor de uitdraai..

ik wist dat 3 of 4 electrodes kuut waren , met 1 elecectrode heb ik ook wel eens een gat in een zuiger gehad :thumbdown

met 2 eigenlijk nog nooit probleemen gehad.

behalve verzuipen.

bb

king:

Erg intressant om te zien willem!

Ik heb er de Bosch Super Plus (FLR 8 LDCU+) in zitten. Deze moeten er ook daadwerkelijk in volgens Bosch, Haynes en de automaterialenhandel(ze wilden me in 1e instantie juist enkel polige meegeven)

Ze zaten volgens mij prima vast. Niet op moment maar op "vast is vast" zoals ik al gewend ben. Compressie kan ik niet testen. Misschien een vrijwilliger? Ben best bereid om een stukkie te tuffen inplaats van weer onderdelen vervangen wat niet nodig is.

Na volgende week eens verder kijken. Ben nu te druk met school en rijd op minimaal op euro 98 om de motor te sparen.

Wat betreft de krukasbout: Moet deze niet op 95 Nm + 30 graden + 15 graden ipv 200 Nm?? :wtf

Mocht hij daar ook op vast zitten moet dat toch zeker lukken met dezelfde moment sleutel als ik voor mijn wielbouten gebruik?

@CORSA BB wrote:@wim bebankt voor de uitdraai..

ik wist dat 3 of 4 electrodes kuut waren , met 1 elecectrode heb ik ook wel eens een gat in een zuiger gehad :thumbdown

met 2 eigenlijk nog nooit probleemen gehad.

behalve verzuipen.

bb

king:

een gat in je zuiger door de bougie?

Rij al jaren met de dood normale bosch bougies (enkele electrode), zelfs in mijn toch redelijk gekietelde motoren.

Gaten in zuigers heb ik alleen gehad door een te arm mengsel.

En ja heb ook aardig wat zuigers versleten maar dit lag echt niet aan de bougies.

heb laatst ook een x16xe met een fohn erop juist van ngk omgezet naar bosch bougies.

Motor loopt als een zonnetje..

Ik gebruik wel de meest ouderwetse simpele bougie, geen vage irrdium gedoe..

In standaard motoren die helemaal orgineel zijn pak ik altijd de bougies van de dealer..

:thumb

een gat in een zuiger ..

kwam door een verkeerde warmtegraad van 1 bougie.

(prutser..)

1 electrode =ok

2 '' '' =ok

3 '' '' =niet doen/afraden

4'' '' =niet doen/afraden

tenzij ze worden voorgeschreven/en of zelf weten.

:wors wie heeft dit al eens getest op een vermogens bank..met uitdraai natuurlijk..

daar ben ik toch wel eens zeer benieuwd naar.

bb

king:

> Uitdraai:

- van 4 naar 2punts gegaan, met uitdraai...

zie topic, wat heb je aan je vectra gedaan..

Daarin zie je dat ik van een sputterende motor naar een prima lopende motor gaat..

- ook blijft nu de motortemperatuur lager.

-- De warmte graad van de Bosch FGR8KQEO, is gelijk aan de warmtegraad van de NGK BKR5EK.

> Bosch bougies (FRL6DC):

- een Goede X16XE met mantzel box Vreet Bosch deze enkelpunters (voorgeschreven door powerbox leveranciers) voor het ontbijt..

> Gat in de zuiger:

- Dit kan zeker komen door verkeerde bougies (te warm)

Willem

quote...Mijn bougies zagen er na 15k km allemaal zo uit:

...ze gaan toch wel een beetje naar arm/wit...offe..

is dit de goede kleur.

bb

king:

UPDATE:

Ik weet niet of het verband houd met mijn probleem in dit topic maar sinds vanavond slaat de motor af bij onkoppelen. Ik merk geen gebok of gestoot. Als hij bij ontkoppelen op snelheid afslaat kun je door te koppelen de motor ook weer lopend krijgen. Wat een mogelijke voor indicatie is geweest is dat heel soms bij het ontkoppelen richting stop het toerental tot 500 tpm zakte waar het normaar 750 bij stilstand en 1000 bij rollen is..

Haynes en autodata hebben het onder andere over een vacuum lek maar dit heb ik al eens met een busje remreiniger geprobeerd te zoeken. Hierbij geen opvallendheden kunnen vinden

Ik breng morgen mijn voorvelgen naar de garage om er nieuwe zomerbanden op te laten zetten maar ik wil liever niet verder op kosten gejaagd worden of hen een diagnose laten stellen om ze vervolgens het werk niet te gunnen.

Wederom korte update:

Nu loopt hij stationair ook erg slecht. Wil constant afslaan en blijft dan een tijdje nog net lopen

Vandaag op advies van de garage de gasklep nagekeken. Deze was helemaal schoon. Verder met rook in het gasklephuis blazen met een slang geprobeerd lekken op te sporen. Voor zover dit wou lukken niks kunnen vinden. Bobine vonkt wel(kan deze dan alsnog defect zijn?) maar bougies waren een stuk donkerder en 2 en 3 iets vettig.

Morgenochtend kon ik hem ff laten uitlezen in de hoop dat ze dan wat vinden.

Ik zou hem even uitlezen met de opcom? Heb je ook moeite met starten? Denk dat je egr pakking lekt is deze afgedopt? Of als die niet is afgedopt blijft die open staan.

In 10 jaar tijd nog nooit problemen gehad met de FR6DC (koud) en FR7DC (warm) die door Mantzel worden aangeraden.

Terug
Naar boven