• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koelsysteem perikelen...

@Peter_89 wrote:Als je je pomp los trekt gewoon hele distributie weer vervangen. kost idd iets meer. maar het kost nog meer als die naar de kl*ten loopt..

Aan de ene kant heb je wel gelijk hoor, maar weet je wat het is, van alle keren dat ik om me heen riemen heb zien sneuvelen lag het aan ofwel een vastgelopen waterpomp, ofwel een rol die los ging zitten (rekbout niet vervangen bijv.) ofwel onzuivere loop waardoor er slijtage ontstond. Als zo'n riem goed ligt en niet al te oud is (dus niet alleen weinig kilometers) dan heb ik daar best vertrouwen in. Ik rij misschien 3000 kilometer per jaar en trek die kap er elk jaar van af. Na de montage doe ik dat altijd nog een paar keer voor start controle...

Weet je wat het is, die riem in de winkel ligt meestal ook al een tijdje in een doosje opgevouwen op de plank....

@Peter_89 wrote:Als je je pomp los trekt gewoon hele distributie weer vervangen. kost idd iets meer. maar het kost nog meer als die naar de kl*ten loopt..

Waarom zou die naar de klote lopen als het net nieuw is?

ik zal je een voorbeeld geven: ik heb bij me eigen 16v 5000km geleden me complete dis met waterpomp vv, nu is me kop gescheurd en gerepareert. Hier gaat dan gewoon dezelfde pomp met een nieuwe ring en hetzelfde distributie set weer in hoor. Als die kop niet gescheurd was, had dit set er toch ook nog gewoon ingezeten! Dus om nou gelijk te roepen dat je het moet vv omdat het los geweest is, vind ik onzin! Zit het spul er nou al 35 of 40000km in, dan is het een ander verhaal.

Waarom zou die naar de klote lopen als het net nieuw is?

ik zal je een voorbeeld geven: ik heb bij me eigen 16v 5000km geleden me complete dis met waterpomp vv, nu is me kop gescheurd en gerepareert. Hier gaat dan gewoon dezelfde pomp met een nieuwe ring en hetzelfde distributie set weer in hoor. Als die kop niet gescheurd was, had dit set er toch ook nog gewoon ingezeten! Dus om nou gelijk te roepen dat je het moet vv omdat het los geweest is, vind ik onzin! Zit het spul er nou al 35 of 40000km in, dan is het een ander verhaal.

Ik zal je nog sterker vertellen, zo staat het ook gewoon in de vraagbaak. Riem inspecteren en gewoon terug plaatsen.

Ik zal je nog sterker vertellen, zo staat het ook gewoon in de vraagbaak. Riem inspecteren en gewoon terug plaatsen.

Heb het een paar keer gehad met x16xe, dat de boel los moest. Toen heb ik eigenlijk alle rollen en zo laten zitten en alleen een nieuwe riempje geplaatst.

Had er toen ook net 5000 op zitten.

Heb het een paar keer gehad met x16xe, dat de boel los moest. Toen heb ik eigenlijk alle rollen en zo laten zitten en alleen een nieuwe riempje geplaatst.

Had er toen ook net 5000 op zitten.

ik koop bijna nooit dreft king:

@dion87 Hij snapt hem niet :D

Ik wilde net zeggen dat je hier niet te hard moet zeggen dat je een gebruikte waterpomp of distr set terug plaatst ;) Daar verlies je veel aanhangers mee :jerry :jerry :D Ik deed namelijk hetzelfde op mn corsa en oooooooh ;)

ik koop bijna nooit dreft king:

@dion87 Hij snapt hem niet :D

Ik wilde net zeggen dat je hier niet te hard moet zeggen dat je een gebruikte waterpomp of distr set terug plaatst ;) Daar verlies je veel aanhangers mee :jerry :jerry :D Ik deed namelijk hetzelfde op mn corsa en oooooooh ;)

Vandaag misschien toch tot een vervelende ontdekking gekomen, boven op de net nieuwe koelvloeistof lag ineens een vrij dikke laag schuim prut. Lijkt er op dat er olie bij de koelvloeistof is gekomen... :cry KS700 kop heh....

En na het tankje te hebben geleegd en gereinigd en afgevuld met gedistilleerd water de motor even gestart en voor het eerst tikte hij de eerste 10 seconden ook! :cry

Wil het eigenlijk heel even verder onderzoeken morgen, maar anders gaat de kop er binnenkort af en ga ik er een buisje in persen. Heb ook geen idee of er al eens wat aan is gedaan, kop is door de vorige eigenaar bij Végé gebracht voor een revisie. Lijkt me dat er dan al iets aan het olie kanaal is gedaan ook. Zal de vorige eigenaar nog eens mailen...

Wat ook nog kan is omdat ik het systeem heb gereinigd met de dreft en toch onvoldoende heb gespoeld dat het schuim daar nog een restant van is, hoop het wel!!

We zullen zien....

Vandaag misschien toch tot een vervelende ontdekking gekomen, boven op de net nieuwe koelvloeistof lag ineens een vrij dikke laag schuim prut. Lijkt er op dat er olie bij de koelvloeistof is gekomen... :cry KS700 kop heh....

En na het tankje te hebben geleegd en gereinigd en afgevuld met gedistilleerd water de motor even gestart en voor het eerst tikte hij de eerste 10 seconden ook! :cry

Wil het eigenlijk heel even verder onderzoeken morgen, maar anders gaat de kop er binnenkort af en ga ik er een buisje in persen. Heb ook geen idee of er al eens wat aan is gedaan, kop is door de vorige eigenaar bij Végé gebracht voor een revisie. Lijkt me dat er dan al iets aan het olie kanaal is gedaan ook. Zal de vorige eigenaar nog eens mailen...

Wat ook nog kan is omdat ik het systeem heb gereinigd met de dreft en toch onvoldoende heb gespoeld dat het schuim daar nog een restant van is, hoop het wel!!

We zullen zien....

Als je spoelt met Dreft heb je idd daarna nog een schuimlaag boven op je water. Alleen deze moet wel ECHT wit zijn, als dit het geval is is er niets aan de hand en zou je hem nog een keer kunnen spoelen met alleen water. Dat tikken staat hier ff los van al zou je kop wel gescheurd zijn, dus dit is puur toeval.

Ik heb net mijn kop terug terug gemonteerd ivm gescheurd kanaal. Bij zat er een minimale zwarte drap aan de wand van me tankje en er lagen hele kleine zwarte spikkels ( speldenprik voormaat) op me kv. Dit is dan echt beginstadium van kapot gaan. Maar om me hele systeem niet te vervuilen en me koelslangen niet te slopen, heb ik hem gelijk laten repareren. En zijn ook mensen zat die er nog een jaar mee door rijden, maar dit is gewoon uitstel VAN.

succes

:thumb

Terug
Naar boven