• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koelventilator blijft draaien

Hey,

Ik ben bezig met mijn auto, waarvan de koelventilator blijft draaien nadat ik hem op 2de stand zet van het contact (Dus controle lampjes staan aan)

De thermoschakelaar v.v. en blijf nog, heb de kabels gevolgd, komen uit in de Fuse box, gekeken en er was een stekker met 4 pinnen (mannenlijke stekker)

Ik zal z.s.m. een foto uploaden dan kunnen jullie zien.

Iemand een idee of er een relais erin moet, of dat dit gewoon onnodig is?

De kans dat die doorverbonden is lijkt me heel klein aangezien in vanuit de motorruimte geen dubbele kabel of zo zie, en wat naar binnen gaat naar de zekering kast etc, vermoed ik ook niet.

Want het zijn 3 kabels bij de thermoschakelaar (bruin-wit, bruin-geel, bruin)

En de stekker in de relaisdoos zijn (bruin-wit, bruin-geel, bruin, zwart (massa))

En aangezien de gewoon niet geschakeld word, kan die zich niet uitschakelen.

Als je de stekker los trekt van de radiateur schakelaar, blijft hij dan ook draaien??

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Als ik de stekker uittrek van de ventilator (2 pins) gaat die uit

Als ik de stekker uittrek van de thermoschakelaar (3 pins) gaat die ook uit

Daar zit dan het probleem in een van bijde schakelaars

Als je de koelvinschakelaar los trekt stopt deze met draaien

Dan blijft een of bijde schakelaars stroom doorgeven

was het niet zo dat er 12 volt op de thermosschakelaar staat zodra de sleutel op contact staat en, dat het relais massa schakelt om de ventilator te laten draaien ?

als dat het geval is dan vermoed ik namelijk dat het relais vast zit en, niet meer uit schakelt ,hij staat dan dus constant op massa.

Als het relais blijft hangen draait de koelvin altijd, ook als de stekkers van de schakelaars af zijn

Ik heb namelijk geen relais in de Fuse box zitten op nr. 4 dat is gewoon een zwarte stekker met 4 kleine pinnen.

Ik heb anders ook geen idee wat anders het probleem is, schakelaar v.v.

ging de ven normaal gesproken wel uit dan want, volgens mij hoort er een groene relais in te zitten

Volgens mij zitten er twee schakelaars op de radiateur.

Een met drie draden en een met twee draden nl brn/wit en bruin.

Die stekker er af trekken en met een ohm meter meten of hij open of dicht staat.( met koude motor)

Als hij dicht staat is hij stuk!!

Heb hem vorige week gefixed...

De thermoschakelaar was goed, alleen de verkeerde xD

Moest een 2 pins in en ik had (zoals de vorige) 3 pins erin gezet.

Loopt weer prima, 100graden gaat de thermostaat open, zacht naar 90 en bij 100 springt de ventilator aan tot die 95 is :D

Terug
Naar boven