• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koelvin Astra G blijft draaien

Start de motor en laat deze op bedrijfstemperatuur komen

Als je motor bij 95 graden MAX. 100 graden of hoever je meter loopt gaat voor deze het rode gedeelte ingaat de ventilator activeerd is het goed.. Doet deze het niet wordt het verder zoeken... Maar is een vrij simpele test...

rond de 90 graden hoort de ventilator van de motor aan te gaan.

ik weet niet precies hoe het zit maar, dacht dat de ven van de airco alleen aan gaat als de condensator te warm word, dat zal waarschijnlijk vooral gebeuren als je stilstaat dus, je kan is proberen een tijdje stil te staan met warme motor en airco aan, misschien dat die dan wel gaat draaien.

ik lees vaak dat mensen een kapotte druksensor, relais of, zekering hebben als de ventilator helemaal niet meer wil draaien

Ligt bij deze aan het motortype.

Heeft deze een losse Koelmodule, dan heeft deze geen Relais.

Heeft deze aansturing vanuit de motor ECU dan heeft deze Relais.

Als een van de zekeringen kapot is kan de koelvin(nen) ook blijven draaien.

b07: ze worden meest samen aangestuurd.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

De motoren welke geen koelmodule hebben hebben meestal ook maar 1 fan.

De motoren met koelmodule hebben vaak 2 fans, de koelmodule stuurt beide fans aan.

De ECU temp bepaald of de fans gaan draaien als de temperatuur te hoog op loopt, eerst word de linker ingeschakeld de rechter gaat pas in als de temp dan blijft stijgen. De rechter is eigenlijk primair bedoeld voor de airco en komt pas in als de rijwind niet meer voldoende is om de condensor te koelen. Ofwel gaat ook niet altijd draaien, dus zoals ik het lees lijkt je probleem nu opgelost.

Heb vandaag ff laten draaien, als de naald iets over de 90 graden komt dan gaan ze beide weer draaien. Maar zodra ik contact uitzet gaan ze ook weer uit.

Dus lijkt opgelost ookal is er niks aan gedaan :wtf dus tog ff in de gaten houden hoe het gaat :hmmz king:

Ik wil bovenstaand topic naar boven halen.

Mijn probleem lijkt hier sterk op.

Vorige week een rondje DE gedaan, en flink door gereden waar het kon, en natuurlijk ook veel file gereden.

Bij thuiskomst draaide de ventilator toen ik de auto op slot deed. Geen argwaan, omdat het niet raar is dat hij het warm had.

Volgende dag de accu leeg.

Bij montage volle accu ging de ventilator meteen draaien.

Binnen alle zekeringen getrokken die met de motorkoeling te maken hebben, maar hij bleef draaien.

Uiteindelijk de 4e zekering van boven onder de motorkap, en toen werd het stil.

Nu staat in het instructieboekje dat die zekeringen een groot deel uitschakelen, omdat het hoofdzekeringen zijn, en je naar de dealer moet als daar iets mee is.

Ik kan in het boekje ook niks vinden over de functie van die zekeringen.

Kan iemand me hiermee helpen?

Kan het heel veel kwaad om zo te gaan rijden, of kan ik beter de stekker van de ventilator eraf halen en de zekering terug doen?

Het gaat om een 2001 Z22SE. (met airco B-) )

Terug
Naar boven