• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kofferdekselveren Kadett E

jojonopel

Post weleens wat
De linkse kofferdekseltorsieveer van mijn Kadett E sedan is gebroken, afgeknapt aan het scharnier.

Heb reeds een andere, maar hoe krijg je die veer terug gemonteerd ?

Het is een 4 deurs sedan en die heeft torsieveren, geen gaspootjes !

kofferveer.jpg

Als je een plaatje zou willen posten van de veer (niet de tekening?)

ik heb namelijk ergens in de jaren '90 bij de Kadett van m'n ouders de bewuste veer vervangen, vraag me alleen niet meer hoe! (ik weet wel dat het met de klep dicht moet, omdat er dan geen spanning op staat. Dus vanaf de achterbank.

Als je een plaatje zou willen posten van de veer (niet de tekening?)

ik heb namelijk ergens in de jaren '90 bij de Kadett van m'n ouders de bewuste veer vervangen, vraag me alleen niet meer hoe! (ik weet wel dat het met de klep dicht moet, omdat er dan geen spanning op staat. Dus vanaf de achterbank.

Ik heb ooit het zelfde aan de hand gehad.

Je moet de klep helemaal open zetten (zo zit er de minste spanning op de veren)

en dan past het eigenlijk maar op 1 manier. (houd er rekening mee dat je toch tegen een forse veerspanning in moet duwen omdat het de bedoeling is dat de veren de klep open houden)

Er zit wel verschil tussen die veren van met en zonder spoiler. je moet de goede hebben anders gaat of de klep nog niet echt open of vliegt bijna door de achterruit (mijn fout)

Ik heb ooit het zelfde aan de hand gehad.

Je moet de klep helemaal open zetten (zo zit er de minste spanning op de veren)

en dan past het eigenlijk maar op 1 manier. (houd er rekening mee dat je toch tegen een forse veerspanning in moet duwen omdat het de bedoeling is dat de veren de klep open houden)

Er zit wel verschil tussen die veren van met en zonder spoiler. je moet de goede hebben anders gaat of de klep nog niet echt open of vliegt bijna door de achterruit (mijn fout)

het plaatsen doe je door de klep te openen

dan is er verschil tussen links en rechts. de rechter komt op een gegeven moment (bij de klempunten) onder de linker

wanneer de onderste vervangen moet worden steek je je deze eerst achter de ander stang langs

vervolgens haak je eerst de stang in de klep vast

daarna haak je de stang in het span mechanisme (hoeft nog niet gespannen) (voor het er inzetten is een klein beetje buigen niet erg)

vervolgend duw je de stang tegen het frame waar de stang aan zit gehaakt en duw je hem omhoog totdat deze in een gleuf valt.

en klaar is kees :afro

bij vragen hoor ik het wel

het plaatsen doe je door de klep te openen

dan is er verschil tussen links en rechts. de rechter komt op een gegeven moment (bij de klempunten) onder de linker

wanneer de onderste vervangen moet worden steek je je deze eerst achter de ander stang langs

vervolgens haak je eerst de stang in de klep vast

daarna haak je de stang in het span mechanisme (hoeft nog niet gespannen) (voor het er inzetten is een klein beetje buigen niet erg)

vervolgend duw je de stang tegen het frame waar de stang aan zit gehaakt en duw je hem omhoog totdat deze in een gleuf valt.

het plaatsen doe je door:

- de klep te openen

- dan is er verschil tussen links en rechts. de rechter komt op een gegeven moment (bij de klempunten) onder de linker

- vervolgens haak je eerst de stang in de klep vast

- daarna haak je de stang in het span mechanisme (hoeft nog niet gespannen) (voor het er inzetten is een klein beetje buigen niet erg)

- vervolgend duw je de stang tegen het frame waar de stang aan zit gehaakt en duw je hem omhoog totdat deze in een gleuf valt.

oeps dat is dubbel :(

het plaatsen doe je door:

- de klep te openen

- dan is er verschil tussen links en rechts. de rechter komt op een gegeven moment (bij de klempunten) onder de linker

- vervolgens haak je eerst de stang in de klep vast

- daarna haak je de stang in het span mechanisme (hoeft nog niet gespannen) (voor het er inzetten is een klein beetje buigen niet erg)

- vervolgend duw je de stang tegen het frame waar de stang aan zit gehaakt en duw je hem omhoog totdat deze in een gleuf valt.

oeps dat is dubbel :(

Het is gelukt !! Het is echter een veer van een Kadett GT met spoiler.

Heb er voor de zekerheid aan beide kanten een stukje rubberslang tussen gestoken.

Zelfs met een zo EEN veer gaat de koffer nog forsig open.

Als er iemand nog een linkse veer, of veerset, van een sedan zonder spoiler, heeft liggen

en die wil verkopen, laat dan maar iets weten.

verenkadette003-kl.jpg

verenkadette002-kl.jpg

verenkadette001-kl.jpg

Terug
Naar boven