• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?

Ja, met andere wielen om de zomervelgen een beetje te beschermen tegen het zout, dat is eigenlijk mijn voornaamste reden. En met sneeuw heb je met winterbanden een flink voordeel.

winterbanden hebben alleen nut bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel

winterbanden presteren aldus verschillende testen in bijv autoweek minder goed op nat wegdek ,bochtgedrag/aquaplanning en remweg is slechter cq langer dan bij de zomerband

op een droogwegdek is het zelf nog minder.

al presteert een echte winterband tov een 4 seizoenband in alle gevallen beter

dat is voor mij dan ook een reden om geen winterbanden aan te schaffen.

met winterbanden heb je iets over tov zomerband onder winterse omstandigheden indien je je rijstijl op het weer aanpast, doe je dit niet dan heeft de winterband totaal geen zin

@miraltje wrote:winterbanden hebben alleen nut bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel

winterbanden presteren aldus verschillende testen in bijv autoweek minder goed op nat wegdek ,bochtgedrag/aquaplanning en remweg is slechter cq langer dan bij de zomerband

met winterbanden heb je iets over tov zomerband onder winterse omstandigheden indien je je rijstijl op het weer aanpast, doe je dit niet dan heeft de winterband totaal geen zin

De laatste paar jaren zijn de winterbanden zodanig verbeterd, dat deze even goed of beter presteren op nat wegdek dan zomerbanden. Lees de anwb 2011 winterbandentet er maar eens op na. Bijvoorbeeld de goodyear ultra 8+

winterbanden hebben alleen nut bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel

@miraltje wrote:winterbanden hebben alleen nut bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel

De laatste paar jaren zijn de winterbanden zodanig verbeterd, dat deze even goed of beter presteren op nat wegdek dan zomerbanden. Lees de anwb 2011 winterbandentet er maar eens op na. Bijvoorbeeld de goodyear ultra 8+

ik heb nog nooit winterbanden gekocht ,ik rij het hele jaar zonder problemen op zomerbanden .

de meeste ongelukken gebeuren door een gebrek aan inzicht en, voertuig kennis.

een band veroorzaakt geen ongeluk dat doet de bestuurder.

een winterband is zeker veiliger maar, ik heb ze nog nooit nodig gehad en, daarom zonde van me geld

Zoo duur zijn winterbanden nou toch ook niet !

Heb een set van 4 besteld, 175/70 x13 Semperit voor op de Kadett E,

kost 264 euro . Is niet duurder dan mijn zomerbanden vorig jaar,

Michelin Energy kosten toen 260 euro !

Als je ,zoals de vorige jaren, op kleinere wegen met sneeuw moet rijden,

is het bijna niet te doen op "nieuwe" zomerbanden !

En inderdaard, je verslijt je zomerbanden niet !

ik heb nog nooit winterbanden gekocht ,ik rij het hele jaar zonder problemen op zomerbanden .

de meeste ongelukken gebeuren door een gebrek aan inzicht en, voertuig kennis.

een band veroorzaakt geen ongeluk dat doet de bestuurder.

een winterband is zeker veiliger maar, ik heb ze nog nooit nodig gehad en, daarom zonde van me geld

Zoals ik voor mezelf heb berekend bespaar ik er zelfs op.

en zoals ik al eerder getypt hebt, de veiligheid is ook puur afhankelijk van de bestuurder, maar deze bandjes helpen mij wel opweg, zeker als ik in 15 tot 20cm dikke sneeuw me eigen wil verplaatsen, kom zelf dan ook wel verder dan de landsgrenzen, ook in de winter...

Willem

Zoo duur zijn winterbanden nou toch ook niet !

Heb een set van 4 besteld, 175/70 x13 Semperit voor op de Kadett E,

kost 264 euro . Is niet duurder dan mijn zomerbanden vorig jaar,

Michelin Energy kosten toen 260 euro !

Als je ,zoals de vorige jaren, op kleinere wegen met sneeuw moet rijden,

is het bijna niet te doen op "nieuwe" zomerbanden !

En inderdaard, je verslijt je zomerbanden niet !

dat is ook weer zo.

En duur is t niet, in feite kan het, zonder dat het wat kost, het enige is die ene keer aanschaffen, verder gaan de winterbanden en zomerbanden bijde langer mee omdat je maar een periiode rijdt met winter of zomer banden...

zeggen dat het te duur is zou in feite niet kunnen, dan zijn nieuwe zomerbanden ook te duur en kan je die ook niet betalen...

Willem

Zoals ik voor mezelf heb berekend bespaar ik er zelfs op.

en zoals ik al eerder getypt hebt, de veiligheid is ook puur afhankelijk van de bestuurder, maar deze bandjes helpen mij wel opweg, zeker als ik in 15 tot 20cm dikke sneeuw me eigen wil verplaatsen, kom zelf dan ook wel verder dan de landsgrenzen, ook in de winter...

Willem

Leuke van dist soort discussies is, dat er nog nooit iemand is geweest die zegt ik heb spijt dat ik winterbanden heb gekocht!!! Denk daar maar eens over na. Voor mij is het heel eenvoudig; zonder winterbanden komt ik niet eens mijn eigen erf op of af!! Opvallend is ook dat men het altijd over de diepte van het profiel heeft. Daar gaat het absoluut niet om. Het gaat om het lamellen systeem. Verder zinloze discussie. Wie ze heeft wil niet meer zonder, en wie ze niet heeft weet niet wat hij mist!!

dat is ook weer zo.

En duur is t niet, in feite kan het, zonder dat het wat kost, het enige is die ene keer aanschaffen, verder gaan de winterbanden en zomerbanden bijde langer mee omdat je maar een periiode rijdt met winter of zomer banden...

zeggen dat het te duur is zou in feite niet kunnen, dan zijn nieuwe zomerbanden ook te duur en kan je die ook niet betalen...

Willem

tja, het belangrijkste blijft de bestuurder natuurlijk...

net als afgelopen sneeuwe periode, komt er zo'n Mes oorbij kachelen in een nieuwe Mercedes (met alle veiligheid opties naturlijk) op de A12 met 120km/u, terwijl de rest 40 50 of 60 rijdt, en dan vind ze het raar dat ze op een gegeven moment de rondte in gaat en de Benz eerst tegen de linker vangrail aan drukt, en daarna 4 banen en een Vluchtstrook oversteekt en aan de andere kant de Vangrail in schuift... dat is puur het veiligheids gevoel van Veiligheids systemen, winterbanden, en slechts in bezit zijn van nog geen hele Hersencel.

Ik houd ook wel van doorrijden, ook wel met sneeuw, maar wel op gepaste snelheid, inhalen met sneeuw, kan prima, maar doe vooral niet gek, stuur met een rustig stuurgedrag, rem tijdig af, liefst gewoon door gas los te laten.... en het belangrijkste, Blijf goed anticiperen!!!

Willem

Leuke van dist soort discussies is, dat er nog nooit iemand is geweest die zegt ik heb spijt dat ik winterbanden heb gekocht!!! Denk daar maar eens over na. Voor mij is het heel eenvoudig; zonder winterbanden komt ik niet eens mijn eigen erf op of af!! Opvallend is ook dat men het altijd over de diepte van het profiel heeft. Daar gaat het absoluut niet om. Het gaat om het lamellen systeem. Verder zinloze discussie. Wie ze heeft wil niet meer zonder, en wie ze niet heeft weet niet wat hij mist!!

tja, het belangrijkste blijft de bestuurder natuurlijk...

net als afgelopen sneeuwe periode, komt er zo'n Mes oorbij kachelen in een nieuwe Mercedes (met alle veiligheid opties naturlijk) op de A12 met 120km/u, terwijl de rest 40 50 of 60 rijdt, en dan vind ze het raar dat ze op een gegeven moment de rondte in gaat en de Benz eerst tegen de linker vangrail aan drukt, en daarna 4 banen en een Vluchtstrook oversteekt en aan de andere kant de Vangrail in schuift... dat is puur het veiligheids gevoel van Veiligheids systemen, winterbanden, en slechts in bezit zijn van nog geen hele Hersencel.

Ik houd ook wel van doorrijden, ook wel met sneeuw, maar wel op gepaste snelheid, inhalen met sneeuw, kan prima, maar doe vooral niet gek, stuur met een rustig stuurgedrag, rem tijdig af, liefst gewoon door gas los te laten.... en het belangrijkste, Blijf goed anticiperen!!!

Willem

ik lees ergens een reactie over sneeuw en dan file , nou sorry , maar dat gaat hier in het noorden niet op hoor op het platteland ;)

De reden dat ik winterbanden heb gekocht is heel simpel , ik werk in ploegendiensten en ik moet altijd van het werk naar huis over binnenwegen en B-wegen die s'ochtends 6 uur nog niet zijn schoongemaakt of gestrooid .

Ik heb al menigmaal s'ochtends mensen moeten redden die door de sneeuw de weg niet meer zagen en op hun zomerbandjes in de berm raakten en vast kwamen te zitten . voordeel van mijn winterbanden is dat ik wel door kan ploeteren en niet s'ochtends om 6 uur stil kom te staan na een nacht werken en maar hopen dat er iemand voorbij komt die je kan redden ;) .

en wat wim zegt , je schaft de winterbanden aan en hier kun je als je normaal rijd 5 -6 jaar mee toe . de helft van het jaar rijd je op de winterbanden , dus je zomerbanden slijten niet . Stel dat je normaal 2 jaar op een set zomerbanden rijd , kun je dat nu verlengen tot 4 jaar . tel uit je winst ;) ;)

Terug
Naar boven