• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?

Astra16VClub

Post weinig
Het is duidelijk dat de winter alweer voor de deur staat. Ik ben benieuwd wat jullie mening is over winterbanden. Veel mensen verklaren mij voor gek dat ik winterbanden heb gekocht voor de paar dagen dat het hier sneeuwt in Nederland. Je ziet meteen al duidelijk dat ze de plank volledig mislaan, want het woord winterband is tegenwoordig al lang geen ander woord meer voor 'sneeuwband'. Winterband betekent tegenwoordig ook gewoon echt een winterband.

Het is juist de samenstelling van de band. Een zomerband wordt keihard bij lage temperaturen en heeft hierdoor minder contact met de weg. Dit heeft het volg dat de grip minder is, maar ook de remweg wordt langer. Dit geldt voor zowel sneeuw, als ijs en regen en droog wegdek. Winterbanden blijven wat zachter bij lage temperaturen en hebben hierdoor een veel beter contact met het wegdek.

Zie ook:

[youtube:3miycx9j]

Test met verschillende banden op ijs:

Test met verschillende banden op sneeuw:

Test met verschillende banden op nat wegdek:

Bekijk de tests eens en breng je stem uit in de poll. Ik zou het leuk vinden om jullie meningen te lezen. Geef ook aan waarom je voor die bepaalde keuze hebt gekozen. Geef ook aan hoeveel je er voor uit hebt gegeven, welk merk banden, wat voor velgen, etc...

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

ik heb in de 3 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, nog nooit mijn banden gewisseld.

ik had om mijn oude velgen namelijk all-seasons zitten, en die deden hun werk goed.

heb afgelopen winter voor het eerst een stoeprand gekust met de banden, en dit kwam idd door iets te hard rijden (10KM/U), en de rem indrukte door het feit dat ik doorgleed.

heb nu nieuwe velgen met banden gekocht, en hier zitten winterbanden om. dus ga voor het eerst meemaken of ze ook daadwerkelijk beter werken dan zomerbanden.

ohjah, wissel ze ook omdat ik mijn wintervelgen niet wil beschadigen door pekel of stoepranden. :P

@ Monzaruba: dat geloof ik idd, in dat zonnige Aruba. :P

ik heb in de 3 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, nog nooit mijn banden gewisseld.

ik had om mijn oude velgen namelijk all-seasons zitten, en die deden hun werk goed.

heb afgelopen winter voor het eerst een stoeprand gekust met de banden, en dit kwam idd door iets te hard rijden (10KM/U), en de rem indrukte door het feit dat ik doorgleed.

heb nu nieuwe velgen met banden gekocht, en hier zitten winterbanden om. dus ga voor het eerst meemaken of ze ook daadwerkelijk beter werken dan zomerbanden.

ohjah, wissel ze ook omdat ik mijn wintervelgen niet wil beschadigen door pekel of stoepranden. :P

@ Monzaruba: dat geloof ik idd, in dat zonnige Aruba. :P

Onder mijn astra liggen fijn al de winterbanden. Heb er vorig/afgelopen jaar toch profijt van gehad. Kon overal gewoon weg rijden. :)

En je moet winterbanden gewoon op tijd kopen: eind zomer / begin herfst, dan is het nog betaalbaar.

Mijn vader heeft ook een astra met alleen zomerbanden, nou die hing toch vaak vast in de sneeuw dus doe mij maar fijn winterbanden.

Zo beschadigen mijn zomervelgen ook niet door het zout. :angel

Onder mijn astra liggen fijn al de winterbanden. Heb er vorig/afgelopen jaar toch profijt van gehad. Kon overal gewoon weg rijden. :)

En je moet winterbanden gewoon op tijd kopen: eind zomer / begin herfst, dan is het nog betaalbaar.

Mijn vader heeft ook een astra met alleen zomerbanden, nou die hing toch vaak vast in de sneeuw dus doe mij maar fijn winterbanden.

Zo beschadigen mijn zomervelgen ook niet door het zout. :angel

Er is duidelijk te zien dat de mensen die ze onzin vinden alleen maar denken dat ze enkel in sneeuw helpen. Toch laten de tests zien dat je remweg op nat en droog wegdek 2x korter is dan met zomerbanden... Er kan toch altijd iets onverwachts uit een hoekje komen...

Er is duidelijk te zien dat de mensen die ze onzin vinden alleen maar denken dat ze enkel in sneeuw helpen. Toch laten de tests zien dat je remweg op nat en droog wegdek 2x korter is dan met zomerbanden... Er kan toch altijd iets onverwachts uit een hoekje komen...

Kosten winterbanden:

- volgens mijn berekening voor mijn eigen winterbanden speel ik kiet.

Ik gebruik in de winter mijn zomerbanden niet, en in de zomer mijn winterbanden niet.

mijn winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden, en slijten niet eens veel meer...

Dus in feite kost het me niets meer dan 1x de aanschaf, verder zijn ze gewoon gedekt in mijn normale kosten die ik toch al heb, banden slijten nu eenmaal.

Willem

Kosten winterbanden:

- volgens mijn berekening voor mijn eigen winterbanden speel ik kiet.

Ik gebruik in de winter mijn zomerbanden niet, en in de zomer mijn winterbanden niet.

mijn winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden, en slijten niet eens veel meer...

Dus in feite kost het me niets meer dan 1x de aanschaf, verder zijn ze gewoon gedekt in mijn normale kosten die ik toch al heb, banden slijten nu eenmaal.

Willem

Winterbanden = schijnveiligheid.

En wie liggen er allemaal in de sloot ?

Juist, de mensen die menen in te moeten halen en vervolgens alles en iedereen in gevaar brengen.

Mensen die denken dat ze met winterbanden harder kunnen rijden en hun rijstijl niet aanpassen aan de omstandigheden.

Dat heb ik al veel te vaak gezien.

Nee, ik heb en blijf lekker zomerbandjes houden. Als het glad is gewoon je snelheid aanpassen !!!

Goedkoper kan niet.

Rik ;)

Winterbanden = schijnveiligheid.

En wie liggen er allemaal in de sloot ?

Juist, de mensen die menen in te moeten halen en vervolgens alles en iedereen in gevaar brengen.

Mensen die denken dat ze met winterbanden harder kunnen rijden en hun rijstijl niet aanpassen aan de omstandigheden.

Dat heb ik al veel te vaak gezien.

Nee, ik heb en blijf lekker zomerbandjes houden. Als het glad is gewoon je snelheid aanpassen !!!

Goedkoper kan niet.

Rik ;)

ik heb al paar jaar winterbanden op mijn wagens gehad kan niet anders zeggen dan dat het mij prima bevalt en ik ook niets anders meer doe zomers de normalen banden onder de wagens en s,winters bij de astra winterbanden er onder want mijn cabrio blijft s,winters toch binnen in de garage :jerry :jerry

oh ja ik heb onder de astra g station 14inch winterbanden zitten op astra f velgen bij de banden zaak waar ik ze gekocht had stonden raar te kijken dat het net paste op de astra king: king:

ik heb al paar jaar winterbanden op mijn wagens gehad kan niet anders zeggen dan dat het mij prima bevalt en ik ook niets anders meer doe zomers de normalen banden onder de wagens en s,winters bij de astra winterbanden er onder want mijn cabrio blijft s,winters toch binnen in de garage :jerry :jerry

oh ja ik heb onder de astra g station 14inch winterbanden zitten op astra f velgen bij de banden zaak waar ik ze gekocht had stonden raar te kijken dat het net paste op de astra king: king:

Ik zelf heb gisteren winterbanden gekocht op autobandenmarkt.nl i.c.m. licht metalen velgen voor €650.

Ik heb na veel reviews (o.a. ANWB, autobild) gezien dat de Dunlop Winter Sport 3D één van de betere winterbanden zijn. Mijn astra heb ik net een jaar, en in de vorige winter was het goed te doen met zomerbanden. Zelfs toen er sneeuw lag was het redelijk goed te doen, maar toch vaak geslip en glijden. Echter na het zien van de tests ben ik in gaan zien dat het veel veiliger is om met winterbanden te rijden. Het gedrag in bochten en het remmen is hierdoor gewoon veel veiliger.

Veel mensen beweren dat het onzin is. Maar waarom zie je dat zoveel mensen kloten in de winter???

Ik zelf heb gisteren winterbanden gekocht op autobandenmarkt.nl i.c.m. licht metalen velgen voor €650.

Ik heb na veel reviews (o.a. ANWB, autobild) gezien dat de Dunlop Winter Sport 3D één van de betere winterbanden zijn. Mijn astra heb ik net een jaar, en in de vorige winter was het goed te doen met zomerbanden. Zelfs toen er sneeuw lag was het redelijk goed te doen, maar toch vaak geslip en glijden. Echter na het zien van de tests ben ik in gaan zien dat het veel veiliger is om met winterbanden te rijden. Het gedrag in bochten en het remmen is hierdoor gewoon veel veiliger.

Veel mensen beweren dat het onzin is. Maar waarom zie je dat zoveel mensen kloten in de winter???

Ik weet dat ik de vraag al eens eerder gesteld heb hier, maar doe het toch nog eens: velen zetten hun winterbanden iets harder (omdat ze minder warm worden tijdens het rijden in sneeuw), velen zetten ze iets zachter om het loopvlak te verlengen.

Wat is nu de juiste spanning voor een winterband t.o.v. een zomerband?

Ik weet dat ik de vraag al eens eerder gesteld heb hier, maar doe het toch nog eens: velen zetten hun winterbanden iets harder (omdat ze minder warm worden tijdens het rijden in sneeuw), velen zetten ze iets zachter om het loopvlak te verlengen.

Wat is nu de juiste spanning voor een winterband t.o.v. een zomerband?

Haha.. :D Ik zou mijn 500Sec echt niet zonder ABS willen rijden!! :jerry

want als het glad is of het sneeuwt staat toch heel nederland vast in de file

Dat dan weer wel ja :P king:

Terug
Naar boven