• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?

Nou, dat bedoel ik dus :P ik heb spijt dat ik ze er al onder heb liggen.

Dacht dat het in november wel zou gaan vriezen, maar nee.

Weet niet of het al in dit lange onderwerp aan bod is geweest, maar er zijn in diverse winterbanden tests geweest waarin een enkele zomerband er naast gezet werd ter vergelijk en daaruit bleek dat ALLEEN als het echt vriest en er sneeuw ligt de winterband een verbetering is ten opzichte van de zomerband.

Op NAT wegdek is de tractie, remweg, weerstand tegen aquaplanning, bochtengedrag etc. van de zomerband VERREWEG superieur aan alle geteste winterbanden.

Op droog wegdek spreekt voor zich dat de verschillen nog groter zijn....

Lees zelf:

http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=446968" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast is de winterband veel sneller versleten, en dan bedoelt men niet alleen dat hij bijv. sneller op 5mm zit (wat op zich ook waar is) , maar dat hij met een hoger gemeten profiel al niet meer aan zijn specificaties voldoet. Hier kan dus NIET de zelfde norm gehanteerd voor worden als met een zomerband.

Ik heb er zelf net winterbanden (Dunlop) onder gelegd en vind ze prima rijden, maar wat vaak niet gelijk opvalt is het meest gevaarlijk. Als je een keer die noodstop moet maken bijvoorbeeld, of moet uitwijken (en dat doe je normaal natuurlijk nooit) dan zullen zich pas de verschillen openbaren.

8qJyS.jpg

Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.

Wat dus in de test op viel is dat de winterbanden zelfs met vries weer met nog ogenschijnlijk hoog profiel al onder deden voor een zomer band! Weet niet precies bij welke profielhoogte ze mekaar inhaalden, maar het advies luidt om winterbanden al stukke sneller te vervangen.

Nou, dat bedoel ik dus :P ik heb spijt dat ik ze er al onder heb liggen.

Dacht dat het in november wel zou gaan vriezen, maar nee.

@Vinci wrote:Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.

Wat dus in de test op viel is dat de winterbanden zelfs met vries weer met nog ogenschijnlijk hoog profiel al onder deden voor een zomer band! Weet niet precies bij welke profielhoogte ze mekaar inhaalden, maar het advies luidt om winterbanden al stukke sneller te vervangen.

Bij 4mm is een winterband 'tot op de draad op':

http://www.velgenshop.nl/encyclopedie/autoband/bandenprofiel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.

@RISL wrote:Ik rijd ze dan in de zomer op....

Dan ga je in de zomer nog wel eens tegen je voorganger achterop knallen ben ik bang! :vertag

@Vinci wrote:Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.

http://www.velgenshop.nl/encyclopedie/autoband/bandenprofiel/" onclick="window.open(this.href);return false;

@touro_louco wrote:@Vinci wrote:Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.

Ja en dat schijnt dus weerlegd te zijn, is al veel eerder dusdanig versleten dat een zomerband al weer veel meer grip weer geeft. 'T is maar waar je de veiligheidsgrens legt denk ik...

Vinci, ik heb de afgelopen twee jaar ook met versleten winterbanden gereden in de zomer.....geen ongelukken.

Valt wel mee dus, wat je zelf al zei, hoe vaak zoek je de grenzen van je banden op?

Winterbanden zijn veel zachter dan zomerbanden, dus in principe zou je zelfs meer grip moeten hebben....?

@RISL wrote:Ik rijd ze dan in de zomer op....

Dan ga je in de zomer nog wel eens tegen je voorganger achterop knallen ben ik bang! :vertag

@touro_louco wrote:@Vinci wrote:Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.

Ja en dat schijnt dus weerlegd te zijn, is al veel eerder dusdanig versleten dat een zomerband al weer veel meer grip weer geeft. 'T is maar waar je de veiligheidsgrens legt denk ik...

Bij mij zitten de Pilot Alpin's eronder :( helaas

En ook ik heb spijt dat ze eronder zitten, ik hou denk geen band meer over als het echt gaat vriezen en sneeuwen :S

En de grens van mijn banden overschrijdt ik Dagelijks!!

Foto-DIUU68MI.jpg

Zo zagen me zomers eruit 4 maanden na aanschaf van de auto terwijl die banden echt heeel vers waren bij aanschaf van me auto.

Ik voel me dan ook niet zozeer aangesproken over het stukje van de grens Niet opzoeken van de band :angel

Vinci, ik heb de afgelopen twee jaar ook met versleten winterbanden gereden in de zomer.....geen ongelukken.

Valt wel mee dus, wat je zelf al zei, hoe vaak zoek je de grenzen van je banden op?

Winterbanden zijn veel zachter dan zomerbanden, dus in principe zou je zelfs meer grip moeten hebben....?

Ik denk dat ik komend weekend even terugwissel naar zomer set-up en die winterbanden er pas weer onder hang zodra er sneeuw ligt.

Bij mij zitten de Pilot Alpin's eronder :( helaas

En ook ik heb spijt dat ze eronder zitten, ik hou denk geen band meer over als het echt gaat vriezen en sneeuwen :S

En de grens van mijn banden overschrijdt ik Dagelijks!!

Foto-DIUU68MI.jpg

Zo zagen me zomers eruit 4 maanden na aanschaf van de auto terwijl die banden echt heeel vers waren bij aanschaf van me auto.

Ik voel me dan ook niet zozeer aangesproken over het stukje van de grens Niet opzoeken van de band :angel

Ik denk dat ik komend weekend even terugwissel naar zomer set-up en die winterbanden er pas weer onder hang zodra er sneeuw ligt.

Terug
Naar boven