• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppakking lek? vectra a 1993 c1.6nz

Hoi

ik had de laatste tijd vaak last van harde slangen en dat ik vaak mijn koelvloeistof bij moest vullen omdat hij het bij mij slangen eruit perst als de auto stilstaat. ik heb toen de klemmen iets verplaatst en vast gemaakt en het lekker was weg. maar harde slangen bleef wel en ik hoorde het water stromen / borrelen als ik gas gaf. maar na vandaag 70 km van ermelo naar huis te hebben gereden was mijn koelvloeistof bijna helemaal weg! toen keek ik bij mijn olie dop en er was een en al sludge en ook bij mijn pijlstok dus ik vrees toch het ergste.

motor blijf met rijden wel mooi op temperatuur dus hij is nog niet oververhit geweest.

is een koppakking makkelijk te vervangen? ik heb wel een beetje ervaring met sleutelen maar ik heb nog nooit een kop van een motor eraf gehaald. zijn er ergens misschien duidelijke how to's ?

alvast bedankt!

@tijne wrote:laat de kop wel vlakken dit moet eigenlijk altijd want je wil nu niet een hoop geld er in stoppen en dan na 1000 km opnieuw beginnen omdat hij er weer uit ligt.

en vervang de olie en koelvloeistof ook (dus niet op vangen en terug stoppen)

gr matijn

je had het dus kunnen weten.

motor moer er uit dan maar kan je beter kijken naar een motor uit een sloop auto en die er dan in hangen.

Jah ik ben super blij. Jammer dat ik het niet zelf had gezien. Maar garage houder vond het voor de eerste keer koppakking vervangen wel heel netjes gedaan op een paar details na dan. Ik wist niet dat ontsteking zo gevoelig was. Ik had hem er alleen opgezet en vastgezet. Maar opel heeft het netjes opgelost :)

MAP sensor foutcode heb ik ook eens gehad, bleek uiteindelijk de lambdasonde te zijn geweest. Maar nu doet 'ie het weer zo te lezen? :)

Gisteren toch ff naar de opel garage geweest om te vragen wat ik het beste kon doen. Ik mocht auto laten staan en hun ging ff alles nakijken. Als eerste had ik mapsensor code 33 en 34 en dat kwam door de kleine vacuüm slangetje dat aan de slang vastzit van de rembekrachtiger naar de inlaat. Dus auto liep weer netjes stationair totdat ie warm werd. Toen gingen ze ontsteking nakeken en die bleek er niet goed op te zitten. Volgorde klopte wel. Maar hij stond verkeerd dus hebben ze hem een paar graden verdraaid ofzo en nou gaat ie als een banaan. :D :D

Bij zo'n 8klepper is het niet een al te grote klus, als je handig bent met automotoren zelf een makkelijke klus..

Willem

Hoe lang ligt de distributieriem er al op? Of hoeveel kilometer heeft deze gedraaid? Meestal wordt er geadviseerd om deze ook mee te vervangen.

Er zal geheid een specifieke how-to zijn maar bij een 8 klepper is het niet zo heel spannend. Je hebt in ieder geval een nieuwe koppakking nodig, aan te raden is meteen een nieuwe distributieriem + spanrol + waterpomp erbij te nemen. De riem moet er toch af om de kop eraf te halen, dan kun je die naderhand meteen het beste meevervangen.

Enig punt dat van belang is, is of de kop nog recht is. Als ie flink warmgelopen is, kan het zijn dat ie niet meer mooi vlak is en gevlakt moet worden. Eventueel kun je nog kijken om de kop te (laten) reviseren of een andere kop organiseren.

Riem is er met 160000 opgegaan en heeft nu 193000 gelopen. Gelukkig is de motor nog geen een keer boven de 90 graden uitgekomen dus ik denk dat vlakken niet nodig is. Maar moet ik ook nieuw kopbouten halen? En is het een kwestie van alles voorzichtig loshalen en er zo afhalen?

De kopbouten zijn zogenaamde rekbouten, en die kan je in bijna alle gevallen maar 1 keer gebruiken.

Nog twee belangrijke stukjes gereedschap die je echt nodig hebt; momentsleutel en gradenboog. Dit is gereedschap waar je soms een aardige cent voor neer moet tellen.

Waar ergens in Nederland woon je, misschien dat iemand in de regio het gereedschap te leen heeft.

In dat geval gewoon meteen een nieuwe riem erop met spanrol + waterpomp. Riem zelf kost niet bijster veel en dan ben je in ieder geval voor de komende tijd echt van alle problemen en eventueel onderhoud af. 't Ligt nu toch open... :)

Haha, heb nog nooit een Gradenboog gebruikt, je kan je zelf toch wel een beetje voorstellen wat 60 of 90 graden is..

Willem

Ik heb een beetje rondgekeken op internet maar het is wel te doen voor mij ;) ik zit alleen met 2 dingen dat is de distributie riem en volgorde van de kopbouten. Waar moet ik opletten bij de distributie riem? Staan er markeringen ofzo? Of is daar een how to voor?

Distributie op tijd draaien, zodat alle markeringen goed staan. Meestal is dit wel duidelijk met nokjes. En dan pas de riem los maken.

Volgorde van de kopbouten is bijna altijd hetzelfde; in het midden beginnen en in een spiraal naar buiten werken.

Losdraaivolgorde van kopbouten is, van bovenaf gezien: rechtsonder beginnen, dan volgorde zoals onderstaand

3-7-10-6-2

4-8-9-5-1

Aanhaalvolgorde van kopbouten is, van bovenaf gezien: middenonder beginnen, dan als onderstaand

10-6-2-3-7

9-5-1-4-8

Aanhaalmoment voor de (NIEUWE!) kopbouten:

fase 1: 25 (2,5)

fase 2: +60°

fase 3: +60°

fase 4: +30°

fase 5: warmdraaien

fase 6: +30°

(Volgens "Vraagbaak Opel Vectra", voor 1.6 motoren)

Deze C16NZ motoren mag je met torkx Kopbouten ook als vogt aantrekken:

Fase 1: 25NM

Fase 2: +60graden

Fase 3: +60graden

Fase 4: +60graden

Dit zijn dan gelijk ook de aanhaal momenten voor de X12SZ X14NZ X14NZ2 X14SZ X16SZ X16SZR Z16SE motoren

en de C12NZ C14NZ C14SE C16NZ C16SE motoren wanneer deze worden voorzien van nieuwe kopbouten (dat zijn dan torkx bouten)

Willem

ik heb net alles besteld wat ik nodig heb. ik heb ook gelijk de torkx kopbouten besteld.

morgen ga ik denk ik alvast een beginnetje maken om kop eraf te halen. ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle hulp tot nu toe!

greeetttzzzzz

vandaag is de kop eraf gegaan maar moet zeggen ik doe dit voor de eerste keer maar ging eigenlijk best wel goed.

ik zit er alleen mee dat ik de krukas poelie er niet af kan krijgen hij zit echt muur vast iemand tips?

en toen ik mijn kop eraf had kon ik nergens resten van de pakking terug vinden is dat normaal of zou er geen pakking tussen hebben gezeten?

Terug
Naar boven