• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koppakking lek? vectra a 1993 c1.6nz

Zou de spie gebroken kunnen zijn? Omdat ie een tik heb gehad? Maar ik had de kleppendeksel eraf gehaald en mijn nokkenas draaide wel gewoon.

@Sexy-lexy10 wrote:Zou de spie gebroken kunnen zijn? Omdat ie een tik heb gehad? Maar ik had de kleppendeksel eraf gehaald en mijn nokkenas draaide wel gewoon.

ja dat kan en ja de nokkenas draait dan wel mee maar hij staat niet meer op tijd.

Lijkt er echt op dat de nokkenas een hele slag (360°) verkeerd staat. Vandaar dat hij toch even (slecht!) liep toen de ontstekingsvolgorde verkeerd stond.

Ik ga straks kijken als spie gebroken is. Maar alles streepjes staat goed en toch zuigt ie lucht via de uitlaat. Hoe moet ik het nou op gaan lossen ?

Spie is ook nog heel. Dus daar lig het ook niet aan. Dus wat kan ik nu doen? De nokkenas gaat zeg maar in vier slagen rond zal ik hem elke keer een kwartslag verzetten en dan proberen?

Ik heb de euvel gevonden. De tandwiel die aan de krukas zit die was losgelopen en daardoor ging ie slippen. Bedank voor alle hulp weer :)

Nadat ik mijn koppakking heb vervangen en alles in elkaar heb gezet wilt de auto niet stationair lopen. Nou wist ik dat mijn stappenmotor als half gaar was dus er zit een nieuwe in en het probleem blijft. Met koude motor start de motor prima en loopt ie netjes maar hoe warmer ie wordt hoe slechter het gaat en op een geven moment valt ie uit. Start ik hem daarna weer draait de startmotor moeilijk rond ( accu is vol ) en gaat ie aan en valt weer stil enz enz enz

Waar kan het nou aan liggen? Of zou het komen door slechte smering ofzo?

Leg even een nieuwe massa kabel van de accu naar de carosorie en een van de accu naar de motor is je probleem waarschijnlijk op gelost(heb het zelfde gehad met mijn astra) en als dat niet werkt kan een nieuwe them senzor ook nog wonderen verrichten

Dus ik hoef niet bang te zijn dat het aan mijn olie ligt? Ik moet dat nog vervangen maar nog een tijd voor gehad. Er heeft wel dik 2 liter koelvloeistof ingezeten.

Ik heb net nog ff getest. En hij loopt netjes staionair totdat de motor warm begint te worden ( 5-10 minuten) en dan gaat ie schommelen in toeren en zakt ie terug tot ie bijna uitslaat en dan pakt ie hem weer maar na een keer of drie bijna uitslaan gaat ie helemaal uit. En vanmiddag na een stukje rijden ( 4km ) sloeg ie uit toen ik hem parkeerde en wou hem starten maar wou de startmotor niet ronddraaien. Pas toen ie afgekoeld was deed ie het weer.

En die koeloeistof zit er nog steeds in de olie?

Zo ja dan kan ik je feliciteren sat je een onder blok naar de haaien hebt geholpen want dan zal het zo zijn dat de lagers vast lopen om dat ze te heet worden van geen olie hebben

Zal dat zo snel gaan dan? Want heb alleen stationair laten draaien voor bijvullen koelvloeistof maar ja toen pakking kapot ging onderweg hadden we ook al aantal kilometer gereden. Toen was er een paar liter koelvloeistof de olie ingegaan. Zou nieuwe olie nu geen nut meer hebben dan?

je kan het proberen maar denk dat hij het geen 2000km meer vol houd met nieuwe olie.

het probleem is dat olie drijft op water en de olie word onderin het carte aan gezogen (dus water) en aangezien water geen smeering geeft zijn de lagers warm geworden (dat de motor bijna of niet rond wil op de startmotor) dus dat houd in dat de lager schalen zijn gesmolten en aan de krukas zitten geplakt.

het enige wat je nog kan doen is de krukas polijsten (als er geen groeven in zitten) en nieuwe lagers er in zetten.

maar ik bedoel het niet lullig maar dat gaat jou nooit lukken want dan moet je weten waar je mee bezig bent.

gr martijn

Nee ik snap het. Ben ook geen monteur. Beetje jammer dat ik het niet wist voor ik koppakking had gedaan. Maar toch meer geleerd hoe ik dat moet doen. Wel jammer. Maar is niet anders. Motor moet er zeker ook helemaal uit als je dat wil gaan doen? Maar ik denk dat het jammer genoeg niet meer de moeite is

Voor ik het olie wou vervangen deed ie al raar met alleen stationair lopen. Dus kwaad was al geschiet voor ik koppakking ging vervangen.

Maar is nutteloze discussie dit. Feit is dat blok gaar is en ik voor wat anders moet gaan kijken.

Terug
Naar boven